Recenze. DLOUHÝ POCHOD (Stephen King)

Hrůzná tvář lidství

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství BetaChci zakoupit tento titul!

U nakladatelství Beta vyšlo již třetí vydání působivého románu Dlouhý pochod, který autor Stephen King vydal pod pseudonymem Richard Bachman. U nakladatelství poprvé titul vyšel v roce 2005, následovalo druhé vydání z roku 2012 a nyní máte možnost si přečíst nové vydání se zcela novou knižní ilustrací. Pokud se jedná o knižní obálky, tak nevím, kterou bych si vybrala, jelikož všechny vypovídají o obsahu a jsou zajímavé.

Příběh se odehrává v er-formě a co mohu posoudit, tak styl se od Kingova svým způsobem liší. Věty jsou údernější, surovější a naladí vás na tu správnou atmosféru velmi rychle. Chvíli trvá, než se začtete, protože začátek vás vhazuje hned na začátek pochodu, který má svůj vlastní rytmus a tím se řídí i děj. Nikterak pomalý, ale ani zbytečně nespěchá, takže si jej užijete ve stylu čtyř kilometrů v hodině. Stejným tempem totiž jdou i hrdinové této bizarní reality show... Každá kapitola obsahuje citát, týkající se reality show, smrti, apod. Něco dané citáty spojuje a svým způsobem vypovídají o dané pasáži.

Na začátku se seznamujete nejen s ústředním hrdinou Rayem Garettym, ale také s McVrisem, Bakerem, Stebbisem a dalšími, kteří v tomto šílenství hrají prim. Jak tušíte podle anotace, tak sto šílenců naběhne na sebevražednou misi a přežije pouze jediný. Na startu a pár kilometrů za ním si hrdinové ještě pořádně neuvědomují, jak hluboko jsou v jámě lvové a že jediné, čeho se mohou dočkat, je smrt... Autor po prvních cca padesát stran zamlčuje, co hrdiny čeká, ovšem bystrý čtenář snadno vytuší kámen úrazu a nebude tedy překvapený.

Překvapivě působí charaktery velmi živě a reálně. Parta mladých kluků, která vás přivítá mezi sebe, se pomalu propadá beznaději, hrůze a šílenství, z něhož není úniku. Jediné, co mohou dělat, je jít dál a pokusit se přežít. Tento boj o přežití však vyhraje jen jeden a to na nich nechává následky. Kingovy se podařilo vykreslit živě nejen charaktery, ale také upřímný strach o život a samotné lidství. Zapůsobí na vás až děsivě jako správné psycho.

Co se týče tématu, tak je originální, doslova psychadelický. Autor velmi bravurně poukazuje na banalitu reality show, která mladé kluky stojí život. Nejzajímavější je pointa... Totiž že tyhle show žádný důvod nemají a jsou povětšinou povrchní, přesto lidé touží vidět krev a pot. Touží po takovém vzrušení stejně tak jako hrdinové, se kterými se velmi rychle sžijete.

Co vás může zklamat je fakt, že název knihy opravdu vypovídá o ději. Ten se vážně týká pouze onoho pochodu a o daném světě, ve kterém se oněch pár dní odehrává, se vlastně dozvídáte minimum. Nahlížíte na vzpomínky a sny některých hrdinů, ale co se to vlastně děje, jakým způsobem pochod vznikl a za jakým účelem, je vám zamlčeno. Dá se v tom chápat jistá pointa, ale může to působit také povrchnějším dojmem. O světě, ve kterém se vše odehrává, se zkrátka autor nikterak nezmiňuje, ačkoliv se odehrává dle všeho na místech, které jsou pro něj známá. Vítejte tedy v podivném Maine...

Titul obsahuje filozofické myšlenky, množství náznaků, které si čtenář musí domyslet podle svého. Autor vám nenabízí odpovědi, především nadhazuje otázky, týkající se života a smrti. S nadhledem se dá tvrdit, že Dlouhý pochod je takovým vyobrazením skutečného života.

Zda je fyzicky možné, aby člověk ustál něco takového, netuším a tak nemohu říct, jak dalece se o tom autor informoval a jestli realita v knize odpovídá skutečnosti, která by mohla následovat, pokud by se o to někdo pokusil. Ačkoliv je vše psané až na dřeň, autor se nesnaží cíleně šokovat. Nepitvá se v detailech, prostě vám jen ukazuje surovou realitu a o to působivější výjev se před vámi odehrává.

Ačkoliv příběh není dynamický, snadno se čte až na samotný závěr, který působí zbytečně urychleným dojmem. To je mínus, protože kvůli tomu začíná pokulhávat reálná podstata charakterů a samotná uvěřitelnost. Závěr je otevřený, i když to podstatné se dozvíte. Nejspíš tušíte, jak to dopadne, ale ani to vám nevezme chuť číst dál a užít si tohle psycho.

Thriller bych doporučila všem, kteří mají v oblibě náměty reality show. Kingovo ztvárnění má opravdu sílu vás pohltit a citlivější čtenáři nejspíš prožijí hrůzu spolu s účastníky pochodu.

Co na Dlouhý pochod říká Chensie? Hodně, opravdu hodně mě kniha týrala. Děsivě upřímné ztvárnění šílenství námětu, který autor vyhnal trochu do extrému, bylo návykové. Co se týče reality show, námět autor prostě povýšil a dostane se vám pod kůži. King tomu dal skutečnou tvář a zobrazil lidství až na dřeň. Jediné, co mě zklamalo, byl závěr. Měla jsem pocit, že po takové dlouhé a bolestné cestě by si hrdinové i čtenáři zasloužili něco víc.

Dlouhý pochod - tak se jmenuje nová soutěž pro čím dál otrlejší a náročnější diváky i soutěžící. Sto mladých chlapců se dobrovolně rozhodlo postavit se na start a vydat se společně na Dlouhý pochod. Soutěž má prostá pravidla: nikdo se nesmí odchýlit z vytyčené trasy a nikdo se nesmí zastavit ani zpomalit chůzi pod určitou rychlost, jinak dostane napomenutí: tři napomenutí znamenají definitivní konec v soutěži. Nezáleží na tom, kdo jde nejrychleji nebo dojde nejdál, Dlouhý pochod přežije jen jeden z nich...

Nakladatelství: Beta
Žánr: Thriller, Psychothriller
Počet stran: 299