Recenze: ODOLNÉ DÍTĚ (Pavla Koucká)

Výchova k psychické odolnosti, samostatnosti a vytrvalosti

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál

Spisovatelka a psycholožka Pavla Koucká pracuje v azylovém domě pro matky s dětmi, taktéž má svou soukromou praxi. U nakladatelství Portál vydala již tito tituly: Zdravý rozum ve výchově (2014) a Uvolněné rodičovství (2017). Tento počin svým zaměřením navazuje na její předešlá díla, pro rozšíření obzorů výchovy bych doporučila opatřit si všechny tři publikace. Určitě nebudete litovat. Ale nepředbíhejme, pojďme se podívat blíže...

Kniha se zdá být obsáhlá, ačkoliv nepřesahuje počet stran běžné populárně naučné a odborné literatury. Už z obsahu je znát, že před vámi je opravdu hodnotné čtení, které vám mnoho předá. Povětšinou je u obdobných titulů vhodné znát alespoň základy psychologie a tohle není výjimka, ovšem autorka k vám promlouvá velmi příjemně, nesnaží se o nadbytečně odborné texty, ale naopak své dílo situovala pro širokou veřejnost a tak si kterýkoliv rodič může přečíst její poznatky a rady. Už v úvodu je představeno, co Odolné dítě nabízí a s čím vám může pomoci a s čím naopak nic nesvede. Reálná očekávání jsou výtečná, protože výchova je o nás rodičích a jak správně připomíná autorka, pokud my nejsme vyrovnaní, jak by mohlo být vyrovnané naše dítě? Změnit je v některých případech třeba nejen přístup, ale i sebe. A se změnou vás samotných dílo opravdu nepomůže, na to je potřeba jiné literatury či přímo pomoci lékaře.

• Co je psychická odolnost?
  • Stresu tak akorát
  • V silném těle silný duch
  • Síla emocí
  • Vlastnosti, schopnosti a dovednosti
  • Morálka, svědomí, hodnoty
  • Vztahy a vazby, bratři a sestry
  • Nchme děti, ať si hrají
  • Kouzelná moc pohádek
  • Děti a média
  • Drsnosti světa
  • Výchovné metody

Styl psaní je opravdu příjemný a poutavý. Jedná se o přednášku s dávkou psychologie a spoustou znalostí a zkušeností z oboru rodičovství. Je poznat, že psycholožka ví, o čem mluví a především své poznatky umí snadno a zajímavě předat rodičům. Nepřekvapivě kniha neobsahuje žádné ilustrace, ale za to je šikovně graficky zobrazená. Odstavce, drážky i tučné části, které mají vyniknout, zpříjemňují čtení a orientaci v textu.

Publikace je opravdu bohatá, co se týče informací. Navíc autorka začíná pěkně od začátku, tedy od podstatného tématu psychická odolnost. Pojem vysvětluje, přibližuje a přikládá příklady i příhody, které vás provází po celé čtení. Samozřejmě nejsou jen v první kapitole. Různé zajímavosti, které Pavla Koucká zmiňuje, také pomáhají vhodněji pochopit její nauku.

Skvělé je, že publikace je od české spisovatelky. Jsem toho názoru, že s ohledem na odlišné mentality národů, jsou psychologické a odborné publikace, týkající se závažných témat, vhodnější od tuzemských spisovatelů. Jednak předpokládám, že vzdělání a informovanost je zcela stejná, odlišovat se mohou jen zkušenostmi. Ale navíc autorka rozumí české mentalitě, vyrůstala ve stejném prostředí jako rodiče a tak může snadněji promlouvat ke čtenářům.

Já jsem byla velmi mile překvapená kvalitou a bohatým obsahem. Pavla Koucká si mě hodně získala svými názory, vycházejí z logického myšlení, jsou snadno pochopitelné a lze se jimi řídit. Navíc pomáhají být svým dětem nejen blíže, ale opravdu je připravit na skutečný život.

Ač se tomu bráním, i já jsem se nechala unést předsudky a stereotypy a předpokládala jsem, že autorka bude brojit proti běžným věcem a bude mi podsouvat tvrdou drezúru vlastních dětí. Naštěstí mé předpoklady a očekávání byly zcela mylné. Byla jsem před čtením hodně skeptická, ale kniha je plná zdravého náhledu na výchovu dětí. Nic přitaženého za vlasy, jen pomáhá nalézt správnou hranici, za kterou už je výchova rozmazlováním a porozumět dětské mysli. Naprosto mě odzbrojila, poučila, nadchla. Výtečné čtení, děkuju!

Počin bych doporučila všem rodičům bez rozdílu. Pavla Koucká je schopná kvalitně představit správná řešení a pomoci nalézt cestu k výchově, která bude vyhovovat vám i dětem bez nějakého přehánění či ubírání pozornosti. I když jste možná skeptičtí jako já, věřte mi, že  nebudete litovat.

Dnešní výchova je v mnohém jiná, než tomu bylo dřív. O děti pečujeme, jako by šlo o vzácné cizokrajné květiny, kolem kterých je třeba postavit skleník a neustále je chránit, hlídat a se vším jim pomáhat. To se ovšem moc neslučuje s cílem výchovy, jímž by měl být jedinec samostatný, zodpovědný a přiměřeně odolný. Kniha je průvodcem pro rodiče, kteří chtějí, aby se jejich dítě po vylétnutí z hnízda nezhroutilo, ale pevně stálo na vlastních nohách.

Pavla Koucká je psycholožka. Pracuje v azylovém domě pro matky s dětmi a ve své soukromé praxi. V Portálu vyšly její knihy Výchova láskou, Zdravý rozum ve výchově a Uvolněné rodičovství.

Žánr: Psychologie, Rodičovství

Počet stran: 216