Recenze: KOLÁČKY A SPIKLENCI (Theo Addair)

Emotivní objetí podruhé!

Za recenzní výtisk děkuji Euromedia
Chci zakoupit titul v Knižním klubu!

Minulý rok u Yoli vyšel emotivní debut českého autora, vystupujícího pod pseudonymem Theo Addair. Prvotina v young adult žánru s lgbt tématem překvapila v dobrém mnohé. Ani já jsem nečekala tak propracovaný styl psaní, který nám autor předložil. Samotný příběh byl plný emocí i temnějších zákoutí. (Recenze) Pokračování s názvem Koláčky a spiklenci jsem si v žádném případě nemohla nechat ujít. Má očekávání byla velká, splnila je kniha? O titulech jsem napsala také článek, který si můžete přečíst na blogu Luxoru.

Styl psaní je stále procítěný a přirozený, ačkoliv stejně jako v prvním díle také volnější. Na méně dynamické vyprávění už jsme si u autora zvykli a určitě to není žádný problém, protože samotný příběh přímo vybízí k zamyšlení a zvolnění, což je v této době dle mého kýžené. S ohledem na nynější téma neměl autor tolik prostoru si nás získat oduševnělostí, jež vložil do jedničky, ale s přehledem nabízí něco nového, však stejně atraktivního.

Daniel a Kit spolu mají trávit léto a skutečně si společně strávený čas užívají. Tedy do doby, než musí Daniel odjet neočekávaně a dříve domů. Rodiče, zejména otec, mu totiž zařídil budoucnost dle svého a nebere ohledy na přání svého syna. Jelikož jste určitě četli Muffin a čaj jsou vám rodinné poměry známé a tudíž tušíte, že z toho nekouká nic dobrého... Do toho se i Kitova přívětivá maminka zamotala do něčeho, z čeho není snadné vybruslit. Problémy se začínají navalovat a drama je na světě...

Je příjemné, že ačkoliv hrdinové prochází přirozeným vývojem, jsou stále sví. Kit je pořád tím milým a vřelým klukem, který vás okouzlil svou srdečností v prvním díle. Je sebejistější a za nesnadnou budoucnost svého vztahu s Danielem chce bojovat ze všech sil. Daniel je otevřenější. Už to není ten chladný a na první pohled odtažitý mladý muž, ba naopak i on se příhodně zpovídá a je vidět, že je s Kitem šťastný. Jenže jak dlouho může jejich radost trvat? Setkáváte se s některými hrdiny z prvního dílu, kteří působí tím správným dojmem. Opět vás vítá příjemný Kitův domov a tentokrát nahlížíte i do chladného prostředí, ve kterém přežívá Dani.

Hrdinové opustili školní prostředí, ve kterém se děj odehrává v menší míře a zaměřuje se spíše na Daniela. Odkrývá se jeho vztah s rodiči, vytahují se ze skříně kostlivci, ze kterých sálá smutek a samota. Netušíte, čím vás autor překvapí, protože vám možná přišlo, že vztah těchto miláčků už bude bezstarostný, ale to byste se spletli. Theo Addair šikovně nadhazuje nový zádrhel a rozmotává drama, ve kterém se skrývá spousty emocí a nejednoho čtenáře nejspíš zasáhne.

Jelikož se jedná o žánr young adult, nemusíte se obávat, že by vás překvapila nevhodná erotická scéna. S ohledem na emotivní vztah hrdinů se linie drží spíše ve stínu něhy, přátelství a pevného duševního pouta a poukazuje na střípky, které jsou mnohdy důvěrnější než kdejaký intimní blázinec. Celým, o něco chmurnějším, příběhem se nevznáší jen emoce, ale známý humor, který je vhodným osvěžením a snadno vás pobaví. Přirozený český vtip, přátelství i láska, která jen nebere ale i dává.

K závěru se není třeba vyjadřovat. Věřím, že stejně jako já, jste dostali opět literární zážitek, který vás dokázal ponouknout k zamyšlení nad silou lásky, schopnosti postavit se problémům čelem a křehce obejmout. První objetí v knize Muffin a čaj bylo jako od Kita, hřejivé a přátelské. Druhé objetí ve stylu Daniela je plné naděje i smutku. Rozhodně doporučuji oba díly, užijte si čtení!

Co na titul říká Chensie? S ohledem na surovější a chladnější prožitky, které nám autor naservíroval prostřednictvím Daniela, mám v oblibě spíše první díl, kde bylo více Kitova tepla, jdoucího přímo od srdce. Tohle bylo o něco těžší čtení, protože Dani to skutečně neměl jednoduché. Jsem velmi ráda, že se autor rozhodl napsat pokračování a podělit se o něj s námi, protože mi hrdinové přirostli k srdci. Jen tak dál, Theo Addaire! Těším se na nový fantasy svět, který připravujete a koncem roku by měl vyjít u Yoli. Nenechte si V stínu oskeruše (více informací) ujít ani vy!

Hurá, prázdniny! Daniel a Kit se už nemůžou dočkat, až spolu stráví léto. Dani zrovna odmaturoval a s Obrtínským gymnáziem i nepříjemnými spolužáky se může jednou provždy rozloučit. Kit má naopak spoustu učení před sebou. Daniel je pro něj ale obrovskou motivací. Pokud se bude dost snažit, může školu dokončit dřív a vyrazit za Danielem na univerzitu. A pak by se třeba… ale jen třeba… mohli jeden k druhému nastěhovat. Jejich plány na léto v Krampeřicích však zhatí jediný telefonát od Morgensternů. Daniel se musí ihned vrátit domů a nastoupit praxi v otcově právnické firmě…

Žánr: Lgbt, Young adult
Ze série: Muffin a čaj (2)
Počet stran: 280