Recenze: VÍDEŇSKÉ ZLOČINY/1913: PŘÍPAD PODIVNÉ SEBEVRAŽDY (Andreas Pittler)

O policistovi, který předpokládal

Za recenzní knihu děkuji nakladatelství Hejkal.

Chci zakoupit knihu 1913: Případ podivné sebevraždy.

Recenzi připravila recenzentka projektu Čteme české autory, Ivana Pásková.

Autor Andreas Pittler je současným rakouským autorem bestsellerů, jehož rodinné kořeny sahají z matčiny strany do českých zemí. Po studiích se živil coby novinář a historik. To se odráží i v jeho tvorbě, protože napsal mnoho knih literatury faktu. Kromě toho má na svém kontě zhruba dvacet tři románů. Titul 1913: Případ podivné sebevraždy je prvním ze série o vídeňském kriminalistovi Davidu Bronsteinovi. O jeho vydání se zasloužilo nakladatelství Hejkal.

O tento titul máte možnost si momentálně zasoutěžit!

Chci se účastnit soutěže.

Příběh románu je napsán formou klasické detektivky. Způsob psaní je zajímavý a čtivý. Interpretace je poměrně jednoduchá, i když se v ději nacházejí pasáže, jež si vyžadují zbystřenou pozornost. Při četbě zažijete napětí a mnohá překvapení. Zpočátku chvíli trvá, než se příběh rozjede naplno, ale i tak ukrývá tento úvod množství vodítek důležitých pro odhalení případu. Neustále si budete klást otázku, proč byla spáchána sebevražda, byla to vůbec sebevražda? Na tyto otázky musí najít odpověď komisař David Bronstein.

Příběh je odvyprávěn objektivní er-formou v minulém čase. Vypravěč sleduje vše, co se odehrává kolem hlavního protagonisty, jímž je zmiňovaný komisař David Bronstein s židovským původem. Tento muž je svérázným vyšetřovatelem, který se snaží jít za svým cílem, ať to stojí, co chce. Kromě toho je požitkářem a milovníkem žen. Což se ukazuje jako správná charakteristika už po přečtení prvních padesáti až sta stran, na druhou stranu ne vždy se mu ve vztazích se ženami daří. Komisař má kolem sebe pomocníky v řešení případů. Tyto postavy jsou ale spíše upozaděny a dají se označit za epizodní. Na roveň detektivovi můžeme v jeho soukromí postavit mladou slečnu Marii Caroline von Ritter, do níž se bezhlavě zamiluje. Rodina von Ritter může být považována jako dar, protože mu pomáhá stoupat výše nejen na společenském žebříčku, avšak i v tom profesním. Dokáže si Bronstein udržet své postavení a objasnit jemu svěřené případy? Nezklame důvěru rodičů své milé? Na tyto otázky získáte odpověď, když si dílo přečtete.

Žánrově se dá dílo zařadit díky charakteristickým znakům již po přečtení prvních pár stran do oblasti klasické historické detektivky. Autor neustále útočí na čtenářovu intuici a fantazii, ale také na mysl, protože vás pořád bude nutit přemýšlet a hledat vodítka pro objasnění případu, jenž vůbec není jasný. Interpret je při četbě napínán a neustále aktivován. Od začátku až do konce budete vyzýváni ke spolupráci s Andreasem Pittlerem. Je pravda, že vám nebude běhat mráz po zádech tolik, jako v detektivkách s prvky thrilleru, ale i tak se jedná o interesantní počin.

Při četbě si můžete povšimnout detailnějšího popisu psychiky a vnitřních myšlenkových pochodů zejména u hlavní postavy, do níž se dá krásně vcítit. Kromě toho je důležité zmínit i celou řadu dějových uzlů, jejichž prostřednictvím si s vámi tvůrce pohrává, kdy už si myslíte, že jste pachatele dopadli a že jste ve vyšetřování před Bronsteinem, většinou se ukáže, že tomu tak úplně není. Četba textu je tak napínavá a zábavná, což je určitě kladem.

Autor umně oživuje příběh díky akčním prvkům, ale také prostřednictvím četných dialogů mezi postavami. Děj působí velmi autenticky, a to i z toho důvodu, že se v něm objevují reálné historické postavy, ale i události, jež se v dané době odehrály. Vyprávění působí celkem odosobněně, a to dle všeho díky použité formě vypravěče. Vše je popisováno zpovzdáli, avšak barvitě a procítěně.

Celý román je rozdělen do dvanácti kapitol, jež jsou uvedeny prologem a celou knihu uzavírá ukázka z pokračování série. Každá z epizod je datována a poukazuje na to, v jakém období se budeme pohybovat. Rozčlenění děje napovídá o jednoduchosti kompozice, která je chronologická a jen občas se objevuje ve výsleších retrospekce.

Můj osobní názor na tuto knihu je veskrze pozitivní. Líbilo se mi, jaké jazykové prostředky byly použity při překladu, některé působily až archaickým dojmem. Dále je interesantní prostředí, v němž se vše odehrává (vysoké aristokratické kruhy, kabarety, obydlí nižší stavovské vrstvy a spousta dalších). Mohu konstatovat, že se tedy i tímto způsobem podařilo zvýšit dobovou autenticitu textu. Dále musím vyzdvihnout korektury, protože se v textu nevyskytují téměř žádné pravopisné chyby a stylistické prohřešky. Kromě chvály však musím napsat i jedno negativum, jež se týká spádu děje. Ač je vyprávění zajímavé a čtivé, jak jsem napsala výše, místy jsem měla pocit, že mu chybí patřičný „drajv“. Občas jsem se musela ve čtení vrátit o pár stránek zpět, protože jsem měla pocit, že mi tam něco uniká mezi řádky, ale pak jsem zjistila, že tomu tak není. Román je vepsán do pouhých dvou set dvaceti čtyř stránek. Pittlerův styl, ale i tematika mě i přes drobný nedostatek zaujaly. Kvituji, že se mě autor snažil aktivovat, i když ne vždy se to podařilo. Většinou se to povedlo prostřednictvím neočekávaných zvratů. Hlavní postava byla propracována opravdu detailně až do morku kostí, ostatní jsou ztvárněny z logického důvodu méně. Neubíraly tak Bronsteinově lesku, výjimku však tvořila Marie Caroline, její rodiče a nejbližší spolupracovníci hlavního protagonisty. Interpretace pro mě byla zajímavou zkušeností a byla snadná. Jsem ráda, že jsem se mohla seznámit s tvorbou tohoto rakouského autora.

Román 1913: Případ podivné sebevraždy mohu vřele doporučit všem milovníkům historických detektivních románů a těm čtenářům, které baví sledovat vývoj sociální problematiky v dějinách.

Kriminální román 1913: Případ podivné sebevraždy je první ze série Vídeňské zločiny. Každá kniha se odehrává v roce, významném pro rakouskou historii, a hlavní postavou je v nich svérázný vyšetřovatel, bonviván a poněkud neúspěšný milovník žen David Bronstein. Skvěle zachycená atmosféra světa staré Vídně, dramatické zápletky, v nichž velkou roli hrají city a vášně, a propojení fiktivních a skutečných historických postav – v této první knize se objevuje mj. plukovník Rédl a pražský novinář Egon Erwin Kisch – jsou zárukou poutavé četby, přinášející zábavu i poučení. Kniha začíná banální sebevraždou jednoho bezvýznamného rakouského vojáka. Na první pohled se zdá být všechno jasné: dobrovolná smrt z nešťastné lásky není nic pro kriminalisty. Ale brzy se ukáže, že jak v případu, tak v životě komisaře Davida Bronsteina není jasného vůbec nic.

Andreas Pittler: 1913: Případ podivné sebevraždy

Nakladatelství: Hejkal

Žánr: historická detektivka