Recenze: SÁM MEZI VŠEMI (Katrin Walldová)

Dramatická gay romance!

Autorka Katrin Walldová vydala v roce 2018 u Nové Formy samizdatem erotický gay román Sám mezi všemi, který samozřejmě nemohl uniknout mé pozornosti. Zaujala mě anotaci i jednoduchá a krásná ilustrace na titulce. Oceňuji, že se debutantka vydala cestou žánru pro dospělé a nezůstala viset někde na pomezí v žánru young adult, protože by tím neobsáhla vše, co její námět nabízí.

Knihu jsem přečetla začátkem roku, ale bylo těžké najít skulinu v publičním plánu. Ve Světě Mezi Řádky se stále něco děje. V tomto případě mi ale přišlo důležité vydat knihu blízko datumu, kdy lze objednat nový román této autorky. Nedávno totiž vyšel titul Vyšší level, na který mám také spadeno. Podívejte se, zda by vás také nezaujal.

Vypravování v ich-formě  obsahuje ústřední pohled, ale také dva vedlejší, které dostanou příležitost později. Kamenem úrazu jsou nadbytečné texty, začínající spisovatelka popisuje vše, co jí přijde podstatné, čímž se text protahuje a ztrácí dynamiku. Zbytečně zdlouhavé pasáže mohou na někoho působit nudným dojmem. Určitě bych doporučila vynechat takové části a zaměřit se na podstatné. Zvolit stručnější formu a tím zvýšit napětí. Styl psaní na debutantku není nejhorší, i když někdy působí lehce křečovitě. Je potřeba jej ještě vypilovat, ale prakticky se čte dobře.

Ani příběh není špatně sestavený, ačkoliv čtenář pochopí motiv dříve, než hlavní hrdina. I náročnější čtenář ocení, že se nejedná o přímočarou romanci, ale naopak vhodně spletitou, ke které se přirozeně přidávají další zajímavá témata. V rámci žánru je Katrin Walldová i vhodně rozvinula a snažila se tak svým charakterům a knize samotné dodat hloubku.

Ačkoliv se jedná o erotický román a já čekala mnoho odvážných scén, byla jsem příjemně překvapená. Autorka má tuhle stránku příběhu vyváženou, v popisech nezachází do detailu a dokáže zobrazit určitou touhu.

I emoce se jí podařilo velmi slušně zapojit, aniž by to působilo srdceryvně. Samotný námět srdceryvnost podporuje, ale autorka k ní nesklouzává. Je pravda, že téma není nijak originální. Objevuje se klišé i lehký patos, ale upřímně, toho se dočtete v každém erotickém románu. Navíc v tomto případě není tlačeno na pilu, vše vyznívá přirozeně a dokonce zaznamenáte účelovost minimálně. To považuji za velký úspěch, protože ze spousty zahraničních knih ta účelovost přímo čpí a neoriginalita ještě víc.

Hlavní postava jménem Adam působí nevyváženě. Na jednu stranu sobec, skrývající se sám před sebou, lpící v minulosti. Na druhou stranu člověk, který díky lidskosti je schopný porušovat nařízení a snaží se zlepšit životní podmínky chlapců, ačkoliv i to lze brát jako kažení morálky. Je poměrně komplikovaný, což má důvod. Někdy působí dospělým dojmem, jindy se zas chová jako pubescent. Ta nevyrovnanost nedlí v jeho charakteru, ale v samotném podání  hrdiny. Autorka se moc snažila, ale prostě v některých chvílích jí ta uvěřitelnost protekla mezi prsty.

Vedlejší postavy jsou na tom o trochu lépe, především s ohledem na to, že se na ně tolik nezaměřila a neměla tak možnost udělat pár bot. I přesto oceňuji, že se snažila důležitým postavám dodat minulost a kreativně ji propletla, nenechala se strhávat až ke zbytečné složitosti. Na začínající autorku dobré, ale pokud v psaní chce pokračovat, bude na sobě v tomto případě zapracovat více, aby v nové knize byly charaktery vyvážené, upřímné, živé a přesto zajímavé.

Zasazení do prostředí střední školy pro delikventy je pro příběh vlastně svým způsobem stěžejní. Dodává čtenáři pocit, že je daleko od všech a ocitá se jen na místě s vychovatelem a jeho vlky v beránčím rouše. Probíhá určitá rivalita a ač z jedné strany vyznívá věrohodně, z druhé dělá tak trochu z Adama blbce. Myslím, že místo konání je pro děj naprosto vyhovující a autorka si nemohla s ohledem na námět vybrat lépe.

Jak jsem vás informovala, tak největším problémem dramatického a emotivního románu Sám mezi všemi jsou nadbytečné texty, což lze brát jako úspěch. Mnoho debutantů nadělá spousty dalších a mnohem podstatnějších chyb. Samotný závěr působí lehce zrychleným dojmem, proto je nejemotivnější. Konec je očekávaný a přesto zapůsobí.

Neměla bych obavu tento příběh doporučit nenáročným čtenářům, jež mají námět v oblibě. Myslím, že autorka se snažila a uspěla. Samozřejmě v očích náročnějšího čtenáře, jakým jsem já, kniha nějaké mouchy má, ale to se dá u prvotin očekávat. Klady převyšují zápory, podtrženo sečteno, věřím, že se vám příběh Adama bude líbit.

Co na román Sám mezi všemi říká Chensie? Oceňuji námět, propojení i poměrně zajímavé postavy. Za mě to ale bylo poměrně zdlouhavé a místy nudné dobrodružství, které mělo potenciál být pěkně dramatické a návykové. Postavy na mě působily méně uvěřitelně s ohledem na občasné ujetí od daného charakteru nebo nevhodné zobrazení. Jako náročnější čtenářka považuju román za nedostatečně propracovaný, ovšem vezmu-li v potaz, že se jedná o prvotinu, tak obstála dobře. Knihu si v knihovničce nechám, koupě nelituju. Něco mi to dalo, spíše jako recenzentce než jako čtenářce, ale autorka má zajímavé náměty a věřím, že když půjde do sebe, napíše něco, co si získá i mně. Na další příběhy od Katrin Walldové jsem rozhodně zvědavá. Učený z nebe nespadl a dle mého má autorka velmi dobře našlápnuto, aby se zlepšovala.

Knižní obálka na mě zapůsobila na první pohled. Jednoduché, výrazné a výstižné. Není, co vytknout. Je perfektní.

Adam pracuje jako vychovatel na internátu s problémovými středoškoláky. Příchod nového studenta s pošramocenou pověstí a kolegyně na výpomoc naruší volný způsob života, na který byl doposud zvyklý. Přirozený sled událostí tak postupně probouzí potlačovanou minulost, s níž se nikdy úplně nesrovnal.

Možná půjde dál cestou cynismu vůči všemu a všem...

A možná přestane být konečně sám mezi všemi...

Nakladatelství: Nová Forma