Recenze: PŮL SVĚTA (Joe Abercrombie)

Strhující dobrodružství pokračuje!

Anglický spisovatel Joe Abercrombie má na kontě množství románů, z nichž devět vyšlo také v České republice. Posledním počinem, který byl v ČR vydán, je pokračování trilogie Moře střepů. Nakladatelství Laser potěšilo všechny čtenáře, kteří po této young adult pecce toužili od přečtení prvního dílu Půl krále (recenze), který vyšel v roce 2018.

Joe Abercrombie je úžasný spisovatel, který umí rozvíjet potenciál svých námětů, dokáže velmi čtivě a dynamicky psát. Nejinak také rozehrává své vypravování v er-formě, které upozaďuje hrdinu předešlého dílu Jarviho, a zaměřuje se na nové, doposud neokoukané a sympatické postavy. Zatímco v prvním díle bylo zřejmé, že autor své zápletky prožívá, tak v Půl světa to někdy pokulhává. Některé texty působí lehce jako hluchá místa, podstatné zvraty by mohly být více rozvinuté, i když mají potenciál, což je škoda, protože čtenáři se fantazie rozjíždí všemi směry. I přesto, že děj autorovi lehce protéká mezi prsty, dobrodružství zhltnete jako nic, jelikož je čtivé a silně nápadité.

Těšili jste se na Jarviho a doufali, že prožije něco neobvyklého? Prožije, ale v tomto případě nehraje prim, i když se v knize stále objevuje. Stahuje se do pozadí jako otec Jarvi a přenechává své místo Trnce, mladé bojovnici, se kterou se poznáváte ihned na začátku. Jelikož ji neznáte, tak vás její životní příběh nemusí zaujmout hned, dejte tomu čas a ona si vás získá. Ale těch bojových scén je na prvních stranách možná až nějak moc, na to, že se jedná vlastně jen o splnění zkoušky. Trnku trápí touha postoupit dál a být, co nejlepší v partě chlapců, ale čtenář její snažení nemusí přijímat s nadšením, obzvláště, jestli je ještě nabuzený z fantastického konce Půl krále.

Trnka Bathu nezíská to, po čem toužila. Namísto toho je prohlášená za vražedkyni a vy jste mrštění do příběhu Branda. Pravdou je, že v tomto případě působí dějová linie trochu roztříštěně. Autor se rozhodl pro krátká přerušovaná vypravování, časté přeskakování v ději a to nemusí každému přijít vhod, především, když postav je samozřejmě mnohem více, než v předchozím díle. Napětí vám díky tomu teče ušima, ale někdy jsem si přála, aby scéna dostala více prostoru a mohla být rozvinutější, když už byla tak poutavá.

Dějová linie je plná intrik, stejně jako v předchozím díle. To na příbězích Joa Abercombieho nejspíš zbožňujete stejně jako já. Vždy se dočkáte neotřelosti a překvapení, promyšlených dějových linií, které dokážou pořádně zamotat hlavu a emoce a to nejen hrdinům, ale i čtenářům. V tomto případě epické dobrodružství plné někdy až zdlouhavých putování opět ve stylu young adult poukazuje nejen na odhalené pravdy, polopravdy a lži, ale také mezilidské vztahy a emoce.

I když je kniha čtivá a dynamická, tak koncept je o něco jiný než byl v předchozím díle. Možná to bylo tím, že se změnil směr vypravování a autor se zaměřil na odlišné dobrodružství, než s ohledem na Půl krále čekáte. Závěr však je opět natřískaný napětím a adrenalinem. Je to doslova smršť emocí, informací i akčních scén, kterou přečtete jedním dechem. S dějem to cloumá na všechny strany, krev a násilí ve smyslném koktejlu napětí vrcholí a boj se blíží ke konci. Teď jen, jak to všechno dopadne? Zapadne vražedkyně do plánů tak, jak si otec Jarvi přeje? Získá, co potřebuje? Jarvi je intrikář každým coulem a pokud se do něčeho vloží, předpokládejte, že o to bude opravdu hodně usilovat. Jestli se vám líbilo kličkovat v prvním díle a hádat, kudy cesta povede, tak i v tomto případě si silně přijdete na své.

Z Jarviho se stala spíše ikona, otec, který intrikuje a na vše dohlíží. Z divokého mladíka je poklidný muž, jehož místo v nebezpečných dobrodružstvích zastupuje Brand a Trnka. Půl světa je spíše o zvyku, protože se od Půl krále o něco liší a ne každý si zvykne po přečtení prvních stran. Doporučuju vytrvat, protože Joe Abercrombie vás opět nadchne.

Co na titul říká Chensie? Půl krále byla srdcovka. Jarviho jsem si oblíbila a proto mě trochu rozesmutnilo, že ustoupil svým způsobem do pozadí a na jeho místo přišli dva noví hrdinové. Branda jsem si oblíbila. Trnka mi až tolik nepřirostla k srdci, což se mi s hrdinkami občas stává. Dávám přednost mužským postavám, neočekávaně. :)) Vypravování na mě působilo trochu jinak než v předchozím díle, to přeskakování byl pro mě trochu problém, než jsem se zorientovala. Ale závěr mi to vynahradil. To můžu jen zatleskat. Za mě Půl světa první díl nepředčil, ale přesto jsem si čtení užila.

Trnka se narodila, aby bojovala. Jenže když při cvičení zabije svého soupeře, zjistí, že jí všichni nadávají do vrahů. Osud vloží její život do rukou otce Jarviho, který projíždí země Moře střepů a hledá spojence proti čím dál nebezpečnějšímu nejvyššímu králi. U Jarviho se setkává s Brandem, válečníkem, který odmítá zabíjet. Oba jsou zlomení, ale oba čeká možná ve službách Jarviho vykoupení…
Jenže konec konců, zbraně mají jediný účel a jejich budoucnost je rudá. Bude Trnka navždy jen nástrojem mocných, nebo je v legendách i místo pro dívku vládnoucí čepelí?

Nakladatelství: Laser
Žánr: Fantasy, dobrodružná young adult