Recenze: LÁSKOHLEDAČI - ZRÁDNÁ VRTKAVOST SRDCE (Tereza Barvíková)

Kouzelné a zábavné dobrodružství, okořeněné romantikou!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada - Cosmopolis

Nakladatelství Grada - Cosmopolis se zaměřila na české začínající autory a dala jim šanci. Rozjela tak edici žánru young adult, která je mezi čtenáři velice oblíbená, a vy jste se mohli těšit již z titulu Jako Bonnie a Clyde (recenze) od autorky, píšící pod pseudonymem Terry Shaft.

Autorka Tereza Barvíková už má za sebou dva nepříliš úspěšné romány z dilogie Něco si přej. První díl Něco si přej! (recenze) vyšel v roce 2016 samonákladem u Nové Formy a druhý s názvem Přej si znovu! (recenze) ve stejný rok u nakladatelství Monument. Nyní se po Tereza Barvíková hlásí o slovo znovu se zcela novým románem Láskohledači - Zrádná vrtkavost srdce. Jedná se o první díl série, čímpak nás tedy navnadí?

Podnázev zní krkolomně a spolu s názvem může čtenáře spíše odradit, ale samotný obsah naštěstí  nevyznívá takovým dojmem jako lehce primitivní označení. I knižní ilustrace zaujme na první pohled, ačkoliv rušivě působí na první pohled modrá bytost, připomínající mimozemšťana. Nenechte se zmást, jde o něco naprosto jiného...

Styl psaní odpovídá začínající autorce, která se však od předchozích děl hodně posunula. Daří se jí práce s textem. Příběh dynamicky odsýpá a snadno vás vtáhne do děje. Lehce přechází mezi kapitolami a především se vyhýbá strojenosti a účelovosti, takže ač se jedná o pohádkový námět, působí přirozeně a upřímně.

Atypické a kouzelné dobrodružství Mariany začíná s lehkostí. Hrdinku poznáváte, když poprvé spatří svého láskohledače. Neobvyklý tvor připomíná mimozemšťana a zvláštního skřítka v jednom je neskutečně zábavný, mírumilovný a roztomilý. Příhodně je tajemným prvkem, který knihu dokáže pořádně okořenit.

Co se týče láskohledačů, tak Tereza Barvíková v rámci žánru young adult jejich svět báječně promyslela a lehce vykreslila. Setkáváte se prakticky s novou kulturou, která má své vlastní zvyky, jazyk i styl života a dokáže nadchnout čtenáře, kteří mají originální bytosti v oblibě.

Samotná Mariana je na prvním stupni střední školy. Naštěstí to není typická pubertální dívka, která by vás svými vrtochy otravovala. Naopak působí příjemným dospělejším dojmem, což se k jejímu charakteru hodí, jelikož vyrůstá převážně sama s maminkou. Dívka je tedy samostatná, upřímná, živá a snadno si dokážete představit, že byste se s ní spřátelili. Ke všemu věří v pravou lásku a díky tomu...

Hrdinové jsou upřímní a živí, autorka se snažila jít i do hloubky a dařilo se jí. Nezajímá se pouze o vztahy samotné hrdinky, ale rozvíjí také přirozeně jiné mezilidské vztahy, ať už se týkají rodiny, přátel či nepřátel. Postav je sice v pár scénách více, ale nijak se neztrácíte. Autorce se daří je popsat a vytvoří zajímavé a poměrně ucelené charaktery.

Dějová linie tedy není tak jednoduchá, jak se zprvu zdá. Očekáváte, že Mariana bude prožívat milostný románek, ale v tomto případě se romantika stahuje spíše stranou. Mariana řeší přátelství, a především svého nového kamaráda láskohledače, kterému zkráceně přezdívá Ram. O romantickou složku však nepřicházíte, protože je do děje vhodně zakomponován i románek Mariininy maminky. Náhled na milostné vztahy dospělých není v rámci žánru nijak rušivý a nezachází nikterak daleko, aby to mladší čtenáře odradilo.

Emoce jsou šikovně podané a vychází napovrch především v dobách, kdy je jich potřeba. Vnímáte přátelství, lásku, i natěšení, které se příběhem vznáší. K tomu všemu se dočtete také rituálu, vztahující se ke světu láskohledačů. Mariana totiž touží poznat víc a tak spolu se spolu s Ramem pídí po informacích a přichází na chuť kouzelnému dobrodružství.

Příběh je jednoduchý, působí svěžím a zábavným dojmem a snadno jej přečtete na jeden nádech. Autorka se vyhnula nadbytečným textům, snaží se nic nezveličovat a udržet si atmosféru. Závěrem vás navnadí, protože se některé věci mění a přichází doba zvratů. Konec je otevřený, jelikož Marianino ani Ramovo dobrodružství nekončí a já věřím, že i nadále je čeká něco úchvatného, co nadchne nejen je, ale také čtenáře.

Láskohledači jsou příjemným a svěžím oddechovým čtením. Tereza Barvíková originálně a přírozeně ztvárnila obyčejný námět amorů tak, že mladší generaci prostě přijde vhod. Věřím, že nejen cílová skupina bude touto romantickou a dobrodružnou odpočinkovkou potěšená!

Co na titul říká Chensie? První dva romány, které autorka vydala, byly za mě tragické a nedoporučovala jsem je ke čtení nikomu. O to víc jsem byla zvědavá, jaký pokrok Tereza Barvíková udělala. Pro mě se Láskohledači stali překvapením roku, protože byli propracovaní a neočekávaně mě bavily. Autorka se svému příběhu věnovala, dala si na něm záležet a promýšlela jej do detailů. Takovou práci já ráda ocením, protože Marina i její malý neobvyklý kamarád si mě získali natolik, že jsem knihu za den přečetla. Mám z ní velmi dobrý pocit.. Jak originální svět, tak i nápadný modrý tvor mi přišel opravdu povedený. Křížení reality, fantazie a pohádkovosti dodává této knize vážně šmrnc. Rozhodně mohu zatleskat a poděkovat za příjemný literární zážitek. Moc ráda bych si přečetla pokračování!

Má v dnešním světě pravá láska šanci na přežití? Lidé se scházejí a rozcházejí, ale kdo je svádí dohromady? Na to nalezne odpověď studentka Mariana, když se u nich v kuchyni objeví skřítek – její láskohledač! Malé modré stvoření, které tvrdí, že se jmenuje Anairam a je Marianin láskohledač. Mariana je zprvu vylekaná, ale postupně si svého nového kamaráda velmi oblíbí a chce se dozvědět o láskohledačích všechno.

Jsou to totiž kouzelní tvorové z jiné dimenze, jejichž úkolem je svést spřízněné duše dohromady. Každý člověk má takového svého vlastního skřítka, ale jen málokdo ho může vidět. Co však Mariana dlouho neví, je fakt, že existují také pohlcovači – tvorové, hmota či energie, která vysává štěstí a radost, a také loví láskohledače. Doposud do světa lidí nemohli, ale nyní se všechno mění. Jediné jisté je, že zlo začíná pomalu ovládat svět. Ale co je vlastně zlé a co dobré?

Nakladatelství: Grada, Cosmopolis
Žánr: Young adult, Romance
Ze série: Láskohledači