Recenze: RYTÍŘI VYPŮJČENÉ TEMNOTY (Dave Rudden)

Young adult fantasy s kapkou hororu!

Za recenzní výtisk děkuji Knihy Dobrovský

Rytíři vypůjčené temnoty jsou pro české čtenáře první setkání s americkým autorem, který má prazvláštní a temnější fantazii. Jeho počin vyšel nedávno u Naše nakladatelství - Knihy Dobrovský pod značkou King Cool.

„Říkáme jim zásvětníci,“ odpověděla Vivian a Denizen by byl přísahal, že v jejím hlase slyší náznak úlevy, že změnil téma. „Nebo taky stíny,“ pokračoval Grey, „temní, nebo ti, kdo kráčí pod černým nebem, záleží na otm, z jakého jsi století a jak vzletně chceš znít. Pronikají do našeho světa z temnoty. Cítil jsi to včera večer v tunelu. Svět jako by se začal párat.“Ta vzpomínka málem zkazila Denizenovi chuť k jídlu. Dnes v noci cítil, jak ho prostoupilo zlo - realita dtila samu sebe a chvěla se hrůzou před vpádem bytosti, která by ani neměla existovat. Anděl s elegancí noční můry. (Str. 79)

Vypravování v er-formě ve stylu young adult nepostrádá komornější atmosféru i fantazii. Vše je obestřeno nostalgií a lehkou depresivností. Nejedná se tedy o veselé čtení, ale nutno podotknout, že je to velmi napínavé čtivo s ponurostí, která dokáže zlákat nejen cílové čtenáře.

Ač se to nezdá, tak kniha se po začátku dělí na dvě dějové linie. První vévodí Denizen Hardwick, sirotek ze sirotčince Klikatín, který nemá vůbec nikoho a ani neví, jaká byla jeho minulost, či co se stalo s rodiči. Do Klikatína přišel jen s datem narození a víc o něm nikdo nevěděl. Jednoho dne si ho však vyzvedne Grey, osobitý muž, který ho má podle všeho odvézt k jeho tetě Vivian Hardwickové...

Druhou linii prožívá Simon, Denizenův kamarád, který na rozdíl od ústředního hrdiny na Klikatíně zůstává. Ale tam se začínají dít hrůzné a děsivé věci. Jeho příběh obsahuje hororové prvky, které zaujmou cílové čtenáře a i starší čtenáře, kteří moc hororům neholdují.

Zatímco Simon prožívá hrůzu a děs, tak Denizen jakoby se propadl do zcela nového světa. Poznává, že existuje prapodivná magie, oživlé stíny a temnota, o které se mu ani nezdálo. A hlavně, že existují ti, kdož proti tomu všemu bojují... Jak už tušíte z názvu, jedná se o rytíře a Denizel na jednu družinu narazil nebo spíš ona ho vzala k sobě. Co všechno se naučí? Co všechno ho bude překvapovat? Setkává se také s novými lidmi, neprovází ho jen Grey nebo údajná tetička, ale do děje vstupuje více postav. Například všeznalá Darcia Wrightová nebo Abigail. Je čas opustit područí ředitele Ackerby a vyrazit vstříc temnotě a světlu!

„Kniha rzi je naše... je to takový náš hřbitov. Naše vzpomínková kniha. Soupis rytířů, kteří padli v dané posádce. Jestli byli tvoji rodiče rytíři a sloužili tady, určitě je tam najdeš.“ (Str. 177)

Autor má opravdu úžasnou fantazii, která se drží v tom ponurém prostředí a doslova v něm kvete. To, co jsem četla, bylo neuvěřitelné, poutavé, děsivé a stejným způsobem lákavé. Propracovaný svět zaujme na prvnmí pohled a málokdo by nechtěl takové dobrodružství alespoň na chvíli zažít. Já netuším, k čemu jeho fantastický svět přisoudit, ještě nikdy jsem nic podobného nečetla a velmi mě to ohromilo.

Samozřejmě se odkrývá nejen neobyčejný a netušený svět rytířů, ale odhalují se také tajemství. Kupříkladu to o Denizenově původu, jež jej tolik trápí... A Simon? Jaké taje se týkají jeho?

Kniha je určená pro děti od deset do čtrnácti let a já bych řekla, že ty děti kolem deseti let se mohou pěkně bát a prožít si temné dobrodružství, které je může zaskočit, ale starší čtenáři si taktéž užijí příběh na maximum, protože je tak neotřelý a plný napětí, akce i oné skvělé atmosféry. Kniha smíchaná s motivy středověkých rytířů, hororem a fantasy je svým způsobem opravdu neodolatelná.

Já jsem tedy byla jako u vytržení a knihu jsem zhltla na jeden zátah, právě proto, že byla tak zajímavá, netradiční a napínavá! Horory běžně nečtu, takže jsem se i trochu obávala a pěkně to na mě zapůsobilo. Řekla bych, že pokud jste máčka jako já a běžně hororový žánr nečtete, tak tahle young adultka si vás získá, ať už jste malí či dospělí. Skvělé osvěžující čtení!

Denizen Hardwick nevěří na kouzla, dokud ho nepřepadne netvor spředený ze stínů, kterého vzápětí zničí slovo stvořené ze slunečního světla. Podobná událost zaručeně změní váš pohled na mnohé. Denizen zanedlouho odhalí existenci světa zcela odlišného od toho, který zná. Světa žijící temnoty, kde čeká neviděný nepřítel.
Naštěstí pro lidstvo mezi námi a temnotou stojí Rytíři vypůjčené temnoty.
Naneštěstí pro Denizena, on sám je jedním z nich...

Nakladatelství: King Cool