Recenze: STŘÍBRNÁ CESTA (Stina Jackson)

Strhující thrillerový debut!

Za reading copy děkuji Euromedia
Chci zakoupit tento titul v Knižním klubu

Švédská debutantka Stina Jackson se zasloužila o debut, trhající rekordy v rychlosti prodeje. Thriller, který nadchl celou Skandinávii, si teď prostřednictvím nakladatelství Kalibr - Euromedia Group máte možnost přečíst i vy! Co nabízí?

V er-formě se odehrávají dvě ústřední dějové linie hrdinů, kteří jsou velmi reální a sami o sobě zajímaví. Autorce nedělá problém tempo příběhu, emoce ani reálné prostředí. Snadno si se všemi prvky hravě poradí a ještě jim vloží punc nezapomenutelnosti a reálnosti.

Dvě dějové linie jsou si podobné dynamickým ztvárněním, ale jinak se velmi liší. První linku má na starosti zoufalý a bezmocný otec Lelle Gustafsson, který přišel o svou dceru. Vysadil ji na autobusové zastávce, ale ona do autobusu nenastoupila a od té doby ji nikdo neviděl. Nezvěstná dívka má velký vliv na život svých rodičů. Nedokázali spolu zůstat. Už po tři roky se Lina nenašla. Oni jsou od sebe, ačkoliv se snaží vycházet. Středoškolský učitel Lelle se utápí v alkoholu i beznaději, zatímco se jako tonoucí chytá stébla a snaží se najít cokoliv, co by vedlo k odhalení zmizení jeho dcery...

Jeho životní příběh Lellemu věříte, protože autorka dokázala jeho svět oživit a procítit. Vnímáte emoce až surově. Ačkoliv jsou na dřeň, nadbytečně vás nezasahují a nestahují do srdceryvného marastu, který by působil kýčovitě. Ba naopak dokážete soucítit, ale stejně tak si udržíte na rozdíl od Lelleho čistou hlavu a doufáte, že se Lina přece jen najde.

Linu poznáváte pouze prostřednictvím vzpomínek, ale i tak vás na mládí odkazuje druhá dějová linie. Ta se týká mladičké sedmnáctileté Meji, která to nemá jednoduché. Se svou svobodomyslnou matkou přijíždí do nového kraje, do vesnice Glimmersträsk, kde si její matka Silje našla nového přítele, aniž by jej znala. Silje rozhodně není běžnou matkou ani ženou a Meja v ní nemá zrovna nejlepší vzor. Prostřednictvím Meji však zažíváte nejen strasti dospívání ve špatných podmínkách, ale také linii new adult žánru, ve které se vyskytuje mladistvá a svěží romance. Nic přehnaného neočekávejte, spíše se jedná o osvěžující doplněk poutavého thrilleru.

Těžko říci, která dějová linie vás zaujme více, protože obě mají rozhodně, co nabídnout a jsou kvalitně zpracované. Zatímco Lelle provádí detektivní vyšetřování na vlastní pěst, Meja poznává nový způsob života díky svému novému příteli. Obě dějové linie se svým způsobem spojí dle očekávání, ale ne tak, jak zřejmě předpokládáte.

Thriller je emotivní a velice realistický. Je osvěžující, protože nepostrádá ani klasickou linii, kterou očekáváte, a ani šmrnc něčeho nového. Plusem je rozhodně i počet stran. To, že se autorka rozhodla neroztahat jej na zbytečně velkém prostoru, je velkým plusem a tohle šikovné čtivo si vás tak snadno získá nejen skrze vážná témata: fanatismus, psychologické prvky, únos, drogy, alkoholismus, pornografie, atd. Nemohu zmiňovat všechny náměty, ze kterých Stina Jackson čerpala, jelikož bych vám mohla prozradit pointu.

Cesta k rozuzlení tedy není dlouhá, ale opravdu nápaditá a kvalitní. Od jisté části si uvědomujete, že nejspíš tušíte, co se stalo, ale teď si nejste jistí, na koho si vsadit. Nuže, jelikož postav je přiměřené množství, budete to mít snadnější, i tak vás ale věřím, příběh nezklame. Po dočtení někteří možná budou hledat dovětek: inspirováno skutečným příběhem, protože přesně tímto způsobem kniha vyznívá, což nejednoho čtenáře zaskočí.

Máte rádi thrillery nebo se na tento žánr teprve chystáte? Stina Jackson je nováčkem, kterému se podařilo sepsat vážně neobvyklý, lákavý a hodnotný kousek plný svěžího elánu. Doporučuji i těm, kteří nemají thrillery zrovna v lásce, ale touží po reálném dramatu až na dřeň.

Co na titul říká Chensie? Vážně strhující. Ocenila jsem délku příběhu. Autorka byla stručná, věcná a poutavě líčila svou realitu. Krásně sepsáno a promyšleno! Sama doteď netuším, jestli se vážně nenechala někde inspirovat a jen to neuvedla, protože závěr byl silně reálný a naprosto odzbrojující. Knihu jsem přečetla za jeden den, jak silně si mě získala.

Když na autobusové zastávce ve vesničce na severu Švédska zmizí beze stopy dospívající Lina, přijde její otec Lelle Gustafsson nejen o milovanou dceru. Rozpadne se mu manželství a jeho bývalá žena si najde nového partnera. Projde si alkoholovým obdobím a společníky se mu stanou desítky cigaret a Linin přízrak, který jej neustále žene na cestu, aby ztracené dítě hledal. Vždyť okolní lesy jsou plné pustých stavení a samotářských podivínů. Jedním z nich je i Torbjörn, na pornografii závislý starý mládenec, jenž si právě domů přivedl milenku a její sedmnáctiletou dceru… Stříbrná cesta je nejen napínavým příběhem napsaným v nejlepší tradici skandinávského noiru. Je to také thriller o hranicích dobra a zla, normality a vyšinutí, thriller, který je stejně úzkostný a melancholický jako cáry mlhy na opuštěné silnici.

Nakladatelství: Kalibr
Žánr: Thriller
Žánr: 256