Recenze: POZOR, RODIČE VE ŠKOLCE! (Ulrike Lindner)

Typické konflikty s rodiči a jak s nimi zacházet

U nakladatelství Portál vychází mnoho různorodých publikací, které potěší děti i dospělé a také odborníky! Jedním z nich je titul německé autorky Ulrike Lindner, která se zaměřila na školství, zejména na mateřské školky a problematiku jednání s rodiči. Ač se může zdát, tato šikovná kniha není poučná jen pro učitelé mateřských školek!

Publikace se dělí na šest podstatných kapitol, které mají své vlastní podkapitoly. V závěru je rejstřík použité literatury a také návrhy řešení problémů konfliktu.
  • Proč je při výchově důležité partnerství
  • Alfa a omega všeho: vaše vnitřní nastavení a působení - Reflektování vlastní role
  • Partneři při výchově, nebo rušivý element? - Rozhovory s rodiči
  • Od přípravy k reflexi - Podněty pro rozhovory s rodiči
  • Informace, cvičení a metody v kostce - Kufřík nástrojů k vedení rozhovoru
  • Pozor! Úskalí - Avy se vám rozhovor nevymkl z ruky

Titul napsala napsala německá autorka Ulrike Lindner, která vystudovala komunikaci a je trenérkou paměti. S ohledem na její zkušenosti a rady je vhodné publikaci brát jako pomocníka při komunikaci s dospělými, nejen rodiči v oblasti školství! To je velké plus, které může využít kdokoliv, kdo má zájem o pomoc při komunikaci.

Ač je kniha značně počeštělá, tak v zahraničí jsou jiné školky než u nás. Proto se titul v některých věcech trochu liší a poukazuje na něco, co se ve státní mateřské školce neodehrává. Jedná se o detaily, které vás ve výsledku nijak neovlivňují a i nadále z Pozor, rodiče ve školce můžete čerpat kýžené informace.

Autorka hovoří o věcech příhodně lidově a nesnaží se zapůsobit nadbytečnými odbornými výrazy, které by v tomto případě byly naprosto zbytečné a spíše odrazující. Jelikož Ulrike Lindner ovládá komunikaci s lidmi na jedničku, stejně tak vám také prezentuje své vědomosti a zkušenosti z tohoto oboru. Upřímně, poučně a zajímavě. Jako byste byli na poutavé přednášce, která obsahuje nejen texty, ale také tabulky a množství úryvků z rozhovorů s rodiči. Publikace je líbivá i na pohled. Nejedná se totiž o shluk textu, ale naopak jsou v kapitolách odrážky, díky nimž je vše přehledné. Rady jsou v šedých obdélnících. Zkrátka vše vypadá urovnaně, což je pro některé čtenáře podstatné a dokonce si i s ohledem na harmonii a kreativní zobrazení textu mnohdy vybíráme publikace.

Rady, které vám Ulrike Lindner dává, jsou logické a dají se tedy aplikovat na různé situace. Autorka poukazuje nejen na formu rozhovoru, vlastní pocity či postoje, ale pomáhá také získat svou vlastní sebejistotu. Ta je samozřejmě při vedení rozhovoru mezi dvěma lidmi, v tomto případě učitelkou mateřské školy a rodiči, velmi podstatná.

Nejsem zaměstnanec mateřské školy. Naopak patřím mezi rodiče. Titul mě zaujal právě proto, že i já bych chtěla vědět, jakým způsobem s učitelkami hovořit, oč se zajímat a co všechno mě čeká, když syn začal chodit poprvé do školy v rámci předškolního věku. Ulrike Lindner samozřejmě radí učitelkám mateřské školky, ale v žádném případě neuráží nebo neznevažuje roli rodiče. Poukazuje na rozdílnost rodičů, na to, že občas není snadné s nimi vyjít, ale vy jako rodič nebudete znepokojení tím, jakým způsobem nabádá učitelé, aby s námi hovořili. I vy se tedy tímto způsobem můžete poučit, jak přistupovat k učitelům. Jaké jsou jejich možnosti, co od nich očekávat a jak být rodičem, se kterým bude rozhovor snadný. Přece jen jde o spokojenost dítěte a to bude, pokud budou obě strany spolupracovat.

Publikace je v první řadě určená tedy školním poradcům a učitelům mateřské školky, ale s nadhledem je možné brát ji jako naučnou knihu o komunikaci. Skýtá v sobě totiž mnoho cenných rad a pošťouchnutí k sebejistému projevu. Stejně tak je svým způsobem také pomocníkem pro rodiče, jak jsem vás informovala. Je tedy jen na vás, za jakým účelem si knihu pořídíte a jak ji využijete.

Publikace je velmi praktickou základní příručkou pro všechny odborníky, kteří v rámci své profese pravidelně komunikují s rodiči dětí. Autorka nevyčerpává čtenáře zbytečně rozsáhlou teorií, hned od začátku se věnuje praktickým otázkám. Věnuje se v komunikaci s rodiči, předpokladům sebejistého vystupování a profesionálním hranicím. Rozebírá komunikaci z perspektivy rodičů, věnuje se jejich potřebám, rozlišuje „typy“ rodičů podle způsobu, jakým komunikují, rodičům cizojazyčným, rodinám s nízkým vzděláním a vysvětluje i obranné reakce rodičů na nepříjemná sdělení. Nabízí přípravy na rozhovor s rodiči a jednotlivé druhy rozhovorů, obsahuje konkrétní „nástroje“ pro vedení rozhovoru a je plná doporučení a návodů, jak zvládat konflikty, kritiku a různé výjimečné situace. Všechny kapitoly jsou proložené praktickými a dobře využitelnými poznámkami, konkrétními návrhy pro interní potřeby, předlohami, určenými ke kopírování a další použití.
Ulrike Lindner vystudovala komunikaci a je trenérkou paměti. Vede semináře pro rodiče a pedagogy předškolního a školního věku.

Žánr: Psychologie, Naučná publikace
Počet stran: 152