Recenze: MALÁ TAJEMSTVÍ PŘÍRODY (J. Dobroruková, L. J. Dobroruka)

Co můžeš pozorovat v lese, u rybníka i v městském parku

Za recenzní výtisk děkuju Euromedia

Nakladatelství Pikola vydává spousty zajímavých knih pro děti, ať už českých či zahraničních. Mezi nejnovější počiny patří i publikace o přírodě s názvem Malá tajemství přírody, na které se podílelo spisovatelské duo Dobrorukových. Český autor Luděk J. Dobroruka v roce 2004 zemřel, ale i přesto se jeho díla vydávají v nových vydání i nadále. Na svém kontě má celkem patnáct vydaných děl. RNDr. Jana Dobroruková se svým manželem pracovala na několika publikacích, které měli u dětí ve věku od devíti do osmnácti let vzbuzovat zájem o přírodovědu. Oba spisovatelé se námětu věnovali a měli jej také vystudovaný, zatímco Dobroruková studovala biologii, tak Luděk Jindřich Dobroruka byl předním českým zoologem a světově uznávaný znalec v oboru systematiky stonožek a afrických antilop. Je tedy jasné, že autoři vědí, o čem hovoří a co dětem ve svém počinu představují...

Malá tajemství přírody jsou již třetím vydáním v naprosto novém a moderním grafickém ztvárnění. Předešlá dvě vydání vyšla u nakladatelství Albatros, nyní vám jej tedy předkládá nakladatelství Pikola společnosti Euromedia Group.

Populárně naučná publikace, řazená mezi encyklopedie, je už od úvodu velmi sympatická. Autoři přívětivě promlouvají k malým čtenářům, snaží se pochopit jejich svět a ukázat jim přírodu zábavnou a zajímavou formou. Spisovatelé přivádí čtenáře do děje řečnickými otázkami, snaží se je motivovat k dalšímu čtení a věřím, že se jim to daří (u mě se podařilo). Velmi dobře si uvědomují, že hovoří k dětskému publiku, takže mizí nadbytečné odborné pojmy, vše se přizpůsobuje a hlavně je jazyk opravdu velmi příjemný a příhodný. Děti přímo zve na dobrodružství s přírodou. Styl psaní mohu jen a jen chválit, protože je lehce emotivní, a je z něj velmi cítit, jak téma Dobrorukovi fascinuje a jak silné k němu mají vazby, dovedou přírodu dětem opravdu krásně předvést.

Dle obsahu poznáváme, že se titul bude zabývat těmito ústředními kapitolami:

• Seznamujeme se s přírodou
  • Les tvoří strany
  • Zelené rostliny
  • Život ve vodě
  • Hmyz a jiná drobná zvířátka
  • Ptáci
  • Savci a jiní obratlovci
  • Příroda ve městě
  • Co v přírodě jíst a nejíst
  • Co a jak nám pomáhá při práci

Jak vidíte podle obsahu, tak autoři se zabývají přírodou poměrně široce. Někde se dozvíte zajímavosti, ale přesto vaše ratolesti nezahlcují příliš informacemi. Fakta předkládají postupně a spíše se snaží vše představovat hravou formou a stále k malému čtenáři promlouvat a udržovat tak jeho zájem. Skvělé je, že s dětmi jednají jako s úplnými začátečníky, představují jim tedy vše, ale vždy je to míněno tak mile, že se ani tématu znalý čtenář nebude nudit. Navíc nepoukazují na neznalosti, ale naopak podporují v objevování a učení se nových faktů.

Nevím, jestli i předešlá vydání ilustroval ilustrátor Petr Rob, ale jeho kresby jsou opravdu nádherné. Autentické, pestré a plné života, který představují. Přírodu dětem zobrazuje přesně takovou, jaká má být a ke všemu jí dává malebný nádech. Ilustrátor má na svém kontě již sedmnáct knih, pokud se knižní databáze nepletou. Sice se o něm na internetu mnoho nedozvíme, ale jedno je jisté, talent rozhodně má a tuto publikaci jen vyzdvihl. Nejedná se však jen o ilustrace, knihu doplňují také fotografie Ty se týkají pouze poslední kapitoly, která dětem ukazuje, jak správně přírodu fotografovat a jaké krásné záběry lze vytvořit.

Publikace je nádherná, ať už přístupem autorů, tak i díky ilustracím. Fakta jsou zajímavá, působivá a pokud se tématu nevěnujete, tak určitě překvapí i dospělého. Číst si s dětmi tuto knihu je skvěle strávený čas, při kterém se všichni poučí a pobaví. Já jsem si zamilovala vyprávění Dobrorukových, působili na mě jako velmi přívětiví lidé, kteří se touží podělit o znalosti s dětmi a pomoci společnosti vytvořit vzdělanou generaci, která si bude naší přírody vážit. Titul rozhodně doporučuji!

Milý čtenáři! Ještě než jsme začali psát tuto knížku, tak jsme si tě představovali. Kdo jsi? Kolik je ti let? Zajímáš se už dlouho o přírodu, chodíš snad dokonce do odborných kroužků? Nebo se ti prostě jen líbí v lese, na louce, u rybníka? Knih o přírodě je celá řada. Jak ale napsat takovou, aby tě zaujala, ať už jsi kdokoli? A tak jsme vzpomínali, co bavilo nás, když jsme byli malí. Jen jsme se v přírodě dívali? Kdepak! Všechno jsme chtěli vzít do ruky a pokud možno odnést domů a pozorovat zblízka. A tak jsme se rozhodli: Nejen ti poradíme co a jak v přírodě sledovat, ale i na co si opravdu můžeš sáhnout, co je vhodné k tomu, vzít to s sebou domů — ale v tom případě, jak se o to pak starat! Ovšem domácí chov přichází v úvahu pouze tehdy, získáš-li souhlas rodičů. Doufáme, že najdeš v této knížce dost nápadů, ze kterých si vybereš. Všechny jsou v souladu se zákony na ochranu přírody, takže — pokud budeš přírodu zkoumat tak, jak ti nabízíme — nemůžeš je porušit. A to je velmi důležité. Dobrý ochránce přírodu musí co nejlépe poznat. Protože čím hlouběji pronikneš do přírody, tím více ji budeš mít rád. A co máme rádi, tomu přece nemůžeme ubližovat!

Patříš k těm, kteří svůj zájem už zaměřují určitým směrem? Specializuješ se na něco? Možná že tě přilákala krása motýlů či brouků a děláš si sbírku. Preparace hmyzu je práce nesmírně zajímavá. Ale pozor! Sběratel, který má na zřeteli jen svou sbírku, může napáchat v přírodě velké škody! A proto — pokud si chceš sestavit sbírku hmyzu jako skutečný přírodovědec — vyhledej odborníka, který ti poradí. Pod jeho vedením vytvoříš hodnotnou kolekci, která může sloužit k poznávání krás přírody i ostatním. Ale i když máš už vyhraněný zájem, nemávni rukou nad ostatními našimi nápady. Všude najdeš něco zajímavého a navíc získáš lepší představu o nejrůznějších vztazích a spojitostech v přírodě.

A teď to hlavní: jak budeš s touto knížkou pracovat? Ale ne, to není zbytečná otázka. Nepředstavujeme si totiž, že si ke knížce sedneš a postupně ji přečteš od A až do Z, kapitolu po kapitole, až se dostaneš k rejstříku. My bychom si přáli, abys s naší knížkou opravdu pracoval. Nejdříve ji prolistuj, zastav se u některých obrazových tabulí a přečti si text k obrázkům, které tě zaujaly. Tím získáš povšechnou představu o tom, co v knížce najdeš. A pak ti doporučujeme vyhledat obsah, pozorně si přečíst názvy kapitol a jednu si vybrat. Přečetl jsi ji? Rozuměl jsi všemu, nebo skoro všemu? Takže teď už víš, nejen o čem kniha je, ale i jak je napsaná. Můžeš posoudit, do jaké míry se nám podařilo se s tebou domluvit. Další kapitoly si už vybírej, jak chceš, podle toho, co tě zrovna v přírodě zajímá a co bys chtěl dělat. Není důležité, jestli přečteš celou knihu za měsíc, nebo za rok. Ale pokud se k některým přečteným kapitolám vrátíš, abys mohl porovnat výsledek své práce s naším návodem, splní se tím naše představy. Proto jsme tuto knihu psali!

Nakladatelství: Pikola

Rok třetího vydání: 2021

Žánr: Příroda, Pro děti a mládež