Recenze: ŘÍKALA SI O TO (Louise O´Neill)

Kontroverzní téma v příběhu k zamyšlení

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Bookmedia

Bookmedia na FB

Irská autorka Louise O´Neill má na svém kontě už několik knih, v ČR však prozatím vyšla pouze jedna. Nakladatelství Bookmedia se rozhodlo pro vydání tohoto hodnotného titulu pro mládež, kde je ztvárněno kontroverzní téma hlouběji, než byste v tomto žánru čekali. Rozhodně více takových knih, které vás dovedou k zamyšlení a zobrazí surovou realitu...

Vypravování v ich-formě působí chaotickým dojmem, což je příznačné a podporuje to tu správnou atmosféru, jelikož dospívání samo o sobě je chaotické. Autorka vám tak podává nezředěnou formou příběh dospívání se všemi strastmi i radostmi, v některých případech doslova krutostmi, které se mohou udát. S ohledem na tabuizované téma se rozhodla surově a se vším všudy zobrazit nejen život ústřední postavy, ale také i vedlejších hrdinů.

Emma není zrovna kamarádka k pohledání, což poznáte během prvních kapitol, kdy ji i její tři přítelkyně provázíte jejich životní etapou. Jsou mladé, hezké a život mají před sebou, ale i tak si prochází útrapami dospívání a starostmi s láskou i přátelstvím. Už od prvních stránek poznáváte, že vrátit se do puberty a ještě mezi takhle privilegovaná děvčata, není nic snadného. Ba naopak na vás padá tíha povinností vypadat dobře, udělat ten správný dojem, atd. Atmosféra vás snadno stáhne do chvil, kdy upřímnost nahrazuje faleš a i v případě přátel si musíte hlídat záda...

Dá se říct, že zpracování určitým způsobem pokulhává. Sice podporuje chaos dospívání, ale na druhou stranu to mohla Louise O´Neillová uchopit mnohem lépe. Ovšem tento silně reálný příběh, který si na nic nehraje, vám ukáže oběť znásilnění tak skutečně a upřímně, až vám po zádech přechází mráz.

Emma se snaží být tou nejlepší a nejkrásnější. Nemá problém radit svým kamarádkám špatně, přetvařovat se před nimi či krást. Klidně je znemožní, jen aby dosáhla svého. Aspiruje na nejhorší kamarádku na světě a nejméně sympatickou knižní hrdinku, ale to vám při čtení nijak nevadí, protože takový ten příběh (a někdy i život) zkrátka je.

Hrdinů a hrdinek je opravdu velké množství. Jak už to v dospívání chodí, ocitá se kolem ústřední postavy hromada holek a kluků. Některé se zdrží déle, jiné se jen mihnou. Jenže není snadné si je zapamatovat nebo se v nich orientovat, když je jich takové množství a nejsou od sebe zas tak k rozeznání. Škoda, kdyby je autorka lépe vykreslila a množství jich ubrala, hned by byla orientace a čtení snazší.

Knih, zabývajících se tabuizovaným tématem jako je znásilnění, není mnoho a pokud ano, obvykle se snaží téma uhladit a zjemnit, aby čtenáři neměli problémy vše přijmout. Ovšem v tomto případě autorka nehraje na city, ale nešetří vás. Surová realita, kterou vytvořila, a se kterou si pohrála s osudy hrdinů, je opravdu velkolepá.

Titul obsahuje i psychologické prvky, velmi povedené. Co se děje v hlavě oběti? Jak moc na ni hrůzný prožitek zapůsobí a co všechno jí pak dělá problém zapracovat se zpět do normálního stylu života? Jak reagují lidé?

Říkala si o to... Ten název je příhodný. Ona si o to opravdu přímo říká tím, jaká je a jak se chová, ale je to správné? Ten obrovský tlak, který je na hrdinku kladený, pociťuje i čtenář a tak depresivní a nostalgické části silně zapůsobí, i když se nejedná o nadbytečnou srdceryvnost.

Závěr románu je... upřímný. Opravdový. Autorka sama v doslovu vysvětluje, proč se uchýlila právě k takovému konci a já s ní souhlasím, i když mi to svým způsobem vzalo naději. Smutné a útrpné, přesto fascinující, stejně jako celé dílo.

Říkala si o to je kniha, která vás prostě zavede do pěkné žumpy. Je až neskutečné, čím si s Emmou projdete a co všechno vás čeká za těžké chvíle. Když otevíráte a čtete tuto knihu, doslova si říkáte o to, aby vám autorka zlomila srdce. Jenže to ona neudělá. Spáchá něco mnohem horšího. Ukáže vám realitu...

Tleskám a doporučuju! New adult nejen pro cílové čtenáře nikdy nebyla surovější a upřímnější...

Co na titul říká Chensie? To byl neskutečný zápřah! Problémy mi dělala orientace mezi hrdiny, bylo jich příliš. Na chaotičtější styl se dalo zvyknout. Svým způsobem mi k příběhu neskutečně sedl, protože byl autentický a zobrazoval dospívání. Emmu jsem neměla ráda, ale to, co se jí stalo a čím vším si musela projít... Krutá realita. To autorka vložila do své knihy a stejně tak i příběh zakončila. Fascinující, silné a pro mě i svým způsobem velmi dojemné a emotivní. Román jsem četla dlouho, bylo těžké rozdýchat nejen falešné přátelství, ale i pozdější zádrhele, které byly tak děsivě upřímné, až mi to chvílemi bralo srdce. Takových surových příběhů by mělo být na české literární scéně víc, protože je podle mého podstatné číst o tabuizovaných tématech a být informován.

Emmu O'Donovanovou nikdy nenapadlo, že by se její život mohl tak nenávratně změnit. Ze dnů plných slunce se staly bezútěšné hodiny strávené mezi zdmi jednoho domu. Myslela si, že ji čeká skvělá budoucnost. Jednoho rána se ale vzbudí na trávníku před svým domem. Nepamatuje si, co se stalo, nepamatuje si, jak se tam dostala. Všichni ostatní ale ano. Všichni o Emmě mluví, všichni k tomu mají co říct. Nikdo už nevnímá, že za dívkou, která byla nejprve označována za couru a poté za objekt znásilnění, je pořád lidská bytost, která vše cítí.

Kam až můžou zajít důsledky jedné události? Říkala si o to, když na večírku pila alkohol? Říkala si o to, když si oblékla provokativní šaty? Nebo je to jen dnešní pokřivené vidění světa, kde se to prostě "takhle stává"?

Louise O’Neill se se svým románem snaží probudit debatu o tabuizovaném tématu, které bývá často zlehčováno.

Nakladatelství: Bookmedia
Žánr: new adult/young adult