Recenze: ŠTVANÁ ZVĚŘ (M. A. Bennett)

Rafinované psychologické drama v young adult stylu

Thriller z Cosmopolis – Grada svádí k přímočarosti, ale tento počin je spíše rafinovaný a překvapující. Z nejnovější série Young adultek z nakladatelského domu Grada patří právě Štvaná zvěř mezi ty nejlepší, které by vám neměli uniknout a já vám ráda povím proč.

Za recenzní výtisk děkuju nakladatelství Grada

Vypravování se odehrává jednoduše pouze z jednoho úhlu pohledu v minulém čase. Vše vypráví právě ústřední hrdinka Greer. Český překlad je šikovný, čtivý, i když se autorka rozhodla pro méně napínavou přímočarou verzi, přesto skrývá hodně napínavých a záludných situací.

Náročnější čtenáři budou nadšení, že se nejedná o přímočarý koncept, který zřejmě většině přijde na mysl, když si přečte anotaci. Kdepak. Úvod až do třicáté stránky je spíše zrychleným převyprávěním podstatných informací o škole a Středověkých, což je jistá elitní skupina. Teprve pak končí a začíná autentické vypravování, které nepostrádá uvěřitelnost a psychologii.

Takže se Greer se svými spolužáky ocitá na odlehlém místě, které vlastní po generace patří Henrymu, vůdci Středověkých. Každý na elitní škole by chtěl patřit mezi Středověké, a tak když jim přišla pozvánka, nikdo neváhal. Ani Greer ne, jenže potom se začnou dít věci... Na první pohled nic není zřejmé, je to spíše taková psychologická hra. Opravdu slušně psychologické drama ya žánru. Někdy není na pochybách jen protagonistka, ale také čtenáři.

Greer je běžná dívka, která studuje na STAGS především proto, že její otec je kameraman a cestuje po zemi, aby natáčel filmy o divoké přírodě. Greer na internátu nemá žádné přátelé a stejně sama se cítí i v nádherném sídle, kde si připadá jako Popelka. Především, když se o ni začne zajímat ten nejlepší ze všech...

Romantická linie je velmi jemná, dočkáte se polibku, ale nepatří mezi ty hlavní. Spíše je to jen další velmi nápaditý způsob, jak se předvést. Autorka o svém díle opravdu hodně přemýšlela, koncept je pěkně propracovaný a velmi reálný. Klidně by se to mohlo někde udát a na veřejnosti by se nic takového nedostalo – snad jen zázrakem. Je to lidské drama s dávkou napětí i emocí, ale postupuje pomalu. Má to svůj důvod, rozhodně se tím nenechte odradit.

Myšlenka je velmi zajímavá. Myslím, že téma Bennettová vystihla v rámci žánru bravurně, a navíc to promyslela mnohem dál, než jsem, kdy očekávala. Přesto se dá stále číst jako zábavná oddechovka, kterou mnozí s nadšením přečtou do pár dní.

Je těžké vám něco prozradit bližšího, ale počkejte si na konec... Samotný závěr je posledním hřebíčkem do rakve a neskutečně potěší ty, kteří touží po překvapení. Navíc se jedná o první díl velmi vydařené série s názvem STAGS. V zahraničí vyšlo pět dílů a autorka má na svém kontě mnohem více, velmi dobře hodnocených, románů. Doufejme, že i na ně se nakladatelství zaměří.

Štvaná zvěř je pro všechny, kteří chtějí zažít hon na vlastní kůži prostřednictvím mladé sympatické hrdinky. Všechno je reálné, všechno je děsivé. Komorní a surové, a přesto vás budou tahat nitky ke straně nejistoty, že to, co se odehrává, je vlastně v pořádku a nic se neděje. Je tomu skutečně tak nebo se děje nějaké zvěrstvo? Myslím, že výpravu si užijí nejen cíloví čtenáři!

Osobně jsem čekala napínavější a přímočařejší přístup, takže jsem v počátku byla nejistá a nechápala ten pomalejší postup. Ale čím víc jsem se do toho nořila, tím víc mě okouzlovala rafinovanost a psychologické drama. Nakonec jsem se od čtení nemohla odtrhnout a ten fascinující závěr? Nejlepší ya, co jsem z nejnovějších young adult thrillerů z Grady četla, a právě získává takřka pět bodů. Děkuju, zážitek byl skvělý a velmi ráda bych si přečetla pokračování!

Když Greer McDonaldová získala stipendium na STAGS, nejstarší, nejprestižnější a s přehledem nejsnobštější střední škole v Anglii, netušila, že ji čeká peklo. Její bohatí, urození spolužáci jí totiž od prvního dne dávali najevo, že mezi ně nepatří.

Teď ale přišel zvrat, který vše změní. Henry de Warlencourt, nejhezčí a nejoblíbenější kluk na škole, ji totiž pozval, aby spolu s jeho dokonalými přáteli strávila podzimní prázdniny. Program? Tři dny krvavých šlechtických radovánek: honu, střelby a rybolovu.

Ona ani ostatní pozvaní outsideři však zatím netuší jednu věc: Že štvanou zvěří budou oni

Nakladatelství: Grada

Žánr: Young adult, Thriler, Psychologické drama