Recenze: BYLINKOVÁ TERAPIE (Monika Golasovská)

Mnohem víc než jen herbář!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada

Česká spisovatelka, bylinkářka a kvalifikovaná terapeutka tradiční čínské medicíny od malička tíhla k bylinkám. Poznatky z tradiční čínské medicíny využívá při své praxi, ale nejvíce tíhne k tradičním českým bylinám. Inspiraci prý hledá u bylinkářů Janči či Zentricha, ale také ve velmi starých herbářích, které vytvářeli lidoví léčitelé. Nezkrácené informace o autorce naleznete na webové stránce Bylinková terapie. Stejnojmennou knihu vydalo minulý rok nakladatelství Grada! V roce 2019 vyšel autorčin titul Bylinkář: Přírodní kouzla naší babičky u nakladatelství Labyrint.

Musím se přiznat, že si mě autorka získala už úvodem. Je vidět, že má k bylinám skutečně vřelý vztah, dokáže o nich zaníceně hovořit a přitom nepostrádá onu citlivost, se kterou vás podpoří i navnadí k jejich používání. Uznejte samy po krátkém úseku z Předmluvy a klíči ke čtení.

Klíčem k porozumění této knize bude hlavně vaše lásky a nadšení: pro rostliny, stromy, kořeny, plody, byliny, plevele a také pupeny. Zkrátka pro vše, co nás v přírodě obklopuje. Slovo klíč se mi moc líbí, protože je také kořenem slova klíčit. Doufám, že zaseji do každého z vás semínko zvědavosti, které se začne probouzet a klíčit tak, jako klíčí a sílí rostlinka. (Str. 9)

Citlivému a krásnému úvodu, který snadno navnadí k práci s knihou, předchází obsah. Ten vás informuje o tom, že se publikace dělí na čtvero ročních období. V jednotlivých kapitolách autorka rozebírá různé bylinky, které pod dané téma spadají. Nezapomíná však ani na důležité svátky, jako třeba: Valpuržina noc, 1. máj či Svátek všech bylinkářek.

• Podzim
  • Semínka divoká i zahradní
  • Mocné kořeny
  • Podzimní rovnodennost
  • Stromy, keře a plody podzimu
  • Zima
  • Houby lišejníky, jmelí
  • Zimní slunovrat
  • Zimní tradice a zvyky
  • Jaro
  • Kůra jarních stromů
  • Jarní rovnodennost
  • Síla pupenů
  • Brzké zelené plevele a jarní byliny
  • Léto
  • Letní slunovrat
  • Ženské bylinky
  • Slunovratové a Svatojánské rituály
  • Květy letních zahrad a divokých luk

Lze poznat, že má autorka skutečně hodně praxe. Nabádá své čtenáře k podstatné dezinfekci, snadno rozděluje a vysvětluje pojmy, které jsou začínajícím bylinkářkám a bylinkářům méně známé. Tinktura, výluh a odvar, sirup či bylinný olej a poukazuje na jejich rozdíly, využití, zpracování a mnohem víc. Bez úvodu do tajuplné spagyrie by to nešlo! Moje tipy, tak se nazývají některé pasáže, které Monika Golasovská přidává spíše jako své vlastní zkušenosti a dopřává nám tak nahlédnout na to, jaké recepty používá ona či čemu se vyhnout. Dalším bonusem jsou bohyně, které jsou zasvěcené jednotlivým ročním obdobím. Autorka o nich krátce informuje a představuje je formou půvabných a autentických kreseb.

Grafické zpracování celé publikace je prostě okouzlující. Jako by na vás dýchlo něco netradičního a přitom natolik přirozeného jako sama příroda. Nejedná se totiž o kresby rostlin, stromů a prostě všeho, co roste a přináší nám své ozdravné síly či radost při pouhém pohledu. Ale celkově velmi vhodné střídání barev zaujme, spolu s odlišením receptů. Přizpůsoben je také font, barvy i velikost písma, takže jak je vidno, vše doladěné do detailu!

Bylinková terapie působí blahodárně už jen při jejím prohlížení. Vyvolává klid a pocit důvěry, čehož si opravdu cením. Pomáhá navnadit se na souznění s přírodou a plně využít její plody. Všechny ty informace jsou opravdu úžasné a důležité. Věřím, že budou cenné nejen pro mě, ale také pro všechny čtenáře a čtenářky, které chtějí využívat přírodních darů.

Ještě jsem z knihy nezkoušela žádný recept. Stále si sepisuju, co bych měla v jarním období začít sbírat a k čemu to bude vhodné, co vlastně chci vyzkoušet a nač se jako začátečnice necítím. Kniha mi možná nabízí víc, než jsem momentálně schopná využít, ale věřím, že s pomocí a vedením spisovatelky Moniky Golasovské si začnu víc a víc důvěřovat a oddávat se receptům, které mě nadchly. :) Děkuju za takový výtisk, je to můj nový poklad.

Bylinkový rok v knize začíná netradičně na podzim, v období zklidnění a „návratu ke kořenům“ obrazně i doslova – léčivá síla bylin je v tomhle období koncentrovaná do kořenů rostlin. V knize se dovíte nejenom jak využít různé části rostlin (i ty méně používané, jako jsou kůra, pupeny nebo míza), ale i to, jak je důležité poznat a respektovat přírodní cykly.

Najdete v ní recepty a návody na léčivé bylinné produkty: odvary, nálevy, maceráty, prášky, šťávy, sirupy, likéry, tinktury, masti a mnoho dalších – ale i rady, jak z bylin uvařit jídlo pro rodinu nebo si připravit zkrášlující prostředky.

U každé z bylin zjistíte nejenom to, jak může být prospěšná ženám, mužům a dětem, ale dokonce i domácím mazlíčkům a to, jakou úlohu hrála v lidových tradicích a při různých magických rituálech našich předků.

Autorka vlastní obchod s bylinkami, vede úspěšné víkendové i celoroční kurzy bylinkaření a provozuje bylinkovou dílnu. Všechny recepty (mnohdy zapomenuté a velmi originální) má vyzkoušené a ověřené.

Nakladatelství: Grada

Žánr: Naučná, Zdraví