Recenze: DEVĚT DNÍ (Zuzana Strachotová)

Postapo české debutantky!

Někteří z vás možná sérii znají díky FB, kde jste narazili na profil knižní série Devět dní. Na první pohled velmi působivé. Autorka Zuzana Strachotová své knihy ještě před vydáním lákavě představovala a nejeden čtenář chtěl její svět navštívit. Ani mně první titul neunikl, když u nakladatelství Fantom Print vyšel. Na Světě knihy 2018 jsem si jej pořídila a před vydáním druhého dílu přečetla...

Styl psaní v er-formě z několika úhlů pohledů je na debut zdárně propracovaný, šikovně pojatý a příjemně rozehrává napjatou atmosféru. Nejvíce kapitol vás čeká jako vypravování ústředních hrdinů, ale nabízí se i úhly pohledů vedlejších postav. Je znát, že Zuzana Strachotová má slovní zásobu a ví, jakým směrem svůj příběh chce vést. Někomu však může vadit, že se autorka možná až příliš zaobírala popisy nebo méně podstatnými částmi, čímž vznikají v knize nadbytečné texty, které ji vytváří méně dynamickou. Není to přímo vada, spíše bych to považovala za osobní styl psaní, na který si možná někteří budou chvíli zvykat.

Před každou kapitolou je pasáž v kurzívě. Týká se vnitřního dění v  citadele, které se rozehrává tajemnými rozhovory, či záznamy vysílání citadelského přenosu. Tyto části podporují napjatější atmosféru, i když někdy vyznívají hodně tajemně.

Úvodní kapitola s názvem Před čtrnácti lety vám zobrazuje, jakým způsobem se ústřední hrdina dostal k postu agenta. Tedy především prvotní událost, od které se už jeho život odvíjel pod dozorem, aby mohl sloužit společnosti.

„Tahle žena je váš cíl. Přiveďte ji za každou cenu.Musí být naprosto v pořádku.“ (Str. 32)

A tímto citátem prakticky začíná celý příběh. Tedy především první část, ve které se Sera stala lovnou zvěří vojáka a agenta Lee Parkera. Ten patří mezi nejlepší a není tedy divu, že to dopadne tak, jak to dopadne. Ke všemu se blíží Růžová bouře, která ohrožuje všechno živé a každý chápající tvor z ní má respekt. Citadela se prostřednictvím vojáků musí vyrovnat se vzpurnými lidmi, kteří se snaží ji ohrožovat. Sera je jednou z nich...

Sera je dívka, která se nevzdává a kope kolem sebe. Snaží se za každou cenu přežít a hrát si na tvrďačku, i když tak úplně tvrdá není. Oproti tomu Lee Parker má hroší kůži a jen tak se ho něco nedotkne. Naštěstí tenhle elitní voják dokáže nejen bez rozmyslu plnit rozkazy, ale také se občas chovat jako člověk.

Hrdinové jsou osobití a dokážou zaujmout, ale někdy se chovají nelogicky, což jim ubírá na uvěřitelnosti. Tenhle nešvar náročnějším čtenářům bude připadat ryze účelový nebo jako vyplnění hluchých míst. Jejich minulost je sice minimální, především se týká podstatných věcí, což je dobře, ale i přesto dokážete charaktery snadno vyčíst.

Dějová linie může působit jednotvárně, protože se odehrává především ze začátku převážně v jeskyni, ve které se hrdinové skrývají před bouří, jež je zastihla. Tato část je zdlouhavější a pokud máte chuť na něco akčnějšího, musíte si počkat. Hrdinové se poznávají a vzpomínají. Někteří čtenáři mohou mít pocit, že se ve svých citech někdy až moc nimrají. Rozhovory jsou z větší části podnětné, protože se dozvídáte některá fakta a sílu víry, kterou oba mají vrytou - každý však na ni pohlíží odlišně. Do nebezpečné hry, ve které jde oběma o život a Séře především, když ji chce Parker předat svým nadřízeným, se vkrádají protichůdné myšlenky a pochybnosti...

Zcela nový postapo svět má své zákonitosti. Autorka vám ho zobrazuje dostačujícím způsobem a nezachází do zbytečných detailů. Snadno si tak představíte nejen nové druhy fauny a flory, ale také funkci citadely.

Námět je zajímavý. Zpola military, zpola silný fanatasmus dokáže být okouzlující, pokud máte témata v oblibě. Fundementalistická společnost  a povstalci nejsou sice nejoriginálnější, ale rozhodně jsou dobře vykreslení. Mají šikovné způsoby, kterými dokáží vládnout, ovlivňovat i vlastnit, a tím zaujmou nejednoho čtenáře. Navíc náboženství je i v dnešní době poměrně aktuální. Kniha tak spadá do současných vod, pokud se chcete zamyslet, zda se autorka nenechala v něčem inspirovat tématy, jež se nás dotýkají.

Co se týče romantiky... Pro čtenářky příjemný doplněk, který obsahuje nějaké to klišé. Zavřete dva dobře vypadající lidi do jeskyně na pár dní a čekejte, co se stane. Mezi tím se tvrdost mísí s výhružkami, příslibem smrti a jistou něhou. To může být okouzlující pro ty, kteří chtějí zažít romanci pod taktovkou elitního vojáka, který se zdá být necitlivý a přesvědčený o své pravdě.

Co vám může vadit? Jak už jsem zmiňovala, některé úkony hrdinů jsou k nepochopení. Když je zima, opakovaně se koupou v ledové vodě. Z větší části je čtení spíše poklidnější, což vás nepotěší, pokud máte chuť na akčnější čtení. Některé chvíle jsou emotivní, dramatické i skutečně působivé, ale největší náboj má očekávané závěrečná část.

Devět dní se zalíbí zřejmě asi více ženám, než mužům. Postapo s romantickými prvky není časté a mnoho čtenářek tak ocení, že se jim konečně dostane příběhu, jež je může okouzlit. Pokud čtete běžné dystopické příběhy a nechcete se nechat okouzlit svůdnými emocemi, pak nejspíš nebudete plně spokojení.

Co na titul říká Chensie? Debut je povedený. Vadila mi určitá účelovost a nelogičnost. Hlavně jsem čekala něco akčnějšího, takže jsem si musela ze začátku zvykat. Akční scény mi přišly příjemnější a zajímavější, než ona romance, kde mi přišlo, že se fakta trochu opakují. Kniha není přesně tím pravým pro mě, ale musím uznat, že jsem si početla.

Věřit a nepochybovat. Lee Parker věří, Sera Trantorová věří – pouze každý něčemu jinému. Vleklé války nejen že měly fatální dopad na tvář přírody, ale rozdělily lidstvo na dva nesmiřitelné tábory. Životním krédem kněžích je askeze. Hlavními hodnotami jsou čistota, zbožnost a také absence citu. Proti této nesmyslné víře stojí Povstalci, kteří bojují za návrat původního světa. A jejich přesvědčení je neméně houževnaté, jak brzy na vlastní kůži pocítí Parker, nejlepší voják z elitní jednotky Jestřábů a vykonavatel kněžské vůle, který má jasný úkol: přivést do Citadely Povstalkyni Seru živou. Ovšem ani Seřiny pevně vštěpované morální zásady nezůstanou ušetřeny tvrdé zkoušky. Brzy však oba shledají, že uprostřed nezmapované divočiny budou muset čelit novému nebezpečí – záhadnému atmosférickému jevu známému jako Růžová bouře, z jejíchž purpurových blesků dosud nevyšel nikdo živý. Budou Sera s Leem první a budou to ještě vůbec oni? Otočil se snad svět naruby, nebo byl takový i předtím? Dva úhly pohledu, dvě přesvědčení. A pravda ukrytá někde úplně jinde.

Nakladatelství: Fantom Print
Žánr: Sci-fi, postapo, dystopie
Ze série: Devět dní 1.