Recenze: SPOLUBYDLÍCÍ (Christina Lauren)

Romance slečny Holland

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Jota.
Chci zakoupit tento titul.

Christina Lauren je známá zahraniční autorka románu pro ženy. Mezi její nejznámější díla patří série Božský bastard a Vášnivý svůdník. Romantikou, láskou a erotikou pořádně nadupané knihy. Nejnovějším počinem, který v ČR vyšel u nakladatelství Jota je právě Spolubydlící. Titul se od předchozích děl liší, ale víte čím?

V první řadě bych ráda uvedla knihu na pravou míru, protože když na ni nahlížíte správně, také si ji  více užijete, než když ji čtete s vědomím, že vás čeká něco jiného. A to je pro Spolubydlícího podstatné. Holland je totiž středobodem tohoto příběhu, ač se ona sama považuje za vedlejší postavu svého života. Všechno se točí kolem ní a je tedy nejpropracovanějším charakterem. Dovídáte se o ní podstatné i nepodstatné informace, díváte se na její přítomnost, zatímco sama Holls se stále hledá. To, že jí v poznávání sama sebe pomáhá krásný a talentovaný muzikant je příznivým, ale vedlejším tématem.

Pozvolná romance obsahuje vše, co si můžete u reálného romantického příběhu přát. Romantiku, lásku, přátelství i navazující vztah lidí, kteří se neznají, ale snaží se udělat správnou věc. Erotické prvky působí přirozeně a upřímně, což je příjemné. Scény jsou i vhodně a nepřehnaně popsané, ačkoliv slovo kopulovat zřejmě některé čtenářky zaskočí. Autorka se snažila vyhnout bláznivému jiskření a dokonce zobrazuje něco, co se v běžném životě i stává. Její popisy erotických scén nejsou zbytečně romantizované, ani rozepsané a není jich tolik, aby se dal titul považovat za ryze erotický.

Spolubydlící podává zajímavý náhled na Ameriku. Tedy, jak to tam funguje, pokud si někdo, kdo nemá vízum, chce vzít Američanku. Čím vším musí projít a co všechno jej čeká. Není to snadný proces a autorka se jej snažila věrně ztvárnit. Samozřejmě nemohu plně posuzovat, nejsem s tímto tématem tolik obeznámená, ale informace působí věrohodně.  Také se v knize dočtete, jak Američané nahlíží na jiné země, především ty evropské. Dalším zajímavým námětem je hudba, především orchestr v divadle, o kterém se také trochu dovídáte.

V anotaci se zmiňuje, že se jedná o romantický a zábavný příběh. Nemusíte se obávat, pokud nemáte humorné romány příliš v oblibě. V tomto případě se jedná o jemný a ne zbytečně výrazný humor, který je doplňkem a nehraje prim, takže neodradí čtenáře, jež o zábavný aspekt knihy nemají příliš zájem a přitom uspokojí ty, kteří se na něj těší.

Co vám může vadit je delší začátek. Než se něco začne dít, předchází tomu více času, než byste předpokládali. To proto, že se dílo opravdu týká především Holland a máte možnost ji tak poznávat. Autorka se snažila nic neuspěchat a podat vám upřímný náhled na život této hrdinky. Pokud s tím nepočítáte a chcete jiskrnou romanci od začátku až do konce, můžete být zklamané.

Holland vám svou důležitou životní etapu představuje formou vyprávění v ich-formě přítomného času. Popisy, myšlenky i děj jsou vyvážené, takže nemáte pocit, že by na vás styl psaní působil zdlouhavě, ačkoliv obsahuje nadbytečné texty a v některých částech je méně dynamický.

Kniha vás zavádí do chvíle, kdy se přiopilá Holls znovu setkává s pouličním muzikantem. V duchu mu říká Jacku a obdivuje jeho hudební umění. Mimo to také hudebník, který se jmenuje Calvin, vypadá víc než dobře. Od prvního setkání se děj pomalu ubírá k částem, které budou pro romantické čtenářky, zajímavější a podmanivější.

Co se týče Calvina... Působí příjemným a skromným dojmem. Je to opravdu nadaný hudebník, který je v zemi nelegálně a přivydělává si hraním na ulici a také v kapelách. Jeho charakter je mírný, přátelský a okouzlující, protože jeho pomalé svádění má jiskru.

Vyplatí se postupovat vpřed, protože závěrečná část je samozřejmě pohádkovější. V reálném světě by to zřejmě tímto způsobem nedopadlo, ale o to více si příběh užijete.

Román bych doporučila jako příjemnou oddechovku, která vám zpestří náhled na romantiku, Ameriku i hudbu, týkající se orchestru v divadle.

Co na Spolubydlícího říká Chensie? Sice jsem neočekávala tak dlouhý začátek, ale i přesto se mi četlo velmi dobře. Holland je sympatická. Pár okamžiku byly trochu mimo realitu a nezdály se mi v reálném prostředí tak věrohodné, ale ve výsledku mi to nevadilo. Calvin a Holls prožili velmi krásný románek a já jsem byla ráda, že jsem si jej mohla přečíst a užít si ho. Oddechovka mi přišla vhod, takže ji hodnotím velmi dobře a můžu doporučit.

Když svatbou vztah nekončí, ale teprve začíná…

Holland Bakkerová má byteček na Manhattanu, nenáročnou asistentskou práci v divadle a touhu stát se spisovatelkou. Už šest měsíců ale nenapsala ani řádku. Místo toho den co den postává ve stanici metra na Padesáté ulici a dychtivě poslouchá, když hraje On. Calvin, chlap s těma nejuhrančivějšíma zelenýma očima, neodolatelným irským přízvukem a ďábelskými prsty na strunách kytary. Právě takového sólistu by nutně potřebovali v divadle, které vede Hollandin strýc. Jenže to má drobný háček: Calvin je ve Státech už pár let nelegálně. Nenašla by se nějaká cesta, jak pro něj získat povolení k pobytu? Co třeba fingovaný sňatek?

Christina Laurenová – je vůbec třeba něco dodávat? Přichází další romantický i zábavný příběh nejen pro čtenářky, které si oblíbily románové série Vášnivý a Božský. Tentokrát společně nakoukneme do oslnivého světa muzikálových divadel na Broadwayi, ale i do newyorských ulic, barů a samozřejmě také do ložnice hlavních hrdinů.

Kniha Spolubydlící se v USA stala bestsellerem a předlohou pro hollywoodské filmové zpracování.

Nakladatelství: Jota
Počet stran: