Recenze: POSLEDNÍ POTOMCI (Matthew J. Kirby)

Young adult o asasínech

Za recenzní výtisk děkuji Knihcentrum.cz
Knihcentrum.cz na FB

Chci zakoupit titul v eshopu Knihcentrum.cz

Poslední potomci jsou young adult výletem do světa asasínů. Nejedná se o první titul nakladatelství Fantom Print, týkající se Assassin´s Creed. Určitě jste už slyšeli nebo četli sérii Olivera Bowdena. Verze pro dospělé byly absolutně skvělé, teď už je však možnost prožít i dobrodružství pro děti a mládež. Stojí za to?

Styl psaní v er-formě se snadno přelévá z hrdiny na hrdinu, aniž by na vás koncept působil zmatečně - protagonistů je několik, ale ani tak se není třeba obávat. Sice bohužel nejsou natolik vykreslení, ale dokážete je od sebe rozeznat. Vypravování obsahuje klasické ya prvky, které vídáte ve všech ztvárněních. V tomto případě je nejpodstatnější téma, které Matthew J. Kirby pojal trochu vlažněji.

Začátek je volnější, méně dramatický, ale i přesto stejně jako zbytek knihy čtivý. Seznamujete se s Owenem a jeho rodinou. Jak vás informuje anotace, jeho otec se stal odstrašujícím příkladem, který mu je jeho prarodiči stále předhazován. Owen však nevěří, že jeho táta něco takového spáchal. Poprosí kamaráda Javiera, se kterým se během let odcizil, aby ho podpořil při prozkoumání genetických vzpomínek. A tím se kola osudu roztáčejí. Patnáctiletý Owen se svým kámošem se seznamuje s Monroem a dalšími, kteří s nimi sdílí obdobné genetické informace. Náhle se jejich svět rozděluje a do jejich života vstupuje tisíciletá válka o vedení lidstva...

Hrdinové jsou v rámci žánru uvěřitelní, ale ploší. Autor nejde do hloubky a hrdiny příliš nepředstaví. Mezi nejvýraznější postavy patří Owen a Javier, jejichž dobrodružství je spojuje i rozděluje. Owena poznáváte více, ačkoliv Javier je výraznější osobností.

Jednoduchá linie začíná pozvolna a postupně graduje a dělí se na střípky minulosti, které jsou vhodně zobrazené. Dokážou vtáhnout do děje, i když by jim neuškodilo více propracovanosti. Sci-fi prvky dělají tvorbu jedinečnější. Patří mezi nejpodstatnější a dotváří neobvyklý zážitek. Bez nich by bylo téma ohrané, ale s touto špetkou nápaditosti vás autor dokáže zaujmout, i když už máte téma načtené. Samozřejmě, pokud se s námětem setkáváte poprvé, zapůsobí na vás mnohem více.

Program Animus vám zprostředkovává kýženou show, do které se hrdinové celí dychtiví pouští po hlavě. Jejich svět už nikdy nebude stejný, jelikož mají za patami nejen asasíny, ale i jinou tajnou organizaci - řekla bych vám kterou, ale to by mohl být spoiler a proč vás ochudit o překvapení/očekávaná fakta? Mimo sci-fi prvků obsahuje svět Matthewa J. Kirbyho také kreativní detaily. V knize se prohání pětice puberťáků, což značí mezilidské vztahy a emoce. Ty jsou s ohledem na podstatnější pídění po informacích odsunuté do pozadí, ale to vás s ohledem na žánr nepřekvapí.

Poznámek pod čarou je s ohledem na ya poměrně dost. Autor si dal práci a pro větší autenticitu příběhu zmiňuje nejednu historickou osobnost. Fantom print neponechal nic náhodě a vysvětlil i další potřebná fakta, takže nemusíte žhavit google.

Postupem času je kniha napínavější a spletitější. Tempo se zvyšuje a graduje v samotném závěru, který skrývá nové informace.

Určitě bych doporučila číst bystře, protože byste se mohli později ztrácet. Příběh je spletitý a dokáže vás chytit a nepustit. Asasínská krev se nezapře a k tomu ještě ti... No, však si to přečtěte sami. Doporučuju čtenářům, které námět zaujal a mají takové asasíny v oblibě.

Co na Poslední potomci říká Chensie? Začátky byly méně poklidné, ale pak se napětí stupňovalo a hnalo mě to tak silně dál, že jsem knihu přečetla za chvíli. Ten sci-fi prvek se mi líbil. Cestování v čase pomocí programu bylo dobře vykreslené a mělo šmrnc. Vadilo mi, že hrdinové nejsou tak propracovaní, ale jinak měl příběh správný spád i zajímavé pojetí.

V Owenově životě neběží nic správně už od chvíle, co jeho otec zemřel ve vězení, obviněný ze zločinu, o němž si je Owen jist, že ho nespáchal. Monroe, školní ajťák, mu však nabídne způsob, jak by mohl otcovo jméno očistit, a to když ho nechá použít Animus – zařízení, které uživatelům umožňuje prozkoumávat genetické vzpomínky pohřbené v jejich vlastní DNA. Ta zkušenost ale přinese Owenovi víc, než předpokládal. Během simulace totiž odhalí existenci starověké a mocné relikvie, která byla dlouho považována za legendu – Trojzubce ráje. Tajné organizace se nyní nezastaví před ničím, aby artefakt získaly – a to jak bratrstvo asasínů, tak templářský řád. Brzy začne být zřejmé, že se Owen může zachránit pouze tak, že najde Trojzubec jako první.
Pod Monroeovým vedením vstoupí Owen a několik dalších mladých lidí do vzpomínky, kterou spolu sdílejí prostřednictvím své DNA, ocitnou se tak uprostřed Odvodových nepokojů v New Yorku v roce 1863. Owena a jeho společníky tak čekají těžké zkoušky v nebezpečných ulicích New Yorku a jejich minulé zkušenosti budou mít navíc dalekosáhlé důsledky pro přítomnost.

Nakladatelství: Fantom Print
Žánr: Dobrodružné
Ze série: Assassin´s Creed: Potomci lidí 1.