Recenze: MĚSTO ZE SKLA (Cassandra Clare)

Dramatické dobrodružství lovců stínů pokračuje!

U nakladatelství Slovart - #Booklab vyšel třetí díl série Nástroje smrti. Příběh o lovcích stínů v novém knižním vydání je nabušený dramatickými zvraty a emocemi. Vše prosvítá na povrch skrze blyštivou ilustraci, která na slunci doslova září. Fascinaci nezpůsobují jen odlesky, ale pocit, že kouzlo prostupuje z obsahu až na povrch. Nuže, chcete-li se zamilovat, tak u této knihy, stejně jako těch předchozích, budete zbožňovat příběh nejen uvnitř, ale i zvenčí.

Už jste si zvykli na vypravěčský styl psaní? Pokud ano, je to moc dobře, protože autorka samozřejmě vyprávění nemění. Už by to nešlo a navíc už to k lovcům stínů prostě patří. Počítáte tedy s tím, že se budou hrdinové vykecávat. Že budou popisy složitější a vše se trochu bude táhnout, i když bude akční. Možná už to nevnímáte a jste ponoření ve světě, který je před obyčejnými smrtelníky skrytý, a má své vlastní zákonitosti.

Konečně budou potěšení skalní fanoušci Simona. V tomto díle dostal více prostoru a tak máte možnost ho poznat mnohem lépe, nejen jako kamaráda, který je paf do své kámošky, ale jako běžného kluka. Tedy, on už není obyčejným klukem a docela to s ním mává - především díky reakcím ostatních. To nemá vůbec snadné.

Upovídaní hrdinové jsou zpět a s nimi přichází i fůra napínavých zvratů. Slovní přestřelky jsou na denním pořádku a pořád se něco řeší a okecává, na což jste při třetím díle už jistě zvyklí a nejspíš to zbožňujete. Tahle autenticita a živelnost postav je na jednu stranu šílená, protože pusu nezavřou, a na druhou rafinovaná, protože vás tak snadno vtáhnou do děje, až si říkáte, wow, oni snad fakt ožijí.

Co se týče dějové linie. Z větší části se děj odehrává v Idrisu, který je vznešený a zvláštní. Kupodivu se popisů této neotřelosti moc nedočkáme, ale i tak představivost jede na plné obrátky. Děj se dělí na dvě části. Jednou linkou vás prováží Simon, který se shodou náhod ocitá někde, kde být nechtěl, zatímco druhé linii vévodí Clary a ta si vytváří svou vlastní šlamastiku. Nudit se nebudete ani v jedné části, obě jsou zajímavé. Celkově je dějová linie opět akční. Co se týče zvratů, tak jsou překvapivé, i když náročnějším čtenářům mohou opět připadat někdy až účelové. V rámci žánru young adult fantasy však dokážou hodně zaujmout a nepustit!

Stejně jako v předchozích dílech, tak i v tomto případě se stále něco děje. Zvraty jsou neočekávané, někdy lehce účelové, ale to spíše uvidí náročnější čtenář. V rámci young adult je vše v normě a jediné, co se kladně vymyká, jsou neuvěřitelná tajemství, která vychází na povrch. Autorka vám při čtení série způsobuje jeden neuvěřitelný šok za druhým.

V závěru si řeknete, že to byla jízda. Všechno je zas vzhůru nohama a i přesto to dává smysl. Měli jste snad pocit, že už vás autorka nemá čím srazit k zemi? Tak to tedy přehodnoťte, protože opět budete valit oči. Po dynamickém, napínavém a šíleně dramatickém závěru prostě nedokážete na knihu přestat myslet. Láká vás k sobě a nejraději byste otevřeli hned další díl a četli dál! To budeme ještě zírat, co všechno nás čeká. Ačkoliv prý měla být série jen pouhou trilogií, neměla bych obavu, že by se snad Cassandře Clare nepodařilo pokračovat v příběhu uvěřitelně a originálně jako doposud. Věřím, že stále má esa v rukávu a dostane nás na kolena!

Knihu bych doporučila všem milovníkům fantasy - paranormal romancí v rámci young adult. Kniha má vše, co potřebujete a co vás přinutí zůstat v ní tak dlouho, dokud se nedostanete na konec. Způsobuje závislost, věřte mi, i já jsem nejprve odolávala a postupně se ze mě stal nový fanoušek, který touží být lovcem stínů!

Co se týče obálky... Všimli jste si, že na hřbetu je také ilustrace? Pokud dáte všechny tři knihy k sobě, začne se před vámi rozkládat okouzlující panoráma. Lovci a život. Ta proměnlivá a blyštivá obálka je dalším kouskem do sbírky milovníků fantasy, young adult a také neodolatelných knižních obálek, které na slunci září. Kouzlo, které se skrze knihu dostává až na povrch. Jestli jste se do nich ještě nezamilovali, nejspíš jste se dívali špatně.

Co na Město ze skla říká Chensie? Ne-sku-teč-né! To bylo fantastické. Tedy, nejsem už cílová skupina a nejprve pro mě byl problém se do prvního dílu začíst, ale ve třetím se víc a víc zaplétám do světa, který mě prostě láká a baví. Zvykla jsem si na upovídané hrdiny a začala se s nimi cítit báječně. Je moc fajn na okamžik mezi lovce stínů patřit... i když jen jako čtenářka.

Clary postupně odhaluje další střípky z minulosti své rodiny a nalézá přitom spojence v tajemném lovci stínů Sebastiánovi. Valentýn sbírá veškeré síly, aby jednou provždy zničil všechny lovce stínů, a jediná šance, jak ho porazit, spočívá ve spolupráci s odvěkými nepřáteli. Ve třetím díle série musí Clary získat vládu nad svými nově objevenými schopnostmi, aby zachránila Skleněné město. Ale je to vůbec v jejích silách?

Nakladatelství: Booklab - Slovart
Žánr: Fantasy, Young adult
Ze série: Nástroje smrti