Recenze: ŘEKNI MI VŠECHNO (Cambria Brockman

Lži a přetvářka v hlavní roli!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Leda

Britská spisovatelka Cambria Brockman vsadila na kontroverzní téma, které bude prakticky vždy aktuální. Ač je Řekni mi všechno autorčina prvotina, tak tedy rozhodně nepatří mezi zapomenutelné a slabé scénáře, ale naopak má sílu získat si i náročnějšího čtenáře. Nakladatelství Leda vsadila na kvalitní počin a vyplatilo se!

Vypravování se odehrává v ich-formě, a ačkoliv ne vždy je dynamické a autorka trochu zachází do detailu, tak díky tomu snadno vidíte, jak kvalitně je koncept promyšlený. Thriller v lákavém stylu new adult nepostrádá slovní zásobu, emoce a hlavně mrazivé náznaky. Čtenář postupem čtení, jak je obvyklé, sbírá indicie a pomalu se dostává k tomu správnému cíli... Čtení vám zpestří i záznamy z deníku, e-maily či sms.

Kniha se dělí na tři části. V první vás prakticky čekají prožitky z prvního ročníku, později ze čtvrtého a ve třetí a závěrečné etapě je bouřlivé rozuzlení. Během čtení se také dozvíte vzpomínky na minulost, týkající se Malinina bratra Leviho a jejího života, když byla malá.

Dějová linie se dělí na návraty do minulosti a přítomnost. Minulost znamená nejen návraty do dětství k Levimu, ale také důležité okamžiky, které Malin s přáteli zažila. Máte před sebou tedy mozaiku úryvků, které dohromady dávají silně celistvý příběh, týkající se několika závažných témat, z nichž jedno je nejpropracovanější a nápaditě představené. Pravda, budete-li hádat, některá tajemství odhadnete zřejmě správně, ale jiná vás naopak budou ještě dlouho mučit a v závěru vás nejspíš skolí. Citlivější čtenářky si mohou i pobrečet. Já jsem byla dvakrát hodně zaskočená, titul se mě dotkl na tom správném místě, ale slzy nebyly. Oceňuju, že se autorka nevydala cestou účelové srdceryvnosti. Pro mě je daný scénář nezapomenutelný a hrdiny jsem si velmi, opravdu velmi oblíbila a prožila s nimi dobré i zlé...

Příběh začíná Dnem mazáků, kdy se šestice přátel elitní univerzitě rozhodne bok po boku složit zkoušku mazáctví a posilnění alkoholem skočit do ledové vody. Netuší, že se v tento den něco změní a to natolik, že to ovlivní celou jejich skupinu. Ale k tomu se dostanete později, řekněme až v rozuzlení, protože mezi tím vám ústřední  hrdinka Malin představuje vše už od prvních dnů. Respektive od odjezdu, kdy jí otec zašeptá to důležité slůvko a ona se podle něj řídí. Na vysoké škole si najde kolektiv přátel a postupně vás seznamuje s podstatnými milníky svého života.

Malin je dívka, o které toho mnoho nevíte ani vy, ani její blízcí přátelé. Stále se choulí do sebe. Hodně se zajímá o ostatní. Je tichá, intuitivní a umí číst v lidech. Patří k nejchytřejším v ročníku, poslušně chodí na párty a skrývá ne jedno, ale několik drsných tajemství, která se nesmí nikdo dozvědět! Její kamarádi na tom koneckonců nejsou jinak... každý z nich něco skrývá.

Třeba i přátelský John, který je velmi charismatický, sympatický a dokáže být natolik okouzlující, že si nejen dívky omotá kolem prstu. Je skutečně populární a v jeho stínu se obvykle nachází jeho bratranec Max. Slušný, tichý a velmi milý Max, který nemá štěstí v lásce a tak trochu do party nezapadá. Jako třetí kluk se ve skupince objevuje Khalid, přezdívaný princ, jelikož má zámožné rodiče. Je pro každou špatnost, zábavný, volnomyšlenkářský medik.

Co se týče dívčího trojlístku, tak jako první Malin poznala Gemmu. Dívka při těle, která si neustále stěžuje na svou postavu, chce být středem pozornosti a háže očima po nejoblíbenějším Johnovi, samozvaném vůdci skupiny. Gemma také něco předstírá a ráda se nechává opájet alkoholem. Ruby je oblíbená dívka, která je každému hned sympatická. Jako fotbalistka jede až na doraz, je velmi cílevědomá a snaživá a jejím snem je mít svou vlastní galerii a věnovat se umění. Jenže ani ona není bez poskvrnky...

Hrdinové působí velmi živým dojmem. Klidně byste je jako prototypy mohly potkat na různých školách a snadno se s nimi spřátelit. Já jsem jim podlehla a oblíbila si je nebo nadávala na nesnáze, kterými si procházeli. Věřím, že to budete mít stejně a ovlivní vás jako mě. Nečeká na vás jen přátelství, ale také určitá romance.

Autorka odhaluje lži a taje postupně během čtení, halí trable do přetvářky a tak není v závěru takový šrumec, že by vás to zahltilo. Naopak máte čas se vyrovnat s minami, které jsou v dějové linii nastražené. Ačkoliv je titul ve stylu new adult, dokáže být velmi uvěřitelný, napínavý a surový. Možná by neuškodilo, kdyby byla kniha útlejší, ale upřímně, já si ji užila od začátku až do konce.

Řekni mi všechno doporučuju čtenářům, kteří mají rádi thrillery ve stylu new adult a touží po verzi pro dospělé, která si nebere servítky, ale ani se nesnaží zbytečně šokovat. Žádná účelovost, jen uvěřitelné drama jako ze života, jež vás přiměje lapat po dechu.

Co na titul říká Chensie? Přesně takové typy thrillerů mám nejraději. Byla jsem hodně překvapená, co všechno do knihy autorka vložila a čím vším mě dokázala odzbrojit. Hrdiny jsem si oblíbila a tak jsem závěr skutečně těžce nesla. Urrčitě jsem příběh nečetla naposledy, i když pokud by byla o něco méně obsáhlá, působila by dynamičtějším a čtivějším dojmem. Velmi rychle si mě získala už od začátku, první polovina mě neskutečně bavila, ale pak už to bylo na mě trochu delší, ale i přesto se četla výborně. To je asi jediná chybička, jinak jsem byla naprosto unešená a mohu jen doporučit! Škoda jen, že vám nemůžu říct víc...

Thriller z prostředí studentského kampusu

Smrtí studenta na elitní univerzitě v Nové Anglii vrcholí rozkol ve skupině přátel, z nichž jeden hraje nebezpečnou hru…

Malin Ahlbergová si vybrala školu co nejdál od domova, aby se odpoutala od traumatizujících zážitků z dětství. Když si v osmi letech hrála s bratrem v domečku na stromě, chlapec vypadl a zabil se. Byla to nešťastná náhoda? Malin si tehdy předsevzala, že rodičům vynahradí bolest ze smrti syna. Od té doby se ze všech sil snaží být dokonalá.

Ve škole má skvělé výsledky, stane se důležitou součástí party a důvěrnicí všech jejích členů. Zdání pohodového studentského života však postupně naruší vážné trhliny. Snad každý z jejích kamarádů má své tajemství, a to nejděsivější skrývá právě Malin.

Nedokáže se jen tak dívat, jak trpí lidé, na kterých jí záleží, a usmyslí si, že jejím životním posláním bude bránit ty, kteří jsou příliš slabí, než aby to dokázali sami. Hodlá je bránit za cenu jakýchkoliv obětí, zcela bez ohledu na všechno a na všechny… ale dokáže ovlivnit život někoho, kdo o to ve skutečnosti nestojí? Opravdu může člověk zasahovat do životů lidí kolem sebe, aniž by narazil na nenávist?

Co když se Malininým přičiněním váhy jen zhoupnou na opačnou stranu?

Mrazivý thriller s dokonale vygradovaným dějem. – Kirkus Review

Román sugestivně zachycuje nejistoty příznačné pro mladé ženy i muže, bláznivé univerzitní lásky a nerozlučná přátelství. – Publishers Weekly