Recenze: VÍKEND PLNÝ VINY (Sandie Jones)

Působivá vztahovka s thrillerovými prvky

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada

U nakladatelství Grada – Cosmopolis je k dispozici již několik publikací od anglické spisovatelky Sandie Jones. První dílo, které v České republice vyšlo, je Matčina hra, která si čtenáře bezpochyby získala také nejvíce. V roce 2021 vyšla ještě Nevlastní sestra a První chyba. Nejnovějším počinem se tak stává Víkend plný viny, který je pro mě premiérou při čtení autorčiny tvorby.

Mohu říct, že pokud hledáte typický thriller, nebudete nadšení. Víkend plný viny je spíše vztahovou romancí, která má thrillerové prvky. Zkrátka napínavé čtení pro ženy, při kterém však nebudete cítit mrazivost, ale spíše vzrušení z toho, jaká tajemství najednou vychází najevo mezi partou lidí.

Pětici přátel, mezi kterými to lehce skřípe, poznáváte už před odletem. Ačkoliv je příběh prezentován v er-formě, zaměřuje se na jednu jedinou postavu, a to právě Rachel. Ta se zdá být velmi milou ženou, která se snaží vždy nějaké nesnáze či rozepře uklidnit a na všechny nahlížet dobře. Je hlavně matkou devatenáctiletého syna Joshe a manželkou Jacka, který působí spíše jako nevrlý kamarád, ale dobrý manžel. Prvkem, který způsobuje napětí a tření je Ali. Mladá snoubenka Jackova bratra Willa. Zdá se, že Ali je trochu rozjívená, velmi osobitá a je tak díky svému energii a výraznosti středem pozornosti. Na poslední chvíli se jí totiž podaří zjistit, že vlastně nemá pas a tak musí s Jackem odejít a hledat ho. Jack není nadšený, zatímco Rachel se snaží vše smířlivě vyřešit a počkat na Noaha a Paige. Noah je jejím nejlepším přítelem už ze školy a mají k sobě velmi blízko. Paige je Noahova manželka a Rachelina nejlepší kamarádka.

Zdá se vám to zmatečné? Vůbec nemusí, jelikož z počátku vlastně máte k dispozici pouze těchto pět postav a když si na ně zvyknete, přichází do děje ještě Will, Aliin snoubenec. A tak tato šestice vám dělá po většinu času společnost a to, co působilo jako dokonalá přátelství a manželství, začíná dostávat trhliny. Hlavně, když najevo vychází informace, které pořádně zahýbají dějem.

Pravdou je, že účelově, protože některá fakta jistojistě mohla vyjít najevo už mnohem dříve, ale autorka si nechala všechno na tyhle čtyři dny, ve kterých se kompletně změní všem hrdinům život. Ne všechno je však takhle zaměřené.

Co se témat týče, tak ústředním motivem je nevěra. Pokud vás baví, když postava přemýšlí nad motivy, pátrá a snaží se najít důkazy a přesvědčit se o vině či nevinně svého protějšku, pak jste rozhodně u správné knihy. V případě, že vás zrovinka tohle neláká, pak místo napětí budete mít pocit, že se autorka pořád zajímá jen o jeden směr a nedává šanci na větší rozhled, neustále tak nechává hrdiny polemizovat a zoufat si v marastu. Jak říkám, tohle je vztahovka pro ženy, rozhodně ne thriller.

Ačkoliv závěr je rozhodně thrillerový. Dochází k rozuzlení a hrdinové se dozvídají pravdu z různých úhlů, než konečně vychází najevo skutečnost. Jenže do toho se výrazně zapojuje právě thrillerový prvek, který situaci zcela mění, a právě tohle je zlom, který se buďto čtenářkám zalíbí nebo se naopak dojem zhorší. Jestli chcete drama a thriller, pak budete nadšení. Pokud však tíhnete po méně šokujícím a vhodnějším řešení, budete spíše zklamaní. Navíc ne všechno má autorka propočítané tak, aby vycházelo a z poslední strany a závěru mohou být někteří čtenáři zmatení.

Sandie Jones rozhodně nepodala nejlepší výkon, co se týče thrillerů, ale rozhodně má šanci zaujmout ty, kterým zamotané příběhy o tajemství mezi blízkými lidmi imponuje. Titul má své klady, ale i zápory, ale u cílové skupiny si určitě kladné hodnocení najde.

Já jsem byla překvapená. Chtěla jsem zajímavé oddechové čtení ve stylu thrilleru pro ženy a toho se mi také dostalo. Jelikož knihy s obdobným námětem čtu minimálně, přišlo mi to osvěžující a nápadité. Příběh mi přišel nápaditý a velmi napínavý, takže jsem jej přečetla za dva dny. Co mi trochu kazí čtení je právě konec, který mi přišel našroubovaný a nepromyšlený. Jako by najednou autorka nevěděla kudy kam, a tak se rozhodla pro jednoduchý zlom, kterým se vyhnula složitější verzi a vše si usnadnila. To mi ukazuje, že ačkoliv byl děj příjemně komplikovaný ve stylu mezilidských vztahů, až tak promyšlený nebyl a určitě nebyl cílený na náročnější čtenáře. Přesto však hodnotím jako oddechovku dobře a fakt jsem se bavila.

Anotace a bližší informace na stránce knihy u Booxy