Recenze: NA KRAJ SVĚTA (Theo Addair)

Okouzlující fantasy!

Český spisovatel, vystupující pod pseudonymem Theo Addair, je hvězdou nakladatelství Yoli i literární scény na pomezí young adult lgbt žánru. Svým debutem Muffin a čaj (recenze), ve kterém se rozvíjí vztah i přátelství dvou mladých mužů, si získal velkou pozornost. Úspěšný titul se dočkal dotisku a když přišel druhý díl s názvem Koláčky a spiklenci (recenze), také se po něm v knihkupectvích jen zaprášilo. Autor prostě psát umí a především jeho náměty jsou oduševnělé, takže si příběhy užije i náročnější čtenář.

Na českou literární scénu však k nadšení všech přichází s novým počinem, který tentokrát vyšel u nakladatelství Laser pod Euromedia Group. Na rozdíl od předešlých lgbt titulů se v tomto případě jedná o dobrodružné fantasy. První díl Na kraji světa je začátkem série Ve stínu Oskeruše, která věřím, že bude čtenáři stejně nadšeně přijímána, jako autorovy předchozí knihy.

Styl vypravování v er-formě se především odehrává z úhlu pohledu ústředního hrdiny Kira. Už ve své prvotině Theo Addair ukázal, že práci s textem ovládá bravurně a jeho styl psaní je opravdu precizní. Dává si záležet. Ač podle všeho série Ve stínu Oskeruše byla zřejmě napsána dříve, než Muffin a čaj, tak se dle mého k němu autor ještě vracel, protože vyprávění rozhodně nepostrádá jeho literární um a sotva byste odhadli, že na knize pracoval začínající autor. Malebný styl psaní je doslova okořeněn o tamní atmosféru a svět, blízký středověkému, kdy lidé bydleli na vesnicích a žili z toho, co jim příroda dala. Morálka je dle očekávání jiná a příznivě dodává příběhu pomyslnou šťávu. Zajímavé je, že až do dvacáté šesté kapitoly se přítomnost střídá s kapitolami, jež vypovídají o minulosti. Tímto šikovným způsobem vás Theo Addair informuje o všem potřebném a vy tedy v polovině knihy víte, jak na daný svět nahlížet a hlavně už se snadno vyznáte také v hrdinech.

Orientace v textu je možná trochu ošemetnější, než přijdete na to, co se děje a poznáte vše potřebné, abyste byli jistí v kramflecích. Ale tak to u fantasy, kde je vše neobvyklé a okouzlujícím, bývá. To fanouška daného žánru určitě nepřekvapí.

První polovina románu je tedy poznávací. Vnímáte ústředního hrdinu, jeho přítomnost i minulost a především prazvláštní vztahy, které navazuje se svými blízkými. Těmi jsou Anastázie a Darius, jež jsou jako oheň a led a rozhodně díky nim tak trochu lítají jiskry. Tento trojlístek v čele s Kirem je totiž neobyčejný a to nejen v tom, jaké emoce hrdiny vážou.

Od druhé poloviny se odvíjí spíše epické fantasy, které potěší dobrodruhy. Autor povolil otěže své fantazii, ale nepřehnal to natolik, aby vám příběh přišel nereálný. Stále se držel ve stejných šlépějích, takže vše přirozeně navazuje a snadno se tak začnete spolu s hrdiny probádávat neznámým území, narážet na zvláštní lidi a dotýkat se nebezpečí.

Námět je oduševnělý, stejně jako některé náhledy na danou věc a jistá popíchnutí, která náročnější čtenář v textu vidí. Spojení magie a země sice není nikterak neobvyklé, ale dle mého tomu Theo Addair dodal okouzlující osobitost a originalitu, se kterou je příběh příjemně nápaditý.

Dynamický děj, ve kterém se příhodně mění napětí i emoce, graduje v samotném závěru. Tady začíná má první nejistota. Ovlivňují mě emoce, takže není jednoduché říct, jak na mě závěr jako na recenzentku zapůsobil. Tak trochu mi přijde, že v tomto případě je určitá účelovost, protože bez onoho záměru by kniha mohla být ukončená, ale v tomto případě je jasné, že pokračování bude a teď nám nezbývá, než čekat. Upřímně, není snadné se se závěrečnou scénou popasovat, protože po celé dobrodružství si snadno s hrdiny vytvoříte vazby a přejete jim jejich happyend. Jenže tohle zkrátka není pohádka a ne vše vyjde podle jejich i našich představ.

Máte v oblibě fantasy? Líbily se vám autorovy předchozí knihy? Nač vůbec čekáte! Prostě zaběhněte do knihkupectví a okamžitě si tento úžasný příběh přečtěte, protože je to opět pecka!

Co na titul říká Chensie? Je vidět, že autor je prostě chameleon a dokáže si nás získat v různých literárních směrech. Upřímně se těším na další díly, ač nejsem cílová čtenářka epického fantasy, tak jsem si román opravdu užila. Tedy až na ten závěr. Asi mám zlomené srdce... Dej Theo Addair, ať mě vyléčí pokračování! :)

Zatímco vesničané ohýbají hřbet na polích, ve Čtyřměstí kypí počínající průmyslová revoluce. Skryti před bdělým okem zákona uctívají synové a dcery Země svou Matku, aniž by tušili, že ta má vlastní plány.
V zapadlé záhorské vísce žije Kiro, známý též jako „ten malej čmoud vod Syvne“. Dnes ho čeká setkání, které se stane prvním krokem na dlouhé cestě. Nikdo ho k ní nenutí, snad jen pocit odpovědnosti a spletitá síť náznaků a polopravd. Ale ne lži. Protože Tereza, ať je jakákoli, přece nikdy nelže.

Nakladatelství: Laser
Žánr: Fantasy
Ze série: Ve stínu oskeruše