Recenze: KIRKÉ (Madeline Miller)

Příběh plný mytologie a emocí!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart

Americká autorka si v České republice získala své čtenáře titulem Achilleova píseň, který na pomezí historického a lgbt románu potěší nejen nenáročné, ale i náročnější čtenáře. První vydání vyšlo u nakladatelství Host v roce 2014 a letos se jej dočkáme v novém kabátě u nakladatelství Slovart. Nakladatelství také vydalo její druhý román s názvem Kirké. I tentokrát se autorka rozhodla pro božství a ponořila se do oněch vod opravdu odvážně. Zlato na povrchu a zlato také uvnitř...

Tento titul si můžete zakoupit v rámci akce Velký knižní čtvrtek, zasloužile se dostal do výběru 20 hitů podzimní sezóny.

Kirké vás osloví na první pohled svou zlatavou obálkou s působivými detaily, které naleznete nejen na přebalu, ale i na pevné vazbě samotné knihy. Vážně krása pohledět, jak se blyští na slunci a přelévá se ve vašich dlaních jako tekuté zlato.

Před samotným příběhem, ještě na první stránce za pevnou vazbou, je černobílá ilustrace přes celou stránku, která vám zobrazuje svět Aiaiai. Strany u pevné vazby jsou laděné do lehce rozvodněného moře oranžové barvy, na kterém v závěru plavou tři loďky. Jednoduché a zvláštní.

Vypravování ústřední hrdinky Kirké se odehrává v ich-formě. Ačkoliv působí dynamicky, tak autorka má svůj vlastní styl psaní, který je o něco více rozepsanější a táhlejší, což pro někoho může být kámen úrazu. Pokud jste četli Achilleovu píseň, už jste na tento osobitý styl zvyklí a nebude vám činit obtíže.

Kirčin příběh je spojený s božstvem, protože i ona patří mezi bohy. Autorka tedy do svého vypravování zapojuje velmi silně řecké báje a že jich je pěkné množství. Nejsem si jistá, jestli některé nejsou jejím vlastním výplodem fantazie, protože si nevzpomínám na všechny, ale pravdou je, že všechny jsou sepsané autenticky a natolik upřímně, že jim věříte.

Kirké se narodila jako dcera Okeana, který v ní však neviděl žádný potenciál. Na bohyni nebyla příliš krásná, měla žluté oči a vlasy. Kvůli pištivému hlasu dostala jméno Kirké, tedy jestřáb. Kirké, které se nikdo nevěnoval a rostla jako dříví v lese, je blízká osamělost a naivita, se kterou pohlíží na svět. Nezná sama sebe, netuší, jestli má nějaké schopnosti. Působí upřímným, ale hloupým dojmem, protože o světě toho mnoho neví. Její bratři a sestry si z ní kvůli tomu utahují a nikdo ji nemá příliš v lásce...

Kirké nemá štěstí. Když se zamiluje do chlapce, dopadne to všelijak, jen ne tak, jak by očekávala a tímto způsobem se i nadále její celý příběh táhne.

Spletité dobrodružství, které se váže k řecké mytologii i světu smrtelníků, má nádhernou atmosféru. Díky Madeline Miller se opravdu snadno ocitnete na Olympu a vnímáte krásu i přímočarost samotných bohů. Stejně jako báje, ani její příběh si nebere servítky a surově popisuje vše. Ať už se jedná o vyrvaná Prometheova játra či útrpný porod odporného tvora. Zkrátka, pokud máte citlivější žaludek, tak vězte, že na vás autorka zapůsobí silně. Nesnaží se šokovat, jen vypráví surový a autentický příběh, který milovnice řeckých bájí dokáže uhranout.

Vyprávění se rozkládá na tři sta šedesáti čtyř stranách, přičemž je plný neobvyklých jmen, na která při běžném čtení nejste zvyklí a můžete se tak snadno ztrácet. V případě, že nemáte načtené řecké báje, vám autorka většinu zobrazí po svém, ale jelikož postav je velké množství, tak pro vás čtení nebude tak oddechové, jak možná očekáváte.

Pro tuto příležitost je v závěru knihy kapitola s názvem Vysvětlivky, ve které naleznete seznam postav, dělící se na pasáže pojmenované Titáni, Olympští bohové, Smrtelníci a Nestvůry. Jak sami poznáte, je jich vážně dost, takže pokud budete hledat, dohledáte, co potřebujete, ale čtení se tím trochu prodlouží. Proto bych titul doporučila spíše těm, kteří jsou s řeckými bájemi obeznámeni.

Příběh je tedy trochu zdlouhavý a než narazíte na to pravé životní dobrodružství, které Kirké svede tím správným směrem a dá jí život, po kterém touží, uběhne spousty stránek.  Mezi tím podlehne svodům špatných vlastností, nechá se opřádat cnostmi a objeví i příchutě lásky. Překvapivě vás nesnadou cestou provází i silné emoce, které s Kirké snadno prožijete. Ačkoliv závěr pro Kirké, jak se narodila, není to, co by si pro ni představoval čtenář či její božská rodina, tak svým způsobem jí autorka dopřeje zaslouženého poklidu a já věřím, že stejně jako ústřední hrdinka to oceníte.

Máte v oblibě řecké báje? Toužíte po neobvyklém a honosném příběhu plném emocí? Vězte, že skutečně zlato, které se skrývá v knize, prosáklo až na povrch a zbarvilo přebal. Mohla bych věštit, že se vám kniha bude líbit. Ale není třeba. Já to prostě vím. Užijte si čtení!

Co na titul říká Chensie? Byla jsem trochu skeptická a bála jsem se, když mi kniha nečekaně přišla. Obávala jsem se, že se jedná o typické epické fantasy, ale... Bylo to naprosto boží. Doslova. Na řeckých bájích jsem vyrůstala, poslouchala bych ty příběhy stále dokola, jak moc mě fascinují. A když mi přišla Kirké a znovu mi je předříkala po svém, a přidala k tomu svůj vlastní příběh, zamilovala jsem se. Tolik emocí, tolik zvratů a překvapení. Božská to kniha. Děkuju!

V paláci boha slunce Helia, nejmocnějšího z Titánů, se narodí dcera. Malou Kirku všichni považují za nedochůdče - nevládne na první pohled zřejmou mocí jako její otec ani zlomyslnou krásou jako její matka. Teprve když se pokusí zahnat samotu mezi smrtelníky, zjistí, že přece jen dostala do vínku jisté nadání - čarodějnou moc, jež jí dovoluje měnit sokyně v příšery a postavit se samotným bohům. Román Kirke se svými plnokrevnými postavami, podmanivým jazykem a stránkami plnými napětí nabízí mistrovsky zpracovaný příběh o rivalitě mezi příbuznými, palácových intrikách, lásce a ztrátě a přináší svědectví o nezdolné ženské síle ve světě ovládaném muži.

Žánr: Fantasy, Řecké báje
Počet stran: 376