Recenze: ČIM, ČÁRA A ZAHRADA (Radana Dungelová)

Příběh, který vám přiblíží ptactvo a pobaví!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.

U nakladatelství Portál vyšla velmi krásná kniha pro děti, týkající se převážně ptactva, o kterém se děti naučí díky příběhu více a dokonce různorodé ptáky poznají díky kvalitním kresbám ilustrátora Jana Dungela. Jedná se o autorčin debut, ale ilustrátor už se podílel na více publikacích, pokud se nepletu.

Vypravování v er-formě se zaměřuje převážně na úhly pohledu ptáčků Čima a Čáry. Do příběhu vás tak zasvěcují dva vrabčí bráškové, o které se poctivě stará maminka a představuje jim svět. Děti se tak dozví, čím jsou vrabčáci zajímavý a jakým způsobem se o ně na své zahradě mohou starat. Tahle ptačí rodinka má totiž hnízdo na zahradě dědy Honzy, kam přijíždí vnoučátka Anička a Honzík. Vítají se s babičkou a dědou a jsou nadšení, že mohou s prarodiči trávit čas.

Radostné prakticky roční dobrodružství je zábavné, někdy i napínavé a strašidelné. Zkrátka a dobře, poznáváte svět spolu s malými ptáčátky a ten umí být opravdu vzrušující! Ať už se jedná o linii, týkající se života ptáků nebo lidí.

Rovněž vám kniha představuje různé druhy ptáčků, které poznáte díky ilustracím a popisům u nich. Ptačí svět je velmi poutavý a zajímavý a autorce i ilustrátorovi se snadno podařilo převést ho do knižní podoby a zaujmout čtenáře. Dozvíte se, i jak třeba sestavit budku pro ptáky, čím je živit, apod.

Ilustrátor Jan Dungel si dal opravdu záležet a krásně barevné ptáčky vystihl naprosto úžasně. Stejně tak se mu to podařilo i s hrdiny, kteří ovšem v některých případech měly trošku děsivé oči - alespoň na mě to tak působilo. Neberu to jako závadu, spíše mě to pobavilo a beru to jako takovou roztomilou raritku. Kresby zvířat má autor opravdu povedené a ta příroda z knihy naprosto vyniká. Ilustrace jsou převážně celoplošné na obou stranách a když už tedy kresba zasahuje i do té druhé stránky, vždy je nápaditě přizpůsobená.

Děj se tedy zabývá vrabčími zvědavci a vnoučátky, kteří si užívají na jedné zahradě. Skvělé je, že kniha neobsahuje jen zábavné dobrodružství, ale děti se při čtení také hodně naučí především o ptactvu. Jestliže chcete, aby se vaše ratolesti poučili a přitom si užili zábavné dobrodružství, pak je Čim, Čára a zahrada perfektním čtením, které nadchne i krásnými ilustracemi. A v případě, že děti vrabčáky a další létavé tvory v oblibě natolik nemají, i tak si nápadité dobrodružství užijí.

Čim a Čára jsou dva malí vrabčí sourozenci. Děti Anička a Honzík jsou také dva sourozenci a všichni čtyři se sejdou na jedné zahradě jednoho domu. Dětským čtenářům se prostřednictvím příběhů z knížky Čim, Čára a zahrada podaří nahlédnout do životů a hnízd vrabčáků a dalších opeřenců jedné zahrady. Poznají jejich starosti, ale i radosti a zjistí, že to, co nám lidem připadá všední a bezpečné, může být pro ptáky osudné. Dědeček ukazuje vnoučatům, jak zahradu přizpůsobit ptáčkům, jak zajistit, aby měli malí zpěváčci dost potravy a bezpečné úkryty, jaké plody jim chutnají a jaké keře a stromy je schovají třeba před kočkou. Zahradu svou návštěvou poctí také krásný papoušek. Kde se tu vzal a co s ním bude dál?

Žánr: Pohádky pro děti
Počet stran: 96