Recenze: ZRCADLO, ZRCADLO (Cara Delevingne)

Dramatické pestré ya s vážnými tématy

Za recenzní výtisk děkuji Euromedia
Chci zakoupit titul v Knižním klubu!

Cara Delevingne je anglická modelka, herečka a zpěvačka. Dle hodnocení čtenářů, jak českých, tak zahraničních se však Cara uchytí i jako spisovatelka. V ČR totiž nedávno u nakladatelství Yoli vyšel její debut Zrcadla, zrcadla

Styl psaní v ich-formě se vhodně mění. Když je potřeba čtenáře informovat o ději či minulosti, odehrává se především dynamicky, některé pasáže s minimální přímou řečí. Takové texty očekávejte zejména ze začátku, kdy se vás autorka snaží seznámit s hrdiny, především ústřední protagonistkou Zrzi, a zobrazit vám děj či názory a náhled na některé prvky. Později je střídání vyprávěcích pasáží snižuje a zejména se zaměřuje na přímé dění s běžnou přímou řečí. I tak je koncept čtivý, občasně se prolíná se vzpomínkami - tzv. návraty do minulosti. I přes určitou komplikovanost se nijak neztrácíte, potěší, jak nenáročné, tak i náročnější čtenáře.

Do děje vcházíte v době, kdy se Naomi pohřešuje. Její parta s skupina s názvem Zrcadlo, zrcadlo, kterou tvoří Zrzi, Leo a Rose se snaží neztrácet naději, stejně jako Naomina rodina, a hledají, ptají se. Nia, tak jí přezdívají, se však nakonec přece jen objevuje... Nachází ji v hrozném stavu v řece, zamotanou v sítích, kdy sotva dýchá. Její přátelé ji navštěvují v nemocnici v bezvědomí a přitom se snaží odhalit, co se stalo, zatímco se potýkají se svými problémy v životě...

Cara Delevingne si vzala velké sousto především s ohledem na množství vážných námětů. Je jich pěkná řádka, protože se zaměřuje nejen na ústřední hrdinku, ale také na její přátelé a každý z nich má své vlastní těžkosti, se kterými se snaží poprat. Získáváte tak náhled na problematiku dospívání, hledání sama sebe, alkoholismus, drogy, kriminalitu a další, které nemohu zmiňovat, abych vás nepřipravila o překvapení.

Tajemno se týká tedy především Naomi, která si vytáhla černého Petra a ztvárnila tak velmi závažné, bohužel stále aktuální téma, jež je emotivní a hrůzné. Co se odehrálo a proč Naomi skončila tak, jak skončila? Jaký důvod k tomu všemu je?

Zřejmě na to přijdete dříve, než autorka plánuje, ale díky všem těm indiciím si čtenáři, kteří jsou zvyklí na spletitější příběhy, snadno s hádankou poradí a odhalí tak většinu během poloviny knihy. Není to na škodu, ačkoliv samozřejmě by bylo vhodnější, kdyby ta bomba vybuchla pěkně v závěru a otřásla s vámi, jak si autorka přála.

Příběh je spletitější, ačkoliv se to netýká Naomi, jako spíše toho, co prožívají ostatní hrdinové. Autorka se snažila věrohodně zapracovat do díla také jejich osudy, které nejsou nejlehčí a každý má něco. S ohledem na to, že se jedná o především vážnější náměty, to nepůsobí až natolik přirozeně, spíše účelově nahodilé, ale od čtení to nijak neodrazuje. Naopak je příjemné, že se Cara Delevingne snažila svůj young adult debut vytvořit hodnotnější a informovat veřejnost o některých tabuizovaných tématech.

Jelikož se díky úhlu pohledu Zrzi dozvídáte nejen hodně o ní, ale i o jejích přátelích a okolí, cítíte emoce, přátelství, samotu i nezájem, který se jí silně dotýká. Právě i proto vás titul baví i přesto, že jste většinu taje odhalili dříve, a čekáte na rozhřešení...

Máte v oblibě o něco hodnotnější young adult s náměty, které nejsou tak obvyklé? Sáhněte po této dramatické oddechovce, která toho v sobě skrývá opravdu hodně.

Co na Zrcadlo, zrcadlo říká Chensie? Netuším proč, ale nepřišel mi vhod styl psaní. Ne, že by se mi četl špatně, ale nepůsobil na mě dobře. Jestli to bylo tím přeskakování, nebo mi přišel méně přirozený, netuším, přitom jsem samozřejmě byla zvědavá na to, co se s Naomi stalo, ale víc mě zajímaly osudy ostatních a těch se mi také dostalo. Líbilo se mi, že témata jsou o něco méně obvyklá, takže je neznáte z každé druhé knihy. Autorka se snažila světu něco sdělit, podle mého se jí to podařilo.

KAMARÁD, MILENKA, OBĚŤ, ZRÁDCE. Když se podíváš do zrcadla, koho vidíš? Debutový román supermodelky a herečky Cary Delevingne.
Šestnáctiletí kamarádi Zrzi, Leo, Rose a Naomi tak docela mezi své vrstevníky nezapadají. Stále ještě nepřišli na to, kým chtějí být. Jejich život není dokonalý, ale spojuje je muzika a jejich kapela Zrcadlo, zrcadlo… Až do chvíle, kdy Naomi zmizí a po pár týdnech pátrání je vytažena z řeky v bezvědomí. Naomi v kómatu bojuje o život. Policie tvrdí, že to byl pokus o sebevraždu, její přátelé o tom však silně pochybují. Probere se Naomi někdy? Co její stav zavinilo?
A jak je možné, že si Zrzi, samozvaná ochránkyně skupiny, nevšimla varovných signálů? Každý se se složitou situací vyrovnává po svém. Zatímco Rose se opíjí na večírcích a Lea obestírají temné nálady, Zrzi se rozhodne zjistit pravdu. Svět se jim rozpadá a odhaluje jejich nejtemnější tajemství. Nic už nikdy nebude jako dřív, protože když se zrcadlo rozbije, nejde ho nikdy úplně spravit.

Počet stran: 352