Recenze: KOUZLO PSANÉ RUKOU (Nikola Klanicová)

Originální příběh  s kaligrafií pro děti

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada

Česká spisovatelka Nikola Klanicová u nakladatelství Grada vydala již dva tituly, zabývající se kaligrafií. Krasopis - Naučte se psát krásně je spíše pro dospělé, zatímco poutavý příběh s komplikovaným dobrodružstvím s kaligrafií v hlavní roli se jmenuje Kouzlo psané rukou. Jedná se nejnovější počin a naláká především děti a dospívající, zajímající se o námět.

Na první pohled po skromném prolistování je znát, že tato kniha opravdu není obyčejná. Hned v úvodu vás překvapí obsah, který je velmi originálně a osobitě představený na dvojstránce formou listů od kapitoly jedna až po kapitolu osm. V každé kapitole je seznam od jedné do pěti, týkající se právě kaligrafie. Rozhodně doporučuju si ke čtení vzít bílý papír a tužku či propisku, aby se vám do příběhu vžilo jedna báseň.

Jako druhé vás upoutá na první pohled ilustrované zpracování. Od černobílých kreseb až po ty barevné je kniha plně obsazená. Některé listy působí přímo bouřkově s pošmournými a originálními ilustracemi, které mě upřímně nadchly nejvíc, protože jsou atypické a působí magicky. K tomu všemu vás provází příběhem různé klikyháky, rovné či zaoblené čáry, kudrliny, apod. Poutavé a neobyčejné ilustrace má na svědomí Yokiko Taima. Tyto šmodrchance na papířy jsou vlastně výborným nácvikem právě pro krasopis. Kaligrafie totiž je umění krasopisu a jak vám kniha ukáže, skrývá nejedno tajemství.

Příběh začíná...
Ten den vypadal úplně stejně jako ostatní dny. Tím se ostatně vyznačují všechny velké věci: Na začátku působí nevýrazně. Město také vyhlíželo docela obyčejně. V žádném turistickém průvodci byste se o něm nedočetli. Prostě se tu nedalo najít nic mimořádného. Přesto se právě tady měly brzy odehrát události planetárního významu. (Str. 9)

Vypravování se odehrává v er-formě. Je trochu rozvláčné, lehce poetické a čtivé. Působí nadlehčeným dojmema a při čtení získáváte pocit, že vás čeká něco tajemného a ohromného. Atmosféra se autorce podařilo vykreslit skvěle, dopomáhají jí k tomu právě i roztodivné kresby. Je příjemné, že autorka skrze knihu k vám čtenářům přímo promlouvá a v něčem vás leckdy i poučí. Jelikož je kniha cílená na dětské čtenáře, tak je tomu uzpůsoben také text - jeho velikost, rozložení i příjemný font písma.

Do příběhu vás zavádí dívka Miro, která se rozhodla následovat motýla a zaslechla něco podivného. Dovídá se tak o proroctví, které je poutavé a vábivé. Začínají se dít divné věci. Miro se se svým kamarádem Takeem nemůže dostat do školy! Co je to za podivnosti? Další kapitolou se děti propadají do lákavého, magického dobrodružství, které je opravdu netušené, nápadité a díky stylu psaní také hezky rychle utíká.

Téma kaligrafie je do dětského dobrodružství šikovně, ač někdy nadbytečně rozvláčně, zapracované spolu s pohádkovými prvky, magickou atmosférou i napětím. Nečekejte ovšem skutečnou studii, spíše děti naladí ke krasopisu a předvede jim ho, než by je plně učilo.  V této pohádce potkáte vílu, mluvícího motýla. Dozvíte se, odkud je Takeo a proč má tak neobvyklé jméno. Navštívíte věštírnu či svatyni. Pravda je, že je potřeba příběh brát skutečně jako lehce komplikovanější pohádku, která pro náročnějšího čtenáře může ukazovat i jistou nedomyšlenost.

Kouzlo psané rukou je nápaditou a velice originální pohádkou pro děti. Já jako dospělá jsem byla ohromená nápadem, protože na nic podobného jsem ještě nikdy nenarazila. Knihu doporučuju pro větší či menší děti, které se učí psát nebo už to umí. A jestli chcete něco netradičního prožít i jako dospělí, vůbec se toho nebojte a jděte do toho.

Vstupte do našeho pohádkového příběhu, v němž se kouzla a čáry i souboj dobra a zla odehrávají na pozadí kaligrafie.
Pohádka vypráví o neobyčejné cestě za tajemstvím záhadného písma na čarovném pergamenu. Děti se učí psát zcela spontánně (spolu s hlavní hrdinkou Mirou) od kouzelných bytostí. Písemné předlohy jsou součástí ilustrací a prohlubují manuální zručnost, schopnost soustředění a smysl pro detail. Na předsádce čtenáři najdou návod k tahům pro každou kapitolu a také rady, jak dosáhnout hezkého výsledku.
Tak si každý sám dotvoří tuto jedinečnou knihu, do které se opravdu může čmárat a psát. Příběh je napsaný krásným jazykem a výjimečným způsobem propojuje dětem důvěrně známou současnost s mystickým světem. Ozřejmuje nejen smysl ručního psaní, ale i úcty k přírodě a k dědictví minulosti.

Nakladatelství: Grada
Žánr: pohádka, kaligrafie
Počet stran: 123