Recenze: PROČ JSEM SI NEKOUPIL JINOU KNÍŽKU? (Martin N. Seif, Sally M. Winston)

Jak ven z neustálého zpochybňování

Martin N. Seif, spoluzakladatel Americké asociace pro úzkosti a deprese, se řadu let podílel na jejím vedení a taktéž se věnuje jako psychoterapeut. Je uznávaným odborníkem na léčbu úzkostí a fóbií. Ani jeho kolegyně Sally M. Winston není žádný nováček a založila Institut pro úzkost a stres, kde se podílí na jeho vedení. Dokonce se léta věnuje školení pro psychoterapeuty a společně se Seifem sepsala titul, který by vám měl pomoci vymanit se z kolotoče zpochybňování a ujišťování.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál

Už po prolistování jsem narazila na Falešnou útěchu a Hlas plný obav, který slýcháme každý z nás, a který mi rovněž připomněl publikaci Brouci v hlavě. Ta je klíč k tomu, abyste navždy zamkly svoje vtíravé myšlenky, jež měly sílu způsobit vám úzkosti nebo dokonce panické ataky. Tento počin se v podobném duchu dotýká psychického zdraví, ale je spíš následujícím čtením po léčbě s Brouky v hlavě. Už se totiž nezajímá o to, jestli trpíte či netrpíte panickými záchvaty, počítá s tím, že se potýkáte s nepříjemnými myšlenkami, které vás nutí neustále hodnotit a přemýšlet o rozhodnutí, které jste udělali nebo máte v plánu udělat.

Už v úvodu se vás kniha ptá, zda máte problém s chycením do pasti vlastních myšlenek? Představuje zákeřný seznam, na který pokud vícekrát odpovíte ano, je jasné, že musíte číst dál, abyste s těmi problematickými myšlenkami zatočily.

Podle všeho jsou si Brouci v hlavě i tato publikace velmi podobné svým učením a odkazují na stejné zásady – které fungují, což mám ověřeno na vlastní kůži. Jak vypovídá nauka autorů, vše je o přístupu a oni vám ukazují, jak nalézt ten správný. Jak se přestat deptat a děsit, neustále dokola ujišťovat. Stejně jako předešlá, i tato se dotýká OCD – obsedantně kompulsivní poruchy, což je porucha častější, než by vás, kdy napadlo.

Publikace pomáhá svými užitečnými fakty, vysvětluje úzkostné a opakující se myšlenky, představuje hádky Hlasu plného obav a Falešné útěchy, které vás neustále pronásledují a zobrazují, jaké to je, když Moudrá mysl nastolí tolik potřebný pořádek. Nechybí ani příklady z praxe.

Problém je, že stejně jako vám prý terapie z počátku spíš způsobí úzkosti, tak stejně tak na vás může působit i tento titul. Jenže po dočtení, kdy čelíte těm nešťastným myšlenkám, budete vědět, jak na ně a všechna ta trpělivost se vám odmění. Autoři ukazují, jak na to a jejich přístup funguje, vychází přímo z ověřených postupů kognitivně-behaviorálních psychologie. To samé by s vámi zřejmě probíral psychoterapeut, ale vy máte možnost pokusit se své emoce a myšlenky zvládnout sami.

Pokud trpíte závažnější formou, kdy vás přepadávají paniky, doporučuju začít knihou Brouci v hlavě a tohle si nechat na později, protože tato kniha řeší spíše myšlenky než panické stavy.

Jestli se chcete vyvléknout z pastí, které jste si zřejmě do vlastní mysli naseli samy, nebojte se toho a zkuste to. Postupy jsou plně funkční, ale musíte na nich samozřejmě pracovat. Nic nejde ze dne na den a aby se vaše mysl přestala chovat daným způsobem, musíte se to naučit, ale cesta tu je. Držím pěsti, ať se vám ji povede úspěšně přejít a překonat své obtíže.

Mně osobně tohle přišlo jako velmi příjemné čtení. I styl autorů je velmi sympatický. Chápou problémy, se kterými se člověk potýká, neodsuzují, podporují a navádějí ke správným postupům. Pochopení z jejich strany je vážně znatelné a mnohým se díky tomu může ulevit, protože okolí nebývá moc chápavé, pokud jde o psychické poruchy. Dokud to nikdo sám nezažije, nedokáže si představit, čím procházíte, ale autoři to vědí a hlavně vědí, jak pomoci. Uklidnilo mě, když jsem narazila na podobné funkční postupy, které znám z jiných knih z nakladatelství Portál, ale zejména právě z titulu Brouci v hlavě, který pro mě osobně byl skutečně přínosný. Navíc se mi neskutečně líbí název, vtipný a přitom všeříkající. Děkuju!

„Jak zjistím, že jsem se rozhodla správně?“ „Co když se pletu?“ „Chci to vědět na 100 procent.“ „Vypnul jsem ten plyn?“ Honí se vám někdy hlavou podobné myšlenky? Potřebujete se pořád o všem ujišťovat a zpochybňujete svá předchozí rozhodnutí? Trávíte dny a noci kontrolováním e-mailů a zpráv? Pořád všechno analyzujete a rozvíjíte spousty hypotetických scénářů? Pokud ano, možná jste uvízli v ujišťovací pasti. Díky této knize zjistíte, kudy a jak z ní ven. Tento jedinečný průvodce vychází z technik kognitivně-behaviorální terapie a nabízí tipy a techniky, které autoři prověřili ve své praxi. Pomůže vám vybudovat si odolnost vůči nejistotám, s nimiž se můžete setkat, a osvojíte si díky němu i základy kritického myšlení. Najdete v ní příběhy lidí, kteří mají podobně jako vy pocit, že si musejí být vším naprosto jisti, že potřebují věci opakovaně kontrolovat a pochybují o svých činech. Naučíte se, jak se vymanit z únavných a nekonečných cyklů pochybování a ujišťování, podpoříte díky němu svou sebejistotu a přestanete se vracet do kuchyně, abyste se ujistili, zda jste vypnuli plyn.

Žánr: Psychologie, Osobní rozvoj

Počet stran: 216