Recenze: SYCAMORE (Bryn Chancellor)

Lidské osudy jako na dlani

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta
Beta na FB

Chci zakoupit titul Sycamore!

Sycamore je na první pohled nenápadným románem, který se vám anotací snaží ukázat, co v něm vězí. Je plný emocí a reálných osudů... Rozhodně vás vezme za srdce! Bryn Chancellor není žádná debutantka a ani Sycamore není její prvotina, přestože v ČR prozatím žádná další její kniha nevyšla.

Styl psaní er-formě vystihuje autenticky a lehce květnatě řadu vyprávění z různých úhlů pohledů, jelikož se autorka nezaměřila pouze na jednu ústřední postavu. Jedna část se dokonce odehrává v ich-formě. Příjemný styl psaní odpovídá společenskému románu pro ženy, Bryn Chancellor si rozhodně dala záležet a překladatelka Milena Pellarová také. Mezi příběhy se prolínají vzpomínky, které nezahlcují děj, ale naopak jej vhodně doplňují.

Sycamore není jen název knihy, ale také skutečné městečko v Arizoně, které autorku zřejmě inspirovalo natolik, že se rozhodla napsat emotivní příběhy lidí, kteří by v něm mohli bydlet.

Na začátku vás přivítá Jess neboli Jessica Violet Wintersová a zkráceně vám poví to nejpodstatnější, co o ní potřebujete znát. Do Sycamore se z Phoenixu přistěhovala s matkou, která stále truchlí po svém manželovi - ten už však má svou novou rodinu a tak opuštěným ženám nezbývá než začít žít bez něj. Jess je sedmnáct v době, když běhá po pláních a hledá sama sebe. Jenže v prosinci 1991 se po ní náhle slehne zem.

Právě Laura objeví tělo, nebo lépe řečeno už jen kostru, která se ztrácí v zemi. Profesorka z vysoké školy v Sycamore je samozřejmě otřesena. Tato hrdinka má také své problémy. Stejně jako Jessiinu matku, i ji opustil partner a ona touží vést život jako kdysi. Jenže to není tak jednoduché. Laura se přistěhovala nedávno a proto se s ní setkáte v knize jen párkrát. Jessiina matka, Maud, se neskonale trápí zmizením své dcery. Už je to osmnáct let a ona se stále potácí ve svém vlastním pekle... Ani Rose netuší, kde by kamarádka mohla být. Jess pro ni hodně znamenala, teprve díky ní poznala sama sebe.

Postav je opravdu mnoho, takže se mezi nimi můžete snadno ztrácet. Je podstatné se zaměřit na jejich charaktery, které jsou vhodně odlišené, a osudy i zážitky, jež nejednoho čtenáře osloví. Hrdinové jsou obyčejní a přece živí. Autorka sepsala jejich příhodné vlastnosti a hlavně maličkosti, které je dělají o to uvěřitelnější a sympatičtější. Zejména si dala záležet na Jess, o které se dovídáte také zlozvyky a zvyky. Prakticky všichni, které Jess nějakým způsobem ovlivnila, se podílejí na dotváření mozaiky, díky níž vychází najevo, co se vlastně stalo... Mezitím sami hrdinové zažívají své vlastní pády i vzlety, velmi reálně vylíčené.

Právě množství hrdinů může být pro někoho kamenem úrazu. Opravdu to vypadá, jako by se autorka snažila sepsat životy skoro všech obyvatel města. Některé vedlejší postavy nejsou natolik důležité a bylo by možné jejich příběh vynechat, ale upřímně... možná si na ně zvyknete stejně jako já a chyběli by vám, protože i ti méně patrní vám přirostou k srdci. Sice se můžete z počátku ztrácet, ale později už s nimi budete prožívat všechna jejich dobrodružství. Z počátku vám může připadat, že jsou si osudy hlavních postav podobné - každé odešel či zemřel nějaký mužský element domácnosti a ony jsou na vše samy. Trošinku to může působit jako neohrabané klišé z pera feministické autorky, které se naštěstí postupem času mění, rozrůstá a zaniká mezi nově zmíněnými.

Spletitá dějová linie se mění dle různých postav, které právě hrají prim. Atmosféra se přirozeně a vhodně tvaruje podle vašich představ a snadno se vám dostává pod kůži. Náročnější čtenáře potěší, že mimo thrillerové linie, se odhalují také životy hrdinů a s nimi pádnější témata. Kupříkladu homosexualita, smíření se smrtí, zakázaná láska, atd.

Romantické části byste zřejmě nepředpokládali, ale za to vděčíme radostem žánru New Adult. Svěží romance zavání průšvihem a zamilováním. Patří mezi kontroverzní scénáře, které pod rouškou tajemství a nepřístojností vábí čtenářky. Poutavě, jemně a přesto lehce okázalé sepsané pasáže působí velmi věrně. Aby nedošlo k náhodě, romantická linie není jen jedna. Krátkých, ale působivých romancí prostřednictvím Sycamore prožijete více.

Jakmile se  začtete, silně zapůsobí také emoce. Prožíváte stres s hrdiny, kteří se stávají vašimi sousedy a přáteli. Vnímáte jejich emoce, splétající se s vašimi vlastními pocity a nemůžete přestat číst, protože... co se to vlastně stalo Jess? Jako byste ji znali. Jako byste je znali všechny. Netuším, kdy vy sami narazíte na rovinu, ve které se vše zlomí a Sycamore vás pohltí, ale u někoho to přijde dříve, u někoho později. Záleží jen na vás, kdy se poddáte volání Jessina hlasu. Napětí nejvíce graduje od poloviny knihy, kdy zarytí čtenáři budou hltat stránku za stránkou, aby odhalili tajemství.

Po celistvém a silném literárním zážitku přichází slabší závěr, co se thrilleru týče. Pokud se však zamýšlíte jako obyvatel města (nebo čtenář společenského románu), kterým jste se za tu chvíli určitě stali, je rozhřešení uspokojivé. Všichni ti fiktivní lidé jsou jako vaši přátelé, tak snadno se lze do knihy vžít a je jen dobře, že se autorka rozhodla dotáhnout vše až do konce a zmínit, jak jejich životy v krátké pasáži po nejpodstatnějším dění, pokračují.

Sycamore je netradiční dílo a v tom tkví pravé kouzlo. Z části se totiž jedná o společenský román s jemnou thrillerovou linií, z části o new adult a z části o odvážnou výpověď o životě. Díky tomu román zaujme starší i mladší čtenářky, které touží po reálných osudech i okouzlující svěží lásce.

Co si o Sycamore myslí Chensie?
Osobně mě nadchly právě ty detaily, díky kterým postavy ožily. Navíc jsem se za krátkou dobu pobytu v Sycamore opravdu začala cítit jako její obyvatel a sama jsem pátrala po tom, co se s Jess stalo. Zamilovala jsem si osudy lidí i postavy samotné. Nečekala jsem, že titul, ze kterého jsem byla nejistá, si mě získá natolik, že si v mé knihovně nalezne své čestné místo. Byla a jsem okouzlena. Nějakou dobu si román nepřečtu, protože potřebuju všechny emoce vstřebat, ale tedy... stálo to za to! Rozhodně doporučuju!

Knižní ilustrace:
Nenápadná, lehce záhadná. Zobrazuje Jess...

Mladá žena, která se nedávno přistěhovala do poklidného městečka v Arizoně, najde při jedné ze svých toulek po okolí lidské ostatky. Od chvíle nálezu žije mnoho místních obyvatel v napětí, jestli se potvrdí, že patří mladičké Jess Wintersové, která před osmnácti lety zničehonic zmizela.
Lidé, jejichž příští život nevědomky ovlivnila, znovu prožívají bolestnou minulost a vracejí se do doby, kdy udělali rozhodnutí, která je navždycky změnila. Ale jak vlastně Jess zemřela?

Dramatický příběh o hledání lásky, zlomeném srdci a vině, ale také odvaze překonat strach a démony minulosti.

Nakladatelství: Beta-Dobrovský