Recenze: PŘED BOUŘÍ - Krysy apokalypsy (Zuzana Hartmanová)

Fantasy a mytologie v hutném a poutavém příběhu

Za recenzní výtisk děkuji Knihcentrum.cz
Knihcentrum.cz na FB

Chci zakoupit titul v eshopu Knihcentrum.cz

Česká spisovatelka Zuzana Hartmanová působí na české literární scéně od roku 2016, účastnila se také sborníků a mezi její nejznámější díla patří série Noční labuť, jejíž první stejnojmenný díl vyšel v roce 2017 u nakladatelství Gorgona. Na projektu Čteme české autory jsme vám knihu představovaly formou recenze. Nejnovějším a zřejmě nejlákavějším počinem se stává román Před bouří, který letos vyšel u nakladatelství Host a přiláká na první pohled nápaditou fantasy obálkou.

Styl psaní v er-formě velmi šikovně zobrazuje několik úhlů pohledů hlavních i vedlejších postav. Je znát, že autorka má načteno a také je vypsanější, takže si na vypravování snadno zvykne nejen náročnější, ale i nenáročný čtenář. Bohatá slovní zásoba je rozhodně plusem. Někdo může mít problém s neznámými výrazy, která patří k danému světu, ale je nutné si je domyslet, protože vlastně nejsou vysvětlená. Není to přímo potřeba, jelikož se týkají dané funkce či druhu, čtenář pochopí jejich význam. Je jich tam však poměrně hodně a pokud se neradi orientujete v neznámém prostředí, tak tohle je trochu jako hřebíček do rakve.

Před bouří obsahuje komplikovaný a propracovaný fantasy svět, v němž se prolíná několik témat. Mytologie a magie jsou těmi ústředními. Pro někoho může být svět hodně složitý, jiný naopak autorčin nápad ocení až do samotného detailu. Jedná se o klasické fantasy, tak trochu na hraně military a epického fantasy, kdy vás ke všemu nápaditě provází právě božství a kouzla. Ač je námět svržení bohů a manipulace ohraným námětem, Zuzaně Hartmanové se podařilo vložit do něj šmrnc a nadchnout české publikum.

Co se týče světa... Jak vypráví anotace, tak mimo štítů se před bouří nikdo neochrání, ale podívaná je to pozoruhodná, takže ačkoliv se lidé obávají, vyhledávají ji. Pozorují ji a někteří z ní čerpají tolik potřebnou energii a vášeň pro své cíle. Někteří bouři nepřežijí, zmutují nebo se změní v to, čím skutečně jsou. Bozi jsou mimo hru, ačkoliv jich na světě pár přebývá, tak je má Arumiel pod palcem. Nebo si to alespoň myslí. Bozi ve vyhnanství, aneb bozi, jak je neznáte byly skutečně zajímavým prvkem, který je svým způsobem hodně okouzlující a drsný.

Podnázev zní Krysy apokalypsy, takže tušíte, že svět se řítí po hlavě do záhuby a všechno stojí tak nějak za pendrek. Pěkně vykreslené schéma průšvihu, ve kterém se lidé noří hlouběji a hlouběji, až jen čekají na možnost, jak a kdy zemřít. Tento svět má ještě trochu naděje, to ho šlechtí, jinak by to bylo pro citlivé čtenáře možná depresivní.

Autorka se nebála sáhnout po inspiraci andělem Arumielem, kterého přizpůsobila svému světu, dala mu nejen úděl, ale také zajímavý charakter. Co se týče hrdinů, tak tě je opravdu velké množství, až se v nich můžete ztrácet, pokud nečtete obezřetně. Jsou vykreslené, ale někdy ta podobná jména a pocit, že vás Zuzana Hartmanová vhodila do světa, o němž nemáte potuchy, je nepříjemný. Než si přivyknete, už na vás v první kapitole padá množství starostí jiných hrdinů. Hutný dojem neopadává, spíše se postupem čtení násobí.

Jako první je vám představena Luciana, pracující v Nekromeji, kam lidé odchází v poslední fázi života zemřít. Luciana se o ně stará, a snaží se depresivní prostředí přežít i okrášlit. K dobré náladě jí pomáhají návštěvy Nikolaje, do kterého je tajně zamilovaná. Dalšími postavami jsou Garif, vlastníci jednotku složenou z démonů, Seren, Serpin a další. S těmito postavami, a spoustou dalších, se postupem dění potkáváte více a více a oni vás vtahují do napínavého dobrodružství.

Příběhu nechybí surovost a upřímnost, se kterou se rozvíjí nejen vztahy mezi hrdiny, postupuje vývoj charakterů a především děje, který se žene kupředu, ač začátek je z počátku méně dynamický. Vrcholí s notnou dávkou vzrušení, kdy se k závěru dostáváte přes zajímavé zvraty, někdy více či méně odhadnutelné, přes pár překvapení a hlavně přes pořádnou dávku fantasy, které pro některé může být velmi originální. Záleží, jak moc máte knih, týkajících se božstva načteno.

Knihu bych doporučila všem, které námět mytologie a magie láká. K tomu ta apokalypsa a silně promyšlený svět, který nepostrádá napětí a surovost a máte čtení, od kterého se neodtrhnete, fandíte-li klasické fantasy.

Za mě je příběh hodně hutný. Autorka nic moc nevysvětluje, prostě vás hodí do vody a naučte se plavat. K tomu všemu naservíruje množství postav, takže prokousat se začátkem je opravdu těžké. Než se mi podařilo se začíst a se světem poprat, zvyknout si na množství názvů, hrdinů a svět, byl už pomalu čas knihu zas zavřít. Kdyby autorka trochu ubrala a nesnažila se příběh až příliš udělat složitý, spíše se pozastavit a něco vysvětlit, tak by to za mě bylo přijatelnější. Námět je zajímavý, ale za mě nikoliv okouzlující. Já mám mytologii načtenou hodně a i když to bylo nápadité, nepřekvapilo mě to. Před bouří není kniha pro mě, ale chápu, proč na ni někteří čtenáři nedají dopustit. Rozhodně je to zajímavý kousek do vaší knihovničky.

Každá apokalypsa potřebuje svoje krysy.

Příběhy většinou nezačínají koncem světa. Jenže na Leru nastává konec světa každých sedm dní, když se jím proženou magické bouře, které srovnají se zemí vše, co se nachází mimo ochranné bariéry. Když totiž srazíte z nebes bohy, musíte počítat s následky.

Bohové padli před osmdesáti lety. A jejich pád zanechal Ler zjizvený a z větší části neobyvatelný. Magií kontaminovaná půda, mutace nebo absence povrchové vody nejsou ničím neobvyklým. Mimo města může i jeden špatně nabitý bateriový článek znamenat předěl mezi životem a smrtí. Ne všichni se s tím ale dokázali smířit, a tak hledají způsoby, jak přelstít přírodní i lidské zákony — jako krysy si hledají skulinky, ve kterých můžou přežívat.

Jenže co když si někteří lidé začnou uvědomovat, že mezi přežíváním a žitím je propastný rozdíl? A co teprve když si to uvědomí i sami bohové…

Nakladatelství: Host

Žánr: Fantasy