Recenze: PŮL KRÁLE (Joe Abercrombie)

Strhující fantasy dobrodružství!

Laser-books na FB

Chci zakoupit titul Půl krále v Knižním klubu!

Horká novinka Půl krále patří mezi fantasy pro dospívající. Neodolatelná young adult se z autorovy tvorby poněkud vymyká, jelikož obvykle psal fantasy pro dospělé. Tzv. grim-dark, který všechny dostal na kolena a tohle dílo vás setne rovněž.

V er-formě se odehrává výsostně napínavé dobrodružství prince Jarviho, které je velmi čtivé. Popisy jsou velmi autentické až mýtické, dokonale zobrazují vše, čeho se Jarvi dotkne nebo nač se zadívá. Nejsou zbytečně rozepsané, ale ani strohé.

Přesně, jak prozrazuje anotace, ocitáme se ve středověkém surovém světě, který je popsaný až na dřeň. Jarvi se ocitá ve víru dění, musí se stát králem, jelikož jeho otec a bratr jsou mrtví. Království si žádá nového nástupce, a byť má Jarvi zmrzačenou ruku a měl se stát ministrem, musí se chopit žezla. Nejdříve však neodkladně musí pomstít smrt rodinných příslušníků. Tím se v jeho životě rozpoutává hotové peklo, do kterého se střemhlav propadne a poznává bolest i bezmoc obyčejných lidí...

Jarvi je z počátku nejistý mladík, který se necítí na to, aby byl králem. Stále se zabývá tím, že je mužem jen zpola, jak mu to o hlavu otloukal jeho otec. Je potřeba, aby vyzrál v muže a to se v průběhu děje opravdu odehrává.

Vývoj Jarviho postavy je přirozený, upřímný a působivě zobrazený. Autor své charaktery vybrousil do hloubky a mistrně je sepsal. Každý hrdina je reálný, zajímavý a má svůj vlastní osud.

Dějová linie je jednoduchá, nepřetáčí se ve vzpomínkách nebo jiných úhlech pohledu a přesto ji doslova dychtivě hltáte, protože je tak důmyslně propracovaná. Je až obdivuhodné, jak silné okamžiky dokázal autor zpracovat. Nic neponechává náhodě, vše má promyšlené a nebojí se ztrát. Mnohokrát vás udiví, jak drsný svět pro své hrdiny vykreslil a jak mohutně dokáže zapůsobit.

Neočekávané a přirozené zvraty jsou rozhodně silným hnacím motorem. Různorodé akční boje či doslova podrazy tak silné, že sami cítíte dýku v zádech, vás drží v knize, ať se děje cokoliv. Děj je příhodně plynulý, obsahuje akčnější i klidnější pasáže, ale jelikož má kniha úžasný spád, nenajde se text, který by vás snad nudil, ačkoliv některé pasáže jsou spíše rutinní. Spletitost je fantastická, nepřehnaná a přesto nápaditá.

Poutavě je také propracovaný samotný svět. Jedná o severské prostředí, které bude čtenářům, jež běžně čtou tento typ fantasy, známé.  Ale vše je skvěle vystižené. Pravda, někdy autor spíše naznačí, než aby zacházel do detailů, což je jen dobře. Nějaké zbytečné rozvíjení by jen pokazilo dynamiku děje a ne každý by jej ocenil. Od kultur, legend i lidového vyprávění o různých domorodcích až po náboženství, obchod, atd... vše líčí prostě, syrově a natolik, aby dokreslil dokonalý příběh. Je poznat, že autor není žádný amatér a ví, jak daleko zajít, abyste neměli pocit, že vám něco uniká.

Nemohu hodnotit, jak originální samotný příběh je, protože obvykle takové fantasy natolik nečtu. Ale podle všeho se jedná o scénář, který můžete číst v různých variantách. Podstatné však je, že zpracování je doslova pohlcující a bravurně dokázal i omílaný příběh sepsat tak, aby vás pohltil.

Ačkoliv autor nehraje na emoce a zdá se být spíše nelítostný, netlačí na pilu. Píše s nadhledem a o to silněji na citlivější čtenáře některé pasáže zapůsobí, především, když si dané hrdiny oblíbíte (a že si je rozhodně zamilujete). Je fakt, že autor si prostě nebere servítky a hodně krát vás svými zvraty doslova propleskne. Budete ho za ten jeho ostrý cynismus a ironii milovat i proklínat.

Moře střepů je trilogie, kterou zatoužíte mít doma. Po přečtení Půl krále bych hned sáhla po pokračování a věřím, že vy také. Závěr byl prostě dokonalost sama. Autor si vše dokonale načasoval a tak závěrečná část skrývá mnoho překvapení. V samotném závěru knihy je doslov a rozhovor s autorem, což považujte za skvělý bonus. Jak jste měli možnost poznat v příběhu, tak Joe Abercrombie je opravdu kreativní, nápaditý a originální vždy.

Joe Abercrombie dokázal, že je pan Spisovatel. Dokonale své řemeslo ovládá a dokáže vykouzlit z obyčejného neobyčejné. Právem patří mezi top autory fantasy a jestli jste od něj četli více knih, určitě nebudete překvapení, že vás i tato kniha, lišící se od předešlých děl, překvapí silným literárním zážitkem.

Román rozhodně není jen pro dospívající čtenáře, smlsne si na něm i dospělý. Drsný svět, ve kterém se vám autor směje do obličeje a předvádí své nejlepší kousky, je doslova famózní a já ho mohu rozhodně doporučit.

Co na Půl krále říká Chensie? Fakt takové příběhy obvykle nečtu, tohle byla další odbočka, protože mě kniha natolik zaujala. Rozšířit si obzory je potřeba a tituly Joa Abercrombieho jsou ty pravé. Za mě famózní příběh, ve kterém jsem utrpěla spousty šrámů, zanadávala si a prožila ho až do posledního slova. Hned bych se vrhla na pokračování, kdyby bylo. Nutně ho potřebuju. Jsem závislá na této dokonalé četbě.

Zobrazení klasického epického fantasy je tak trochu nuda. Neoslovila mě, naštěstí anotace ano.

Vlastní rodina ho zradila a nechala napospas smrti, ale princ Jarvi, nedobrovolný dědic rozděleného království, přísahal, že trůn, o který nikdy nestál, získá zpět. Nejprve však musi přežít kruté zacházení, okovy a hořké vody samotného Roztříštěného moře – to vše jen s jednou zdravou rukou. Do tvrdého, neúprosného světa se narodil jako nedochůdče, neumí držet štít ani se ohánět sekerou – jako smrtíci ostří mu tedy slouží vybroušená mysl. Shromáždí zvláštní společenství štvanců a zjistí, že mu mohou pomoci víc, než by dokázal kdokoli z urozených. Přesto může Jarviho cesta skončit stejně, jako začala – ve zvratech, léčkách a neštěstí...

Nakladatelství: Laser-books
Žánr: Fantasy, young adult
Ze série: Moře střepů (1)