Recenze: ZTRACENÉ KVĚTINY ALICE HARTOVÉ (Holly Ringland)

Květomluva a emoce

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Jota

U nakladatelství Jota vyšel opravdu neobyčejný, velice emotivní a důkladně propracovaný román nejen o lásce, ale především o síle života. Australská autorka Holly Ringland si rozhodně dala na svém debutu záležet. V zahraničí vyšla kniha v roce 2018 a od té doby je prozatím jediným autorčiným počinem. S ohledem na její literární um a znalosti květomluvy doufejme, že se s námi brzy podělí i o další příběhy.

Ztracené květiny Alice Hartové jsou rozhodně poetickým, velmi čtivým a kvalitním čtivem, jež potěší náročné i nenáročné čtenáře. Styl psaní působí až důvěrným dojmem, kdy se autorka svěřuje s nelehkými osudy, které vás příběhem provází. Do toho všeho vstupuje jako kouzlo života květomluva. Ke každé kapitole se váže jiná květina, o níž se čtenář v medailonku dozvídá nejpodstatnější a nejzajímavější informace. Pokud se o květiny nezajímáte, i tak budete hodně překvapení a věřím, že vás druhy neobvyklých květin upoutají stejně jako neobyčejný příběh.

Titul začíná zoufalým přáním malé Alice, toužící po hodném a milém otci. Clem Hart však není dobrý manžel ani otec. Je silně žárlivý a necitelný. Své chyby dává za vinu své ženě i dceři a nemá problém je udeřit. Ubližuje i své těhotné manželce, která čeká jejich druhé dítě. Alice má obavy, jak svého sourozence i maminku před brutálním otcem ochrání...

Autorka se ze začátku vrací i do minulosti, takže se můžete trochu ztrácet, jelikož časová osa není pevně vyznačená a nemáte se tak čeho chytit. To je zřejmě jediná nepříjemnost, která vás může při putování s Alicí potkat. Poznáváte skrze návraty do minulosti nejpodstatnější situace, kupříkladu den narození. V er-formě Holly Ringland nedělá problém zobrazit nejen ústřední protagonistku Alici, ale také její okolí.

Alice postupně roste, jak u dětí bývá, a s tím se prozřetelně mění i prostředí. Autorka se nebojí jít hlouběji a zobrazit nejen její život, ale také její kořeny a zaměřit se na vedlejší postavy, které také mají co nabídnout. Podělí se s vámi o své nesnadné osudy...

Pravdou je, že těch dramatických osudů může být na někoho příliš, až to může vyznívat účelově. Dokáže zahrát na emoce, ale je to na hraně se srdceryvností. Naopak dává důraz na naději, která se celým příběhem nese. Na to, že nikdy nesmíte zůstat stát, ale vždy musíte jít i přesto všechno dál. A to je dle mého opravdu hodnotné poselství, které vám autorka spolu s několika dalšími myšlenkami předává.

Surová realita, dotýkající se hrdinu, zobrazuje život v různé škále barev a emocí. Ne vždy je krásný, jindy je bolavý a plný bezmoci i tajemství. Autorce se podařilo svým způsobem vystihnout pojem lásky, která není jednoznačná, ale naopak komplikovaná. Propracovaná dějová linie odhaluje množství úderů a klacků pod nohy, které nejen Alice musí překračovat. Holly Ringland nemá problém zobrazit ani vážná až kontroverzní témata, aniž by vás šokovala.

Dojemný dramatický příběh, v němž hrají květiny prim, končí stejně jako začal. U touhy, u slz a naděje. V područí osamělosti i lásky. Věřím, že stejně jako mě si vás závěr získá a nejen závěr, ale celý román, který je naprosto nezapomenutelný. Co se týče Poznámky autorky, tak doporučuji v závěru přečíst, jelikož vysvětluje, co ji inspirovalo k postavám a jaké prvky co znamenají. Doslov tak dotváří příběh do detailu.

Ztracené květiny Alice Hartové bych doporučila všem romantickým a citlivým ženách, které chtějí zažít neobyčejný emotivní a naprosto nezapomenutelný zážitek s vůni květin a se září barev. Jak vidíte dle fotografií, tak kniha je opravdu vyšperkovaná a máte-li rády květiny a květomluvu, získáte je jako bonus k emotivnímu příběhu.

Co na titul říká Chensie? Trochu jsem se ze začátku ztrácela, ale neskutečně se mi líbil autorčin sloh. Bylo to velmi citlivé čtení, ale jelikož jsem skeptik, tak si nejsem jistá, jestli to občas nebylo až přehnané a účelové. Jste-li zvyklé číst takové romány, určitě vás mile překvapí. Já čtu takové příběhy minimálně, jelikož nejsem přímo cílová čtenářka, ale v tomto případě mě nesmírně naladila květomluva a nádherně doladěné květinové zdobení, které knihu povyšuje na vyšší level. To je opravdu úžasný doplněk emotivního počinu.

Příběh lásky, ztráty, zrady a očistné síly, který se odehrává v mytické krajině střední Austrálie.

Devítiletá Alice žije v izolovaném domě u moře a matčiny čarokrásné květiny a jejich skryté poselství ji chrání před temnými náladami otce. Když však Alicin život navždy poznamená rodinná tragédie, bere si dívku pod svá křídla babička, o které neměla do té doby ani tušení. Na babiččině květinové farmě má každá rostlina svůj význam a pro Alicino ztracené a zlomené srdce se květomluva stává způsobem, jak vyjádřit slovy nevyjádřitelné. Jak Alice dospívá, odkrývá postupně rodinná tajemství, odhaluje velkou zradu a poznává pravý charakter muže, kterého miluje. Pochopí, že jsou příběhy, které nelze sdělit ani pomocí květin. Pokud chce opravdu získat svobodu, po které touží, musí najít odvahu čelit tomu nejsilnějšímu příběhu, který zná. Svému vlastnímu.

Nakladatelství: Jota
Počet stran: 392