Recenze: TŘI ŽENY (Lisa Taddeo)

Odvážný titul o ženské sexualitě

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Leda

U nakladatelství Leda vyšel opravdu neobvyklý titul, týkající se ženské sexuality. Spisovatelka a novinářka z Nové Anglie se rozhodla překročit svůj stín a věnovat se tabuizovanému tématu, které nabízí široký rozhled a toho také Lisa Taddeo využila. Tato kniha vyvolá v každé čtenářce či čtenáři závažné otázky, na něž si musí odpovědět sami. Jsou tací, kteří ji budou obdivovat a ti, které nenadchne, ale i přesto jim nasadí brouka do hlavy. Děl, která vás ovlivní, i když s nimi nesouhlasíte, je velmi málo a Tři ženy mezi ně patří.

Prostřednictvím svého vypravování vám představuje tři základní ženské postavy, které ovšem nejsou jedinými hrdiny, jež vám něco předají. Koncept je složitý. V prologu autorka/vypravěčka promlouvá ke čtenáři v er-formě, svěřuje intimní zážitky i pocity a občas přelézá tu tenkou hranici morality a kontroverze. V první části, věnované Maggie, se uchyluje k du-formě, což je netradiční a pro mnohé to bude mít své kouzlo. Někteří se s tímto stylem vypravování budou muset trochu poprat, protože nepatří mezi běžné a může (ale nemusí) vám činit obtíže. Du-forma se vyskytuje náhle a minimálně, stejně tak se zas vypravování vrací do er-formy, která vás tedy provází po převážnou část děje. Kapitoly se střídavě zaměřují na tři hrdinky, jejichž životy, především v intimních oblastech, odkrývají.

Prolog vás seznamuje s vypravěčkou, pomýšlející nad svou matkou a její sexualitou. Poukazuje na kontroverzní zajímavosti, dotýkající se její matky, i milence. Je odvážné s jakou lehkostí a přitom tvrdohlavostí se Lisa Taddeo do tématu pouští.

První se vám představí Maggie, studentka toužící po svém profesorovi. Následuje Lina, bojující se svou vlastní minulostí i životem v nespokojenosti a jako poslední Sloan. Vdaná žena, která má na první pohled úspěšný život i spokojené manželství, ale... Hrdinů je samozřejmě více, jen tyto tři ženy, které jsou tak rozdílné a přesto mají něco společného, jsou pilíři knihy a dávají vám ze sebe takřka všechno bez zamlčování.

Často jsem četla, že s těmito třemi hrdinkami se můžete ztotožnit. Možná v Americe, ale předpokládám, že české čtenářky si na své v tomto případě nepřijdou, protože odlišná mentalita a kultura, jiný náhled a názory na dané věci jsou propastí, kterou nelze překročit. I přesto, že vám tedy budou hrdinky možná až vzdálené a nebudete chápat nebo podporovat jejich činy či směr, kterým se vydají, ve vás však jejich osudy něco zanechají.

Autorka se rozhodla pro neobvyklé zobrazení lidských osudů, jdoucích až na dřeň. To, že se zaměřila na sexualitu samozřejmě ukazuje mezilidské vztahy a lidství z jiného úhlu a to ocení čtenář, který chce emoce a trýzeň, realitu až do morku kostí. Vše působí silně surově, protože se Lisa Taddeo neuchyluje k žádnému uhlazování a ani se nesnaží zamaskovat skutečnost, ukazuje vám ji nezředěnou ve vším chtíči i bolesti. S provokativní vulgárností i upřímností, která občas až postrádá takt. V tom tkví největší kouzlo příběhu tří žen, se kterými se dle mého nemáte ztotožnit, ale vzít si určité ponaučení, skryté v jejich osudech. V nahlížení na sebe samé, život, lásku i sex.

Musím uznat, že titul má rozsah, který jsem neočekávala. Ačkoliv se jedná o jednostranné zaměření, Lisa Taddeo neopomněla na mezilidské vztahy a emoce. Na skutečný život, kterému je sex doplňkem, ačkoliv v této knize je ústředním tématem.

Problém je myslím v tom, co lidé od titulu očekávají. „Nejniternější zachycení ženského vnímání erotiky a sexuality, jaké svět v posledních letech zaznamenal!“ Slibuje New York Times a s tím některé čtenářky nesouhlasí. Já osobně si sama nejsem jistá tímto výrokem, protože na románu se podílela pouze jedna autorka, která tak snadno neposoudí, jak na sexualitu nahlíží ostatní ženy. Dle mého spíš ukazuje tři neotřelé případy žen, které mají v tomto příběhu, co nabídnout a zobrazuje je tak surově, že to čtenářkám s citlivější povahou nemusí být příjemné.

S ohledem na závěr můžete být lehce rozpačití. Končí něco, co pro vás bylo silným emotivním zážitkem, a nekončí to tak, jak byste si třeba představovali. Po celou dobu si hrdinky dělají, co chtějí a je těžké s nimi procházet jejich cestou, když byste si sami zvolili jinou. Věřím však, že když jste s nimi prošli až na konec, tak vás autorka něčím nadchla a především ve vás cosi zanechala.

Máte rádi surové romány, jdoucí až na dřeň? Toužíte po niterném a odvážném zobrazení ženské sexuality a ženských osudů? Chcete se zamyslet a vnímat mezilidské vztahy plné emocí a tužeb ruku v ruce s kontroverzí? Pak věřím, že vás tento titul osloví. Netuším, jestli se vám zalíbí, protože to už záleží i na vás, ale určitě vám dá podněty k zamyšlení a stane se nezapomenutelným.

Co se týče přebalu, tak je na rozdíl od jiných hrubý a na první pohled i dotek papírový. Žádný lesklý běžný přebal, ale opravdu je netypický stejně jako kniha samotná. Pod bílým přebalem se skrývají dvě výrazné barvy - černá a červená.

Co na titul říká Chensie? Tento román je opravdu kontroverzní, nejen s ohledem na námět a zpracování, ale také kvůli tvrzení. Ono je těžké knihu nějakým způsobem zaškatulkovat, protože je vážně atypická. Je tuze zvláštní, a proto si nejspíš každý představí něco jiného, co mu nabídne. Jelikož titul napsala americká autorka, tak českým čtenářkám nebudou příběhy tak blízké, jak by očekávaly. To je pochopitelné...  Já se nepoznala v žádné postavě a nebyly mi ani sympatické. Bylo poměrně těžké se s nimi popasovat a prožívat životy, které se mi nelíbily. Uznávám však, že napsané byly skvěle a silně na mě zapůsobily, i když mi to nebylo příjemné. Takové čtení obvykle není mým šálkem čaje a i když to bylo tvrdé, tak jsem ráda, že jsem takový zážitek mohla prožít. Tři ženy s přehledem překonaly mé očekávání. Román je báječně napsaný, ač kontroverzním a surovým způsobem, ale holt se nikdy nezavděčí všem. Já publikaci přeju čtenáře, kteří ji opravdu ocení a kterým se rozdá, protože si to zaslouží.

Sexuální touha nás vzrušuje i znepokojuje. Ovládá naše myšlenky, vítězí nad rozumem, občas někomu z nás zničí život. A přece o ní skoro nikdy nemluvíme. Tahle skrytá pohonná síla našeho konání zůstávala málo prozkoumaná – než se objevila autorka knihy Tři ženy, nejniternějšího zobrazení touhy, jaké bylo v moderní době napsáno.

Domácká Lina, žijící na venkově v Indianě v neuspokojivém manželství naváže milostný vztah, který se záhy stane středobodem jejího života. Krasavice Sloane, úspěšná majitelka restaurace, je šťastně vdaná za muže, který ji ovšem povzbuzuje do sexu s jinými muži i ženami. Středoškolačka Maggie touží po lepší budoucnosti, než je bezútěšný život jejích rodičů. Hledá pochopení u svého učitele angličtiny, zaplete se s ním – a následky jsou krutě devastující.

Objevitelská kniha Tři ženy zobrazuje s hlubokým pochopením a velkou emocionální silou křehkost a složitost ženské touhy i její přetrvávající nerovnoprávnost. Životy tří nezapomenutelných hrdinek nám důrazně připomenou, že s našimi obtížemi nejsme sami!

„Nejniternější zachycení ženského vnímání erotiky a sexuality, jaké svět v posledních letech zaznamenal!“
– New York Times

„Kniha, která vám svou upřímností vyrazí dech. Do krajnosti intimní a pravdivá!“