Recenze: UTEČ, DOKUD MŮŽEŠ (Rebecca Zanetti)

Krimi s romantickou linkou

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada

Rebecca Zanetti je americká spisovatelka, která prostřednictvím nakladatelství Grada – Metafora vydala první díl série Laurel Snow. Je to jméno její ústřední hrdinky, agentky FBI, se kterou prožíváte její osobní život i pátrání po sériových vrazích a jiných kriminálních živlech. Někteří čtenáři mají za to, že se jedná o obyčejnou červenou romanci. Není to tak a já vám velmi ráda přiblížím thriller blíže.

V drsných horách řádí sériový vrah a zastavit ho může jen Laurel Snowová. Tak zní lákavý nápis na titulní stránce, který klade na protagonistku dost velká očekávání. Nesplní je úplně přesně naštěstí, nejedná se o neomylnou a testosteronem nadupanou ženskou, která by případ vyřešila lusknutím prstů.

Laurel je sice geniální a vzhledově velmi zajímavá (trpí heterochromií a má neobyčejnou barvu vlasů), ale má i své záporné stránky. Neumí to s lidmi, někdy vůbec netuší, že s ní mluví ironicky a mezilidské vztahy jsou pro ni záhadou. Nejlepší a jediné vztahy vlastně udržuje se svou rodinou – svou maminkou a jejími dvěma sourozenci.

Když jí její maminka Deidre zavolá, že se v jejím rodném městě Genesis Valley našlo několik mrtvol. Agentka FBI případ přebírá a vrací se domů za svou rodinou, a hlavně k vyšetřování, kterého se účastní i atraktivní osamělý vlk Huck. Bývalý mariňák nyní slouží u horské služby a má za sebou temnou minulost, která působí přirozeně, k takové postavě se hodí, a ke všemu je pochopitelná. Huck má u sebe jako svého věrného psího přítele a vážně nemá v plánu dělat si jiné přátele.

Opravdu není pravdou, že titul je obyčejnou červenou knihovnou. Vlastně to nepůsobí ani přímočaře, jak jsme u erotického žánru zvyklé, a to hlavně proto, že kniha do něj totiž vůbec nespadá. Ale nebojte se, intimní scény, vhodně popsané a vzrušující, se přeci jen dočkáte, ale nepřehnaná romantika je spíše doplňkem. Ke všemu oba dva hrdinové jsou trochu nešikovní a nejistí, co se týče navazování vztahů a emocí, což je velmi osvěžující. Jejich tápání může být pro některé více vzrušující než chvíle, kdy najdou společnou notu.

Jelikož romance je tedy vhodně upozaděná, ale přesto šikovně vyvážená. Prim hraje právě detektivní linie. Ta se vlastně ničeho neštítí, ale přesto nejde tak na dřeň, aby odradila citlivější čtenářky. I přesto všechno působí věcně, takže vám může po zádech přecházet mrazení při popisu či nacházení mrtvol blonďatých dívek. Ty jsou totiž v této knize oběťmi a Laurel s Huckem budou muset zjistit proč. Samozřejmě na to nejsou sami. Mají svůj vlastní tým.

Postav je více, než možná čekáte, ale kupodivu se neztrácíte. Přichází postupně, mají své vlastnosti, i když některé působí spíše jen dobrým dojmem a to trochu zavání černobílým stylem. Nejpropracovanější a nejkomplikovanější jsou tedy hlavní hrdinové Huck a Laurel. Není tedy divu, že i vypravování se odehrává v er-formě zejména z jejich úhlů pohledu, ačkoliv se párkrát autorka zaměří i na někoho jiného. Dokonce trochu mate prologem, který je v ich-formě a působí, jako by vypadl ze stránek nějaké romance pro šestnáctileté. Nenechte se zmást, dále už máte před sebou thriller se vším všudy, ať už jsou to výslechy, pátrání na místech činu či scény, kdy se tým oddává dedukcím.

Uteč, dokud můžeš má možná trochu zrychlený závěr. Až do poslední chvíle máte v merku několik možných pachatelů a možná vás překvapí, kdo nakonec bude vrahem. I když se jedná o první díl série, dočkáte se rozuzlení tohoto případu, což je jen dobře. Autorka sice nadhazuje pár prvků, které bude předpokládám rozvíjet v pokračování. Konec knihy je nejvíce akční. Dá se říct, že od prvních stran do nějakých osmdesáti trvá, než počin nabere řádné tempo a pak se napětí jen a jen zvyšuje, až do zdárného konce. Škoda jen, že mu Zanetti nedala pár stránek navíc, které mohla ubrat třeba v začátku, kde některé situace nemusely být, jelikož se tolik nedotýkaly ani postav, ani podstatného děje. Ale to už jsou maličkosti, které by řešil spíše náročnější čtenář.

Předpokládám, že jestli máte chuť na thriller plný napětí, a přesto příjemně osvěžující a oddechový, obohacený o lehkou romantickou linii, tak si Uteč, dokud můžeš užijete stejně jako já. Šikovné je, že nepůsobí jako typicky ženské čtení, takže má šanci oslovit i ty, kteří romance běžně nečtou, a přesto je téma zaujalo.

Já jsem byla velmi příjemně překvapená, s jakou silou si mě nakonec kniha získala. První třetina byla taková seznamovací a pak už napětí skutečně jen stoupalo. Zajímala mě milostná linie, ale líbilo se mi, že je vážně spíše v pozadí a Laurel se zajímá o příběh, navíc se nechová jako fiflena, která by po mužích lezla a skutečně se dokáže povznést a hledat vraha i přes osobní problémy. Hrdinka mi byla svým chováním a vlastně nedostatkem umu při jednání s lidmi velmi sympatická. Autorka by mohla ubrat ve způsobu, kterým se snažila některé postavy vyzdvihnout, i když chápu, že potřebovala zaujmout. Huck byl představen jako velmi zajímavý hrdina. A co se týče pátrání po vrahovi, to bylo vážně příjemné a zábavné, i když některá ta odhalení, která Laurel zažívala, byla možná trochu víc šokující, přesto spisovatelka nepřekročila hranice a stále vše prezentovala poměrně přirozeně a šikovně. Za mě se jedná o velmi zdařilý počin, oddechový thriller plný napětí se špetkou romantiky a rozhodně velmi velmi ráda si přečtu pokračování.

Anotace a bližší informace na stránce knihy u Booxy