Recenze: NEZAPOMEŇ NA MĚ (Lesley Pearse)

Skutečný příběh o lásce, odhodlání a nezlomnosti duše

Knihy britské spisovatelky v České republice vychází už od roku 2015, kdy jste se mohli setkat s jejím thrillerem pro ženy s názvem Unesená. Od té doby u nás vyšlo již pět děl, z nichž knižní novinka nakladatelství Moba je prozatím posledním. Na rozdíl od předchozí tvorby, tentokrát se autorka inspirovala dramatickým životním příběhem ženy Mary Bryant, která se narodila v roce 1765 v Cornwallu a byla po odsouzení poslána do kolonie v Austrálii.

Zbeletrizovaná verze začíná první kapitolou v roce 1786 v soudní síni. V té doby zbývalo Mary pár týdnů do dvacátých narozenin. Nejen ona, ale spousta lidí bylo souzeno za malé zločiny, převážně krádeže, jelikož stíhaní hladověli nebo se snažili nakrmit své rodiny. Za malý prohřešek mohl jít v oné době člověk viset nebo být deportován. Deportace potkala také Mary, která se plavila mnoho měsíců po moři. Dokonce otěhotněla a porodila dítě...

Vypravování se odehrává v er-formě minulého času. Autorka se poměrně rozepisuje a dokáže barvitě líčit scény, ve kterých se vlastně mnoho neděje. Ovšem díky jejímu čtivému stylu to dynamice nijak neškodí a vy se o to snadněji vžijete do románu, který se vám odvíjí před očima. Pravda, některým čtenářům může její rozvláčnější styl vadit nebo si na něj mohou chvíli zvykat. Leslie Pearse píše zvláštním způsobem, věcně a přesto s nádechem emocí, takže srdceryvné scény nevyznívají účelově a přesto vás snadno zasáhnou, aniž by z vás ždímaly potoky slz.

Na tři sta šedesáti osmi stranách máte možnost číst drama, jehož základem jsou fakta, která si autorka o Mary Bryant dohledávala. Čerpala z ověřených pramenů a o to autentičtější a dojemnější příběh je. Náhled do historie zmiňuje nespravedlnost páchanou na lidech, bezmoc, se kterou se převážně chudí potýkali. Je vám tedy zobrazován nejeden životní osud a mnohdy nelidské životní podmínky, ve kterých hrdinové skutečného života žili.

Během čtení se vám otevře náhled na historii, která se obvykle zamlčuje. Je až mrazivé, s jakou upřímností autorka líčí temné příběhy lidí, kteří mnohdy nepřežili kruté zacházení. Ačkoliv je vše cíleno na Mary a její život, přesto se vás i vedlejší osudy silně dotknou.

Lesley Pearse také ztvárňuje vážná témata, týkající se chudoby, otroctví, znásilnění, násilí páchané na lidech, mučení, života ve vězeňské kolonii, atd. Na tento silně emotivní příběh je potřeba se připravit, protože citlivější čtenáři mohou být hodně ovlivněné.

Dějová linie je tedy rozepsanější a velmi proměnlivá, odehrává se totiž v různých prostředí na odlišných místech. Zatímco první část se týká vězení, v další pasáži už je Mary na cestě do Devenportu a poté se plaví po moři. Následuje zobrazení života na kolonii a závěr, k němuž se autorka v doslovu ještě vyjadřuje. Místa, která Mary navštíví, jsou reálně a autenticky popsána a stejně jako děj se příhodně mění také atmosféra.

Maryino životní putování, strádání a zkrátka přetěžká a tvrdá životní etapa je v závěru otevřená, protože sama autorka přiznává, že by ráda napsala závěr, který by si hrdinka zasloužila, ovšem to už by se jednalo o fikci. Dle autorky nejsou fakta, která by dokládala, jak Mary poté žila dál.

Emotivní drama se týká také lásky, přičemž je romance očekávaně velmi reálná, ale zaměřená zejména na pocity. Nečekejte erotické scény, v tomto případě je vypravování uvěřitelné a cudné, nic, co by škodilo atmosféře a příběhu, kterému autorka nastavila určitou laťku.

Jelikož se román týká silné ženské osobnosti, která si dokázala poradit s nelehkým životem a odvážně se mu postavila čelem, doporučila bych jej spíše čtenářkám. Ženy více ocení jedinečný emotivní životní etapu, kterou Mary Bryant přežila.

Co na titul říká Chensie? Kniha se četla naprosto báječně, i přesto, že bylo vypravování v některých případech až zbytečně rozepsané, tak vždy to bylo čtivé. Maryin osud byl velmi smutný a plný utrpení, bylo těžké sledovat, jak se se vším potýká a vyrovnává. Příběh obdivuhodné ženy byl napsaný ryze jako román pro ženy, což je zřejmé už nejspíš na první pohled a proto jsem věděla, co očekávat. Nezklamala. :)

Píše se rok 1786.
Mary Broadová, dcera rybáře z Cornwallu, je za pošetilou krádež klobouku odsouzena k smrti oběšením. Nakonec je však ortel změněn a Mary je deportována do Austrálie s jednou z prvních várek trestanců. Už jen samotná plavba za děsivých podmínek si mezi vězni vyžádala mnoho obětí. Mary během plavby porodí dvě děti – nejprve dceru a později syna – a je oddána s jejich otcem, trestancem Willem Bryantem. Román plný srdceryvných zvratů a dojemných okamžiků vychází ze skutečného životního příběhu Mary Broadové-Bryantové.

Nakladatelství: Moba
Počet stran: 387