Recenze: SPARSHOLTOVA AFÉRA (Alan Hollinghurst)

Mistrné čtení pro náročnější čtenáře

U nakladatelství Odeon vyšly již tři romány úspěšného britského autora Alana Hollinghursta, který se ve svých titulech zabývá homosexuální tematikou. Cizí dítě (které bohužel už v Knižním klubu není k dostání) a Linie krásy (u které se na březen připravuje nové, již třetí vydání!) jsou úžasným a celistvým náhledem na dobu, která byla pro homosexuály komplikovaná. U nejnovějšího počinu Sparsholtova aféra jsou po přečtení předchozích dvou děl očekávání opravdu vysoká. Splní je autor?

Už na první pohled je jasné, že vypravování je potěšením pro náročnější čtenáře. Autor má vytříbený styl psaní, umí pracovat s textem a předkládá vám neotřelý, podmanivý, velmi autentický příběh osobitým způsobem. Vypravování se totiž vhodně mění! První část se sice odehrává v ich-formě z úhlu pohledu vedlejší postavy, takže na ústřední dění spíše nahlížíte, než byste jej prožívali přímo s hlavními aktéry, ale později se setkáváte pouze s er-formou, jež vás vtáhne hlouběji. Faktem je, že první část už z důvodu neotřelého uchopení stylu psaní, nemusí nadchnout každého, především očekává-li dramatičtější začátek. Ovšem nemusíte se obávat, vypravování je mistrně zvládnuté a jakmile se začtete, snadno se propadnete autorově stylu. A navíc, pokračování je v tradičnější formě, pokud by vám kreativní pojetí první části natolik nevyhovoval. Díky vypravování ze třetí osoby získáváte náhled nejen na jednoho hrdinu, ale na mnoho pozoruhodných životních osudů. Tím je vyprávění opravdu zvláštní, protože autor bez problému pokryje vše potřebné, nastíní emoce i skvěle vytvořenou atmosféru a přitom se mu vše daří s lehkostí, i když na jeho stylu psaní není nic prostého a naopak vyžaduje značný um. Zkušený spisovatel složitými souvětími dokáže nenáročného čtenáře zmást, ale náročnějšího nadchnout pro komplikovaný reálný svět, jež vytvořil.

Začátek knihy se odehrává v Oxfordu, pro který má nejspíš Alan Hollinghurst slabost, jelikož studentem Oxfordu byl také hrdina jeho díla Linie krásy. V tomto případě se jedná o ústředního protagonistu Freddie Greena, který žije na koleji a přátelí se s Peterem Coylem a Evertem Daxem, jehož otec je poměrně známý spisovatel. Vše ožívá, když se na kolej přistěhuje nový mladík. Skoro osmnáctiletý David Sparsholt se náhle stane středem pozornosti kvůli svému vzhledu. Najednou se o něj zajímá množství lidí, předně také Peter s Evertem. Tak trochu se z toho stává posedlost. Lapen je dokonce i Freddie Green, který má zájem se s Davidem seznámit. Postupem času prostřednictvím vypravování Freddieho se k němu Peter i Evert dostávají blíž a vy se tak dozvídáte zásadní informace. Zatímco Peter jej chce nakreslit, Evert zoufale krouží kolem, ale chybí mu odvaha.

První částí s názvem Nováček nás provází jako ústřední hrdina, psaný v ich-formě, Freddie Green. Milovník umění, jež má smysl pro detail a slabost pro svou dívku se náhle zaměří, stejně jako většina studentů, na nováčka Davida Sparsholta. Od studentských let se autor po několika čtivých úsecích, které vám zprostředkovávají náhled na poprask kolem Sparsholta, přesouvá dál...

Druhá část Vyhlídka už se odehrává v er-formě, stejně jako další pasáže. Tento příběh, dotýkající se svým způsobem předchozího, má na starosti Johnny, syn Davida a Connie. Se svým blízkým kamarádem Bastienem prožívá prázdniny, objevuje sám sebe, své touhy, ale autor vám dává vědět mnohem víc, než čtrnáctiletý Johnny chápe. Zobrazuje vám vztahy dospělých, se kterými se seznamujete nově nebo je znáte z předchozího děje.

Následuje pasáž Malé oleje, Ztráty a také Útěchy, jež je poslední pátou částí, po níž se propracovaný a velice komplexní příběh uzavírá. Všechny pasáže na sebe svým způsobem navazují, dotýkají se tématu homosexuality, mezilidských vztahů i umění, a vzájemně jsou propojené především osudy hrdinů. Ačkoliv je kniha nazvaná dle Davida Sparsholtera, tak se děj spíše motá okolo něj a samotné aféry, která není nikdy přímo zobrazena a čtenář si tak domýšlí, co se vlastně událo. Jelikož se části dotýkají hrdinů, kteří vám svým způsobem přilnou k srdci, nahlížíte tak do jejich životů, vidíte vývoj a v některých situacích si musíte také domýšlet, co se událo, že se jejich život stočil tímto směrem. Autor nemá problém přeskočit několik let a postavit vás před hotovou věc.

Problémem pro někoho může být chybějící časová osa, protože vám tak uniká, kolik je vlastně hrdinům a tak jen odhadujete dle informací, jež máte k dispozici. Jedná se o účel, jelikož autor tak zobrazuje, že čas nehraje podstatnou roli, zaměřujete-li se na hloubku samotného života a lidství. I přesto, že tedy chybí některé údaje, si dokážete z příběhu složit velmi celistvou mozaiku několika životů podstatných hrdinů, kteří kolem Sparsholta svým způsobem obíhají jako planety kolem slunce. Vzdáleně se vás dotýká i politická scéna, kterou zřejmě bude vnímat především čtenář, jehož to k tomuto tématu táhne, a také láskyplně propagované umění - literatura, malířství.

Jelikož se potýkáte se světem dospělých, tak vás nepřekvapí ani erotické scény, které jsou stejně neobvyklé jako samotný příběh. Někdy působí jako vysněné, jindy se sny střetávají tvrdě s realitou. Ačkoliv scény nejsou hnané do extrému, tak jejich upřímnost rozhodně silně zapůsobí.

Sparsholtova aféra je opravdu netypické čtení, na němž je vidět precizní uchopení tématu plné surové reality a emocí, jež zobrazuje nejen životy gayů, ale z části i lesbiček. Jelikož se titul zaměřuje na homosexualitu, můžete pocítit jistý nedostatek heterosexuality, což působí trochu skleníkovým dojmem, jako by svět Davida Sparsholta, Johnnyho, Everta, Freddieho, Lucy a dalších byl od heterosexuálních párů odloučen. Nejsem si jistá, jestli je publikace pro každého, ač se jedná o velmi pozoruhodný titul napříč generacemi. Nejen styl psaní, ale i surový a silně reálný svět, jež autor vytvořil, je prostě opravdu zvláštní.

Sparsholtova aféra si zaslouží čtenáře, který ji pochopí a dokáže si domyslet místa, jež autor schválně vynechal. Alan Hollinghurst je mistr náznaků, které vám mnohdy poví víc, než plně popsané stránky. Kniha má silný a hluboký emoční základ, dokáže vám zprostředkovat pocity hrdinů snadno a velmi upřímně, jelikož samotné postavy působí až neskutečně živě.

Za mě mistrný román doporučuji bystrým čtenářům, toužící po neobyčejném zážitku, jež je procítěný a táhne se desítky let spolu s hrdiny, se kterými začal. Ne celý život, ale několik životů jako na dlani...

Co na titul říká Chensie? Musím se přiznat, že jsem se obávala, že si na styl psaní nezvyknu. První část psaná v ich-formě, působící jako převypravování z úhlu pohledu vedlejšího hrdiny, pro mě byla zřejmě nejtěžší. Ale jakmile autor přešel na volnější er-formu, kde ještě více vynikl jeho smysl pro atmosféru a jisté drama a hurikán emocí, byla jsem pohlcená. Pravda, hrdinů je tolik, že jsem se občas ztratila a musela se vracet zpět, abych přišla na to, kdo s kým, proč a jak. Ale ty životní osudy byly tak živé a upřímné, že jsem si je zamilovala... Jako bych držela v rukou životy, které se někdy skutečně mohly odehrát. Publikace na mě hodně zapůsobila a to natolik, že jsem si zakoupila autorův titul Cizí dítě, jež vyšel kdysi u Odeonu. Nyní ještě chci zakoupit Linii krásy, protože Alan Hollinghurst je prostě spisovatel, který mě doslova očaroval.

Alan Hollinghurst si se svými prózami dává na čas. Románovou novinku známého anglického spisovatele, básníka a překladatele dělí od té předchozí šest let. Je tu nicméně „starý dobrý“ Hollinghurst, jak ho známe z dřívějška; autor se drží svého tématu i formy. Klasická struktura pěti obsáhlých částí zachycuje vždy jednu konkrétní situaci nebo události, které se odehrávají v mnohaletém časovém odstupu a sledují osudy postav během několika desetiletí. První kapitola a východisko děje se odehrává na Oxfordu v době letecké bitvy o Británii. Děj se točí kolem příchodu nového sedmnáctiletého studenta Davida Sparsholta, oslnivého krasavce. Jeho spolužák Evert Dax, nesmělý syn slavného spisovatele, se do něj beznadějně zamiluje. Po čase slaví úspěch, i když, jak se nakonec ukáže, z Davidovy strany šlo o protislužbu za finanční půjčku, která ho má vytáhnout z jeho problémů. Román dále sleduje Davidovy osudy i cesty jeho syna Jonathana, které se v prostředí britské kulturní a mediální smetánky neustále protínají s životní dráhou Everta Daxe. Alan Hollinghurst se jako mistrný vypravěč opět vyrovnává se zkušenostmi gayů v proměnách doby a společenských poměrů. Elegantně rafinovaný, přesný a výstižný styl je tentokrát okořeněn britským humorem.

Nakladatelství: Odeon
Žánr: Světová literatura, Lgbt
Počet stran: 550