Recenze: NIKDO NEJDE Z KOLA VEN (Hana Zobačová)

Detektivní encyklopedie handicapů

Ilustrátor Libor Drobný vytvořil velmi krásné kulisy pro encyklopedii Hany Zobačové. Kresby jsou barevné, jednoduché a přesto detailní. Postavy jsou si podobné, což je podle mého záměr a vyznívá to přesně tak, jak má. Nejedná se jen o kresby lidí, ale také zvířat či věcí. Všechno je díky pestrosti veselé a ladí s barevně označenými texty, které dělají čtení na první pohled zajímavé a osvěžující.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál

V úvodu vám knihu nepředstavuje autorka sama za sebe, ale za svého protagonistu Aleše ze 4. třídy, což bude dětem hned bližší.

Příběh se odvíjí formou oranžových rámečků, ve kterých je pokračování vyprávění chlapce Aleše. Na první stránce je vše popsané a víte, že v zeleném naopak budou k dispozici základní informace třeba o tom, proč jsou ve školách asistentky, co je to ta inkluze a jak se chovat k lidem, kteří mají nějaký handicap. V těch modrých jsou fakta rozepsanější a vhodnější pro zkušené čtenáře.

Ačkoliv je ústředním právě vyprávění Aleše, tak je doplněno o různé poznatky navíc, aby se čtenář snadno orientoval, ale také o hádanky či rébusy, které jsou ohromným a nápaditým zpestřením.

Styl vyprávění je veden skutečně v detektivním módu, působí ty správné emoce a vyzařuje z něj napětí. Ke všemu je čtení opravdu přizpůsobené dětem, takže zatímco dospělý by se mohl nudit, cíloví čtenáři jsou správně zainteresovaní.

Zatímco Aleš tedy s kamarády hledá ztracený tablet, autorka děti informuje o různých handicapech, se kterými se momentálně po zrušení speciálních škol mohou setkat. Pro žádné z dětí není tohle spojení jednoduché, ale je na nás rodičích, abychom usnadnili přístup k dětem, kteří mají nějaký handicap a přesto mohou být jejich přáteli. Za mě je tato kniha opravdu velkým přínosem a měla by se předčítat ve škole, aby každé dítě vědělo, co a jak.

Za mě je systém školství v tomhle naprosto nevyřešený a spousta dětí neví, jak se chovat ke svým spolužákům, se kterými by se jinak nepotkali. I u mého syna se v první třídě objevil chlapeček, který potřeboval asistentku. Můj syn s ním přímo seděl a zprvu nevěděl, jak se s ním přátelit. Nejhorší je, že na tom chlapci nebylo vidět, že by byl v něčem jiný než ostatní a bohužel ani učitelé nic nevysvětlili, takže byl často terčem posměchu, že se mu to či ono nepovedlo. Ale čím víc děti věděly, tím méně se mu smály a začaly mu i pomáhat. Chce to prostě jen ten správný přístup, který na školách často chybí a trpí tím obě strany. Myslím, že tato publikace by dětem mohla pomoci nalézt ten správný směr a nejen dětem, občas i dospělým! Děkuju za aktuální kvalitní i zábavný přínos do dětské knihovny.

Aleš a Matěj jsou velcí kamarádi, a když se u nich ve třídě ztratí tablet, rozhodnou se jej stůj co stůj najít. Do pátrání se zapojí i jiné děti ze školy a společně pomalu rozmotávají příběh toho, kdo jaký je, co kdo vlastně potřebuje a umí, proč každému z nás jde něco jiného a baví ho odlišné věci. Každý jsme jiný. Někdo má modré oči, další zase hnědé, a někdo možná nevidí, neslyší nebo úplně nerozumí všemu, co mu chceme říct. Další děti mohou mít potíže s pohybem nebo s učením. Přesto z nás mohou být kamarádi. Čtivá kniha objasňuje dětským jazykem nejrůznější postižení a ukazuje, že leckteré nesnáze lze překonat nebo je aspoň zmírnit.

Žánr: Pro děti a mládež

Počet stran: 96