Recenze: 10 VĚCÍ, KTERÉ BY VAŠE DÍTĚ S AUTISMEM CHTĚLO, ABYSTE VĚDĚLI (Ellen Nothbohm)

Kvalitní a procítěná publikace nejen pro rodiče

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál
Portál na FB

Americká spisovatelka, která je za svá díla oceňovaná, je matkou chlapce s autismem. Nakladatelství Portál vydalo její procítěný titul 10 věcí, které by vaše dítě s autismem chtělo, abyste věděli. Ten v mnohém pomůže rodičům dětí s autismem nebo také rozšíří obzory těm, jež námět zajímá. Více nejen v recenzi, ale také v tomto článku na webu nakladatelství.

Předmluva vás informuje o tom, že této knize vlastně předcházel stejnojmenný článek, který vyšel v roce 2004 v zahraničním časopise Children´s Voice. Lidem se líbil natolik, že autorce psali a nakonec z toho vlastně vznikla tato kniha.

Autorka vám přednáší velmi emotivně, dává důraz na dětskou mysl. Dokáže se do dětí vcítit a vnímat jejich nesnáze. Její vyprávění je emotivní, ale také plné nadhledu a naděje. Já jsem si ji oblíbila od prvních kapitol, jelikož je znát, že ví, o čem mluví a nejen díky nastudované teorii, ale především díky praxi, kterou získává díky svému synovi. Ellen Nothbohm vlastně děkuje svým dětem za to, že ji tak zocelují a "vychovávají".

Mimo informací a rad se vám před deseti podstatnými kapitolami dostane vždy náhledu na city dítěte. Tedy jako by k vám promlouvalo a ukazovalo vám, že je v něm víc, než vůbec tušíte. To jsou pasáže, které na mnohé udělají velký dojem, protože se autorka opravdu vžila a popsala myslím silné reálné myšlenky a emoce. Ač jsou pasáže krátké, doplňuje je rozsáhlý a propracovaný text, odpovídající vybranému tématu. Těch je přesně deset, jak tedy tušíte už díky názvu.

• Jsem celé dítě.
  • Moje smysly jsou mimo rytmus.
  • Poznej rozdíl mezi nechci (rozhodl jsem se to neudělat) a nemůžu (nejsem toho schopen).
  • Přemýšlím v konkrétních pojmech. Uvažuju doslovně.
  • Naslouchej všem způsobům, jimiž se snažím komunikovat.
  • Udělej si obrázek! Jsem vizuálně orientovaný.
  • Nezaměřuj se na to, co nedokážu, ale spíš na to, co dokážu, a rozvíjej to.
  • Pomáhej mi se socializací.
  • Odhal, co spouští moje záchvaty.
  • Miluj mě bez „kdyby“.

Sama spisovatelka poukazuje také na své zážitky, kterých se jí dostalo. Třeba, když její syn nastoupil do školy a potýkal se s šikanou. Zarazilo ji, že ředitelka i učitelka považovali chování šikanujících dětí za jakousi vzpruhu pro šikanovaného. Šikana mezi dětmi opravdu je, a bude i nadále, pokud to dospělí budou omlouvat a nezakročí. Pokud to tak vnímáte, tak budete jednotní i s názorem Ellen Nothbohm, která poukazuje na mnohé chyby, kterých se rodiče ohledně svého dítěte dopouštějí, ať už kvůli nepochopení nebo nejistotě. Ale i na chyby, kterých se na dětech dopouští školní systém. Samozřejmě americký systém je jiný, než český, ale stále se jedná o ten princip a ten je naprosto pochopitelný.

Jak se tedy k výchově postavit? Autorka udává rady, podává různé příklady. Tlumočí své zkušenosti i to, co asi tak vnímají děti. Po stranách jsou dokonce i podstatné poznámky, které text dolaďují. Tato kniha je od začátku až do konce vytříbená a ač jsem ji četla jako člověk, který je autismem zděšen i fascinován zároveň a nikdy se s autismem přímo nesetkal, byla jsem ohromená a věřím, že autorka v mnohém pomůže rodičům. Ať už pouhou nadějí či vhodnějším pochopením, ale také tím, že dokáže upevnit lásku, kterou ke svému dítěti cítíte.

V závěru této kvalitní publikace je také kapitola Otázky k diskuzi a sebereflexi, týkající se každé kapitoly a také pár dotazů navíc, které zahrnují celou knihu. Tyto otázky vám pokládá autorka a odpovědi jsou jen na vás... I ty vám však pomohou zamyslet se nad sebou, svými dětmi i tím, co prožíváte a pochopit danou situaci vhodněji.

10 věcí, které by vaše dítě s autismem chtělo, abyste věděli je úžasný titul, který bych doporučila s ohledem na procítěnost a psychologii všem rodičům, kteří vychovávají děti s autismem. Určitě bude velkým pomocníkem! A pokud hledáte informace a chcete rozšířit obzory, nemyslím si, že vás titul tolik obohatí, ale spíš vám představí autismus zas z jiné perspektivy.

Oceňované knihy, která získala několik prestižních cen a je doporučovaná na mnoha zahraničních odborných i rodičovských webech o autismu, se zatím prodalo přes 250 000 výtisků ve 20 jazycích a stala se v oblasti poruch autistického spektra klasikou. Kniha překypuje pochopením, soucitem i svěžím humorem. Popisuje deset charakteristik, které pomáhají objasnit, ale ne definovat to, jaké jsou děti s autismem. Témata se týkají komunikace, sociální zdatnosti a klíčové úlohy, kterou při výchově dítěte s autismem ke smysluplnému, soběstačnému a produktivnímu životu zastávají dospělí. Autorka také zpracovává téma přechodu dítěte s autismem do dospělosti.

Ellen Notbohm je oceňovaná autorka a matka chlapce s autismem a ADHD. Její knihy získaly řadu prestižních ocenění.

Žánr: Autismus, psychologie

Počet stran: 160