Recenze: ŠEHEREZÁDINY HÁDANKY (Raymond Smullyan)

A další podivuhodné úlohy

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.

Žil byl kdysi americký matematik, logik a filozof Raymond Smullyan. Svou profesní dráhu začal jako kouzelník a uchytil se jako profesor filozofie. Jeho titul Šeherezádiny hádanky není jediným počinem, který u nakladatelství Portál vyšel. Možná už jste četli jeho publikaci Jak se jmenuje tahle knížka? I ta se týká hádanek, ale tentokrát z jiného, stejně nápaditého soudku.

V úvodu a také první kapitole s názvem Kniha první: Největší hádanka Šeherezáda poukazuje autor na odkaz Allan Edgara Poa v rámci Šeherezády, ale také nám přibližuje starší publikace, které se námětu týkaly a představuje jiné konce, než jaké klasicky v případě proslulé Šeherezády známe. Čeká vás tedy nejen pořádná dávka hádanek, ale také poučení a vědomosti.

Titul je rozdělený na dvě části, tedy Kniha I. a Kniha II. přičemž ta první se právě týká především Šeherezády jako středobodu, co se týče pokládaných otázek. Dozvíte se prostřednictvím rébusu něco o arabské kultuře, lehce také o náboženství a snadno vás vtáhne také příhodná atmosféra. Otázky Šeherezáda, tedy autor, kladou ve stylu pohádek Tisíce a jedné noci. Nevynechal ani Alibabu či další...

Otázky jsou zaměřené různými směry, od logického myšlení přes slovní a matematické části. Mají opravdu přesah a nebudete-li si vědět rady, jsou v knize nejen nápovědy, ale samozřejmě také řešení. A to řešení se týká všech hádanek, které vám publikace předkládá.

Když se vám náhodou bude Šeherezáda a její svět zajídat, autor se v druhé knize obrací k modernu. Tedy jak to popisuje v první kapitole s názvem Od Šeherezády k moderní logice. To tedy nastává odklon od Šeherezády a autor vás láká jinými tématy, které ale stále nepostrádají na atraktivitě a stále vás informují o zajímavostech a zábavně poučují o logice.

Titul je hodně překvapivý a hodně atmosférický, což běžně u takových knih nebývá. Raynold Smullyan se rozhodl pro nezapomenutelné dílo, které vás hodně oslní zajímavostmi, vědomostmi, informacemi, ale také pěkně potrápí vaši logiku. I když někdy se jedná o tak prosté řešení, že opravdu nadchne. U této publikace se rozhodně nebudete nudit a nečeká vás ani jednostranné zaměření, i když co se týče logiky se autor pořád sune stejně překvapím směrem a má celistvý námět. Ukázka na webu nakladatelství Portál.

Šeherezádiny hádanky bych doporučila všem, kteří chtějí potrápit své mozkové závity. Chce se vám myslet? Chcete něco víc než jen civět na televizi či do mobilu a notebooku? Chcete se poučit a nechat se udivit? Chcete se cítit jako vítěžové, když uhodnete složitou úlohu? Zvyšte si sebevědomí, vytuňte logickou část a povzbuďte mysl. Takový trénink je pro každého, ale teď už záleží jen na vašem odhodlání! Jděte do toho!

Po pohádkách moudré Šeherezády přišly podle Raymonda Smullyana na řadu hádanky. Aby nepřišla o hlavu, vypráví králi každou noc jednu, a jemu se tak líbí, že hned jak jednu vyluští, chce vždy slyšet další. Celkem je tak v knize nabídnuto 225 hádanek různé úrovně obtížnosti. Všechny ale rozvíjejí logické myšlení, někdy vyžadují trochu matematiky, vždy ale postřeh a vtip. Na Šeherezádiny hádanky pak navazují staré historky s hlavolamy, hry s čísly, logické paradoxy a podobně. Kniha je určena pro všechny, kdo chtějí rozvíjet své myšlení a nenechat mozek zlenivět.

Raymond Smullyan je americký matematik, logik a filozof. Svou profesní dráhu začal coby kouzelník. Působil jako profesor filozofie na newyorské City College a na Indiana University. V Portále vyšla jeho slavná kniha Jak se jmenuje tahle knížka.

Žánr: Hádanky, populárně naučná

Počet stran: 216