Recenze: DIVÁ BÁRA A JINÉ DÍVKY NA ÚTĚKU (Božena Němcová)

Divá Bára v móderním hávu

Máte v oblibě klasickou českou literaturu? Nakladatelství Slovart nedávno vydalo nové vydání s moderní knižní ilustrací, ale úspěšně zachovala onen pocit výjimečnosti a klasiky, protože sáhla po typické dobové vazbě, působící jako plátno. Moderní styl se tak snoubí s klasickým pojetím a představuje titul, který znají celé generace...

V souladu s citovaným vydáním respektujeme jak dobový stav jazyka, tak individuální rysy jazyka B. Němcové (např. hláskovou kvalitu odlišnou od dnešní normy, nadměrné kladení čárek před spojkou a, vokativ rozšířený o zájmena, citoslovce a částice - Ach Báro atp.) (Str. 246)

Takto se nakladatelství vyjadřuje o novém vydání a já věřím, že vás uklidní, jak působivě zachovalo styl vypravování. Ačkoliv přiznává, že do textu sedmkrát zasáhli - výjimky jsou zapsané v závěrečné pasáži s názvem Ediční poznámky. Není třeba se tedy lekat, že byste si vy či vaše dítka, až budou chtít číst klasiku v novém vydání, pořídili publikaci, která by vám nedala text, jež očekáváte.

Divá Bára a jiné dívky na útěku obsahuje celkem pět povídek:
  • Divá Bára
  • Čtyry doby
  • Dobrý člověk
  • Chyže pod horami
  • Cesta z pouti

Na závěr se dočtete ještě krátkého a emotivního textu, týkající se právě autorky. Užívala si slávu nebo naopak řešila, jakým způsobem v dané době žít. Část o Boženě Němcové je velmi poučná i inspirující, mohu potvrdit, že se Jaroslavě Janáčkové povedla.

Co se týče ilustrace na obálce, zobrazuje Divou Báru v moderním pojetí. Spíše kresba připomíná obraz malíře, než knižní obálku. Dle mého to dokonale dotváří kýžený dojem jedinečnosti a kvality, protože klasická česká literatura je naše dědictví a je krásné, že se vydává znovu a nakladatelství přitom zachovává onen ráz, ale dodává jí mladistvý vzhled.

Povídkový výbor, který ze zralých próz Boženy Němcové sestavila, uspořádala a doslovem opatřila literární historička Jaroslava Janáčková. Ideu dívky-ženy na útěku kongeniálně propojila s útěky spisovatelčinými. Nejintenzivněji se motiv útěku, vzdoru a potřeby svobodné volby životní cesty promítl do hádankami obestřené lyrické prózy Čtyry doby. Ještě donedávna ji mnozí chápali jako pouhou autorčinu autobiografickou zpověď, připomínající svým určením soukromý dopis. Teprve na prahu 21. století však byla Čtyrem dobám plně přiznána jejich nesporná myšlenková a  umělecká exkluzivita. B. Němcová se v této nebývale odvážné a otevřené próze (snad prý vůbec poprvé) rozhodla vyslovit revoltu moderní ženy proti slepým společenským konvencím, vůči nimž se sama po celý život vytrvale a statečně vyhraňovala. Originálním způsobem do ní vtiskla svou vlastní potřebu svobody, nezávislosti a seberealizace. Motiv svérázného osvobodivého „útěku" spojuje i její další ženské povídkové postavy našeho výboru - Báru (Divá Bára), Madlu (Dobrý člověk), Katušku (Chyže pod horami) a Verunku (Cesta z pouti).

Nakladatelství: Slovart - #Booklab
Žánr: Literatura česká
Počet stran: 248