Recenze: MECHANICKÝ PRINC (Cassandra Clare)

Londýn ve znamení Cassandry Clare...

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart - #Booklab

U nakladatelství Slovart - #Booklab vyšla v novém kabátě celá trilogie Pekelné stroje, které spadají do ságy o lovcích stínů. Knižní obálky jsou nádherné, působí dojmem vystupujících paprsků a chmurných mlh, zobrazují ústřední postavy a kouzla, která z knihy vyčtete.

Varování: Recenze může obsahovat spoilery, týkající se předešlých dílů.

Styl psaní je všem fanouškům ságy dobře známý. Skvělá pochmurná atmosféra Londýna se k vypravování v er-formě báječně hodí. Autorka se rozepisuje, což vám může z počátku vadit, ale během pár kapitol či knih si čtenář zvykne. Mně to trvalo skoro knihu a půl, než jsem si styl Casandry Clare zamilovala. Stejně jako předešlý díl (a všechny její díla) i tento oplývá značnou dávkou fantazie. Svůj svět má spisovatelka dotvořený do detailu a pouze ho šikovně rozšiřuje a představuje vám jeho promyšlenost. Získá si tím nenáročné, i náročnější čitatele. Mimo textů, zahrnující popisy prostředí a akčních scén, se počin také silně zabývá mezilidskými vztahy, emocemi a psychologií, o čemž vám prozradím o něco více níže.

Je pravdou, že ten svět je neskutečně originální a já jsem ještě na podobný nikdy nenarazila. Obsahuje nejen čaroděje, ale také upíry, vlkodlaky a další pozoruhodné bytosti. Koncept lovců stínů je naprosto dokonalý, od jejich historie po současnost, politiku, kulturu, atd. Naprosto báječný předobraz společnosti, která nám zůstala skrytá, než ji Cassandra Clare kdesi zahlédla a představila nám ji. Nebo že by šlo vážně jen o výplod fantazie? Bohužel, ale tak zdařilý, že byste v něm chtěli věřit.

Znovu se setkáváme s našimi oblíbenými hrdiny. V předešlém díle to Tessa neměla lehké. Zjistila spousty drastických informací, bratr ji prodal, byla v moci dvou intrikářek a ke všemu ji potkala nádherná a silně složitá první láska. No, v tomto díle to nebude o nic lehčí, ale vše se zas stáčí o něco odlišným směrem. Už na začátku příběhu totiž Will žádá o lektvar pro potlačení lásky, nikoliv pro Tessu, ale pro sebe! Takže to nám to začíná, co říkáte? No, v případě, že máte přečtený první díl, vás nepřekvapí milostný trojúhelník

Rozhodla se o svižnější rozuzlení, což je na jednu stranu škoda. Na spoustu čtenářek, a stejně tak i na mě, zapůsobí právě milostná romance silným emotivním dojmem, protože je prostě neskutečná. Opravdu věříte hrdinům jejich myšlenky a city a přání, aby vyšlo vše tak, jak si přejete, a klidně koexistovali ve třech, se samozřejmě vyplní málokomu. Happyend ve stylu Cassandry Clare je hořkosladký a stojí za to.

Dá se říct, že ubírá akčního děje a autorka se víc zaměřuje na mezilidské vztahy. Takže pokud toužíte po dívčím románu s množství milostných scén, rozhodně si přijdete na své. Navíc kdo by tyhle vztahovky nemiloval? Cassandra Clare nám vždy ukazovala, jak vytříbené vztahy dokáže sepsat a že jsou tak živé, až si pamatujeme některé scény, jako bychom u nich přímo byli. Ano, mám na mysli ty s Jacem a jemu podobnými. Ty neměly chyby. Obdobné pasáže si oblíbíte také v trilogii Pekelné stroje. Opět silná přitažlivost, živelnost a pocit, že Clare vychází hodně ze skutečnosti.

Leč mohou charaktery jejích postav někomu připadat šablonovité, nemůžete jim upřít zajímavost a hlavně ve vás vyvolají pocit, že opravdu někde existují. Jsou upřímné, dokážou radosti a především své strasti (protože těch bych řekla, že je víc nebo jsou výraznější) prožívat a stáhnout vás sebou.

Nejedná se ale jen o romantiku a mezilidské vztahy, ale také o další díl mozaiky lovců stínů, přičemž v ději se schovává temnota a láká svou hrůzností. Ty hororové prvky v rámci young adult zřejmě čtenáře starší než je cílovka nevyděsí, ale budou působit komornějším dojmem. Ale právě přesně na tohle jsme se všichni těšili, protože jestli je ve světě lovců stínů něco víc atraktivního než láska, tak jsou to právě ony stíny a taje.

Mechanický princ je kvalitním pokračováním, které by si žádný fanoušek Cassandry Clare neměl nechat ujít. Chápu, proč jste kdysi všichni šíleli. Já jsem si vyčkala na tohle nové vydání se silně přitažlivou obálkou a jsem vážně okouzlená. Nelze, než doporučit! Užijte si čtení! :)

V magickém viktoriánském Londýně našla Tessa Greyová útočiště u Lovců stínů, její bezpečí má ale krátké trvání. S pomocí přitažlivého samotáře Willa a oddaného Jema totiž zjišťuje, že Magistrova válka proti Lovcům stínů má velmi osobní důvod. Viní je z dávné tragédie, která mu zničila život. Jestliže chtějí odhalit tajemství minulosti, musí se vypravit do mlžného Yorkshiru, špinavých londýnských uliček i na ples plný nepřátel, kde se Tessa dozví děsivou pravdu o svém původu. Ukáže se také, že někdo ze samého středu Společenství je zrádce…

Nakldatelství: Slovart

Žánr: Fantasy, paranormal romance, young adult

Ze série: Pekelné stroje 2.