Recenze: VITA NOSTRA (Sergej a Marina Djačenko)

Prazvláštní a geniální fantasy

„Vítejte ve starobylém městě Torpa,“ zazněl hlasatelův hluboký hlas. „A vítejte na Vysoké škole speciálních technologií.“ (Str. 76)

Za recenzní výtisk děkuji Megaknihy

Megaknihy na FB

Ukrajinští spisovatelé a manželé Sergej a Marina Djačenko jsou v České republice známí díky svým dvěma dílům. Jako první vyšla právě fantasy Vita nostra, ačkoliv vydání originálu proběhlo v roce 2007, zatímco Rituál (recenze) z roku 2019 byl v zahraničí poprvé vydán v roce 1996. Tito autoři mají na svém kontě množství knih, k českým autorům se dostali prostřednictvím Fragmentu a jejich fantazie i pohádkový styl si některé opravdu silně získal.

Vita nostra začíná jako jednoduché, svižné a čtivé vypravování v er-formě o dívce Alexandře. Pohádkovost se z počátku knize nedá upřít, díky tomu je skutečně okouzlující pro mladší i starší čtenáře, ale později na řadu přichází surová atmosféra a pohlcující děj. Ačkoliv je dějová linie pozvolná, tak přesto velmi čtivá.

V prvních chvílích se totiž se Sašou setkáváte na dovolené u moře, kde se po nějakou dobu vyhýbá prazvláštnímu muži v černých brýlích. Nakonec ji však dožene a vyžaduje po ní zvláštní úkoly, které mají svůj důvod. Saša se tak až po padesáté stránce dostává na vysokou školu, která je opravdu neobyčejná.

Ještě než Saša dorazí do školy, seznámí se s mladíkem Kosťou, který chtě nechtě také musí nastoupit. Aniž to Saša tuší, i Konstantin má své tajemství. Tito dva spolu vstupují na neznámé území a odhalují velmi zvláštní prostředí, lehce je zaráží chování lidí, patřících k instituci.

Sašu poznáváte prostřednictvím vypravování po celý příběh. Zjišťujete, že žije s maminkou a občas jsou si blízké, jindy vzdálené. Ačkoliv jsou některé věci zmíněné, jiné jsou opomíjené a tak charakter působí povrchnějším dojmem. Ne každému takové vyobrazení postavy může vyhovovat.

Autorům rozhodně nelze upřít prazvláštní až magickou fantazii, se kterou vás pomalu zaplétají do naprosto neobyčejného příběhu. Ona fantazie je neobyčejně pestrá, nelze ji jen tak pojmenovat. Je odvážná, nepostrádá jiskru a je velmi netradiční. Možná je to tím, že jsou autoři jiné národnosti, pro nás tolik neprobádané literární oblasti, a proto nám představují to nejotřelejší a nejoriginálnější, co dokázali promyslet. Těžko říct. Každopádně námět, který originálně promysleli, je geniální i šílený zároveň. Nepřekračují meze a přesto vám přestavují cosi unikátního, co však zřejmě nenadchne každého.

Překvapením je opravdu surová, místy až depresivní atmosféra, která poukazuje na opakující se děj. Ten je ovšem svým způsobem také magický a pohlcující. Ačkoliv se převážně hovoří o studiu, točí se kolem něj vše natolik, že potlačuje i život ústřední hrdinky, tak přesto nabízí něco nového. I když je kniha zaměřená jedním směrem, běžný život trochu zaostává, i nadále se autoři vrací k bytí Sašiny maminky, která prožívá něco nového, zatímco Alexandra se tak trochu motá v kruzích a čte prazvláštní paragrafy, kterým ani za mák nerozumí. Nebo snad ano?

Saša je velmi ctižádostivá studentka, ale na této vysoké škole má prostě problém. Studium ji naprosto vyčerpává a když už si dá oddech, doplatí na to. I přesto, že je většinu času ponořená do studia, které ji rozvíjí a tím děj dostává nový rozměr, stíhá prožívat svůj vlastní život. Navazuje mezilidské vztahy, prohrává i vyhrává malé bitvy ohledně přátelství či lásek. Hlavní protagonistka je v lásce nezkušená, ale to neznamená, že na ni v podivné a fascinující škole nečeká...

Dějová linie je doplněná o filozofii, která nepůsobí klasickým dojmem. Vše, co románu týká, je vlastně velmi netradiční. Stejně tak i závěr, ve kterém graduje studium i příběh, je neskutečně čtivý a poutavý, ale také může trochu mást. Problém je, že v zahraničí je i pokračování série (podle všeho dokonce několik dílů), které v České republice prozatím nevyšlo. Vyjde vůbec? Těžko říct, jestli čeští čtenáři tuhle jedinečnost ocení, jelikož je opravdu nadmíru zvláštní...

Upřímně, netuším, komu takhle neobyčejné fantasy doporučit, protože není pro každého. Určitě se jedná o velmi originální počin na hraně geniality a šílenství a toužíte-li, aby vám spadla brada, pak směle do toho!

Co na titul říká Chensie? Začátek se mi nelíbil. Přišlo mi to dětské, ale co bych později za takové pokračování dala. To, co se dělo na vysoké škole, mě pohltilo a přitom na mě působilo silně depresivním dojmem. Surově reálná atmosféra mi nedělá dobře a především v takových příbězích, jako je tento. To, co mi autoři ukázali - tedy, co jsem měla možnost prožít se Sašou, především to, týkající se jejího studia, bylo něco nezapomenutelného. Vážně jsem měla pocit, jako bych občas četla obdobné paragrafy jako Saša a měnila náhled na všechno, co se knihy týkalo. Jak jsem postupovala dál, měnila jsem se spolu s knihou. Ještě se mi nestalo, aby mě kniha takhle atakovala. Po dočtení mi nebylo nejlíp a přesto vím, že jakmile by vyšlo pokračování, musela bych... prostě bych musela pokračovat, protože takového světa se nelze vzdát, i když vás ničí. Naprosto famózní čtení!

Studovat na vysoké je snem každého středoškoláka. Alexandra ale na Vysokou školu speciálních technologií nastoupila nedobrovolně. Škola v zapadlém provinčním městečku je totiž obestřena tajemnem a z toho, co se kolem ní děje, jde strach. Stejně jako z muže v černých brýlích který ji do školy přivedl a nutí ji plnit prazvláštní úkoly, kvůli nimž se stále hlouběji propadá do světa na hony vzdáleného běžné lidské realitě. Proč byla ona a její spolužáci vybráni? Proč se musejí učit nazpaměť tuny nesmyslných textů? A proč ti, kteří neuspějí u zkoušek, beze stopy mizí?

Nakladatelství: Fragment
Žánr: Fantasy, Young adult
Počet stran: 448