Recenze: VÝPADEK SYSTÉMŮ (Martha Wells)

Z deníků robokata

Za recenzní výtisk děkuji Knihy Dobrovský
Knihy Dobrovský na FB

Pod značkou Fobos - Knihy Dobrovský vyšla kniha, která je v zahraničí oceňována a po přečtení poznáte, že právem. U Knihy Dobrovský nedávno vyšlo i velmi působivé young adult akční sci-fi s názvem Nyxia

Styl psaní se odvíjí v ich-formě minulého času a zohledňuje nejen popisy a děj, ale také myšlenky a především charakter ústřední postavy, kterou není nikdo jiný než robot. Novela se dělí na osm kapitol, ve kterých se autorka snažila poukázat nikoliv na akční děj, ale spíše psychologickou stránku svého sci-fi příběhu.

Jako bezcitný vraždící stroj jsem naprostým selháním.

Tento výrok si můžete přečíst na zadní straně a vypovídá o knize opravdu hodně. Robot, vyprovázející tým vědců, se osvobodil ze systému - naboural se do svého vlastního řídícího centra a odpojil jej. Stává se sám sebou a zatímco se stará o bezpečí lidí, provádějících výzkum, věnuje se sledování filmů a poslouchání hudby.

Robokat - tak se humanoid sám nazývá - je velmi osobitý a svůj. Jako vraždící stroj je cynický a surový, oprostěný od emocí a přesto v sobě něco skrývá. Vévodí dějové linii a stává se nejpropracovanějším a nejpovedenějším prvkem knihy. Robotův charakter je opravdu silně promyšlený a nepostrádá psychologii. Rozhodně si jej oblíbíte, protože je tak živý a lidský, až mrazí...

Dějová linie, plná chladné atmosféry, je dynamická, i když se v ní převážně moc neodehrává. Dramatický příběh, týkající se Robokata, je s ohledem na počet stran samozřejmě zrychlený, takže i akčnější scény nevyznívají natolik silně, jak by v rozepsanějším stavu zněly. Ačkoliv se řeší určité problémy, dotýkající se vědecké skupiny, tak nejvíce poznáváte ústřední postavu.

Novela má hlubší myšlenku, týkající se charakteru hlavního hrdiny a celkově námětu. Kýžený fakt pro náročnější čtenáře dělá z této méně akční knihy něco navíc. Nenazvala bych ji oddechovým čtením s ohledem na propracovanost, ale je pravda, že pokud patříte mezi náročnější čtenáře, kteří se o sci-fi zajímají, ale nemají v oblibě právě akční scény, pak vám bude vyhovovat.

Jako čtenářka, která nemá v žánru sci-fi ještě tolik načteno, nemohu posoudit, jak moc je téma originální. Ale jak je již u sci-fi zvykem, setkáváte se s nejmodernější technologií, robotem, který je skoro člověk a cestování po různých planetách. Co vás může zarazit a přesto to pro děj vlastně podstatné není, je fakt, že se nedozvíte, co bylo účelem výzkumu na planetě. Posádku a mezilidské vztahy poznáváte pouze z pohledu Robokata a ten jim nepřikládá velkou důležitost, takže ani vy si k nim cestu nenajdete snadno a zřejmě vám na nich ani nebude záležet.

V závěru vám dochází, že byste možná více ocenili delší verzi, která by měla možnosti děj více propracovat. Co si budeme povídat, autorka rozhodně má na to, aby vytvořila ve stejném duchu román, kde by měla více prostoru na akční scény. Konec knihy je k zamyšlení a není lehké (alespoň pro mě nebylo) se po tak krátké době s Robokatem rozloučit, protože i přesto si mě velmi získal...

Titul bych doporučila náročnějším čtenářům, kteří nehledají jen akční odrhovačku plnou nebezpečí, ale touží se zamyslet a vyhledat v knize určitou nadsázku lidství.

Co na Výpadek systémů říká Chensie? Netušila jsem, co od novely očekávat. Chladná atmosféra mě příjemně překvapila a hned jsem se do příběhu vžila. Ačkoliv je počet stran nízký, novela se mi nečetla snadno, protože je opravdu náročná a nabízí spousty možností k zamyšlení. Byla jsem tím omráčená a charakter Robokata si mě prostě získal. Závěr byl pro mě nostalgický, i když jsem porozuměla touze, která jej provází. Za mě rozhodně velmi silné a nepochybně skvělé čtení, které s radostí doporučím.

V budoucnosti, která je ovládána technologickými korporacemi, musí být všechny vesmírné mise podpořeny a placeny všemocnou Společností. Výzkumné týmy jsou doprovázeny bezpečnostními androidy, které ovládá Společnost. Nicméně, pokud je svět budoucnosti založen na faktu, že vždy v soutěžích vyhrává nejnižší možná cena, bezpečnost nebude hlavní prioritou.

Na vzdálené planetě pracuje tým vědců na povrchových průzkumech za bedlivého dohledu Společnosti. Ta má na místě droida, který ovšem hackoval vlastní systém, nabyl vědomí a nyní se identifikuje jako Vrahokat, byť zatím relativně v tichosti. Zatím pouze pohrdá svými lidskými stvořiteli a jediné co si opravdu přeje, je tiché místo daleko od lidí, kde by mohl přemýšlet nad svou vlastní existencí. Nicméně jeho plány jsou narušeny, když zmizí druhá z probíhajících misích. Tým vědců a Vrahokat musí zjistit pravdu. Vydávají se tedy na cestu...

Nakladatelství: Knihy Dobrovský - Fobos
Žánr: Sci-fi
Počet stran: 153