Recenze: VLK - PES - ČLOVĚK (Kurt Kotrschal)

Příběh tisíciletého vztahu

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Kazda

Rakouský spisovatel, biolog a etolog Kurt Kotrschal má na svém kontě množství přírodovědných knih, ale v České republice překladově prozatím vyšel pouze jeden titul s názvem Vlk- pes - člověk. Počin vydalo nakladatelství Kazda, které má v nabídce spoustu poutavých a kvalitních titulů o přírodě a tohle je rozhodně jedna z nich.

Styl psaní je jako u většiny obdobných knih přednáškový, koncept celistvý a nepříliš obšírný, takže vás autor nezatěžuje zbytečnostmi, které se tématu netýkají, ale přitom víte vše, co se jich týká. Kurt Kotrschal se snaží, abyste jeho prostřednictvím porozuměli psům a vlkům, poznali, čím jsou si podobní a jak se liší. Studoval je pečlivě a je vidět, že i vám dokáže přednést zajímavé a podstatné informace. Stejně tak ale dává důraz na poukázání vztahu mezi lidmi a těmito zvířaty.

Nejlepší je, že vystupuje ze svých zkušeností a tak vám také představuje své vlastní zážitky s vlky a psy. Z počátku hovoří i letmo o sobě, představuje zlehka svou rodinu, především ale svá studia a upřesňuje, kdy se začal věnovat studiu vlčího chování a vlků samotných. Některá jeho vyprávění mohou být až šokující, protože autor tak nějak riskoval, když s nimi po nocích trávil čas, aby mohl o jejich chování získat přesnější údaje.

Obsah vám ukáže přesnější témata, kterými se spisovatel zabýval.

• Vlčí vztahy
  • Vlci z pohledu biologie a důsledky pro soužití s lidmi a psy
  • Vlčí kultury
  • O povaze a chován vlků
  • O vlcích a lidech - jeden věčný a komplexní vztah
  • Od nebezpečného predátora k partnerovi vědy
  • Jak se z vlků stali psi
  • Výhled do budoucnosti

Jaké informace se kupříkladu dozvíte? Myslíte, že se vlci mazlí? A jak to mají se spaním? Nedozvíte se jen o partnerství vlků, ale i třeba koní nebo houserů. Dle ostatních zvířat nám autor zvířecí vztahy, zejména partnerské, přibližuje. Samozřejmě se dozvíte také aktuální stavy vlků ve volné přírodě.

Kniha samozřejmě poskytuje také náhled na vlky a to formou barevných fotografií, které má čtenář k dispozici, jak je běžné, vprostřed díla. Fotografie mají popisky, takže přesně tušíte, o kterém vlkovi autor mluví. On totiž poukazuje přímo na jednotlivé vlky, se kterými pracoval a jelikož mají svá jména, snadno pak tedy můžete dohledat, jak vypadají.

Komu bych knihu doporučila? Už podle názvu všem milovníkům vlků a psů. Budete překvapení, jak mnoho mají společného a nakolik jsou naopak rozdílní. Publikace je krásná, kvalitní a dozvíte se opravdu mnoho informací.

Uznávaný etolog Kurt Kotrschal nám v knize pomáhá chápat pradávné zaujetí vlkem a učí nás, jak přistupovat k věrnému společníkovi – psovi. Chceme-li žít se psy, musíme porozumět vlkům. * Jak se ze zlého, samotářského, ale nesmírně fascinujícího vlka, který se od nepaměti objevuje v mýtech a pohádkách, stal nejlepší přítel člověka? Proč kulturní vývoj lidstva ve všech epochách svorně doprovázeli zrovna vlci a psi? Jak se náš nejednoznačný vztah k vlkům stal hnací silou lidské spirituality? A proč nás tak dojímá pohled našeho psího parťáka? Uznávaný etolog Kurt Kotrschal nám ve své knize pomůže nejen lépe pochopit pradávné zaujetí vlkem, ale také nás naučí, jak správně přistupovat k našemu věrnému společníkovi – psovi. Kniha odpovídá na otázku, v čem se od sebe tito dva blízcí příbuzní liší, a zároveň poskytuje cenné poznatky o soužití člověka a jeho nejlepšího přítele. Publikace získala rakouské ocenění Vědecká kniha roku v oblasti medicína a biologie.

Nakladatelství: Kazda

Žánr: Příroda

Počet stran: 254