Recenze: PÍSEŇ SIRÉNY (Alexandra Christo)

Surové ya fantasy na motivy mýtů a pohádek

Za recenzní výtisk děkuji Megaknihám

To Kill a Kingdom, tak zní anglický název fantasy počinu, který sepsala britská spisovatelka Alexandra Christo a v českém překladu vydalo nakladatelství Ocelot. Autorka se rozhodla pro spojení několika působivých mýtů, které společně vytvořily úžasný a pohádkový young adult příběh o dobrodružství i lásce.

Předně je kniha inspirována Malou mořskou vílou a legendou o králi Midasovi, který byl znám tím, že čeho se dotkne, to bylo zlaté. V tomto případě je to pojaté velkolepě a spíše jako renomé samotného krále, zatímco v případě Malé mořské víly zaměnila vílu za sirénu. Jestli jste viděli kreslenou Disney verzi, tak malou mořskou vílu proměnila v člověka čarodějnice, vypadající jako chobotnice. I s tím se v lehce odlišné verzi setkáte. Sirény v tomto případě jsou tradiční, lákají svým zpěvem námořníky a topí je, uzmou jim srdce (doslova).

Proto je i v young adult začátek nečekaně surový a možná až trochu brutální, protože z úhlu pohledu sirény Liry v ich-formě předkládá, jak zabíjí mladého prince a schovává si jeho srdce stejně jako kdysi schovávala i srdce jiných princů. Proto se jí také přezdívá Zhouba princů a ví o ní široko daleko nad mořem i pod mořem každý. Její pověst ji předchází, ale jaká je siréna ve skutečnosti? Možná vás překvapí, že není v jádru tak brutální a necitelná. Ale jelikož podléhá královně, matce sirén, musí se podrobit... Zpětně pomocí vzpomínek vás zavádí i do dob, kdy byla potrestána za různé milé činy, a proto se nyní chová tak, jak se chová.

Oproti tomu princ Midas se cítí být víc mořským pirátem, který loví sirény než princem samotným. Jakmile se ocitne na suché zemi a ve svém království, jako by z něj veškerý elán vyprchal. Musí se přetvařovat. Sám sebou je jen se svou posádkou, kdy má po boku Kye a také tetovanou dívku. Ti patří k jeho nejvěrnějším a společně s nimi, a ještě dvěma stovkami dalších se plaví, aby zabíjeli sirény a chránili tak moře. I on sám se dostane do spárů sirény. Ale teprve mýtus o tom, že by mohl zabít královnu sirén a vyhubit všechny sirény ho přiměje, aby se vydal na dobrodružnou pouť ve stylu Indiana Jonese.

Nejspíš tušíte, že se na té pouti setká právě i s Lirou. Jak se z ní stane člověk si musíte přečíst, ale faktem je, že tito dva spolu prožijí ohromné dobrodružství, které má velkolepé finále, a ještě působivější tečku na závěr.

Jelikož se jedná o young adult, tak můžete očekávat spíše skutečně dobrodružství, poznávání a klamy i zvučné řinčení mečů při skutečném či cvičném zápase, ale minimum romance. Té se týká jeden polibek, a spíše se milostná linie rozvíjí na emocionální bázi, kdy si ti dva k sobě nachází cestu. Pokud toužíte po něčem vášnivějším, musíte sáhnout po jiné publikaci.

I když se může zdát, že díky využití tak výrazných a známých námětů nemá kniha čím zaujmout, tak byste se pletli. Je opravdu velmi dobře napsaná, překlad se skutečně povedl a nabízí nápaditý příběh o hledání sebe sama, možností, jak ukončit válku i touhy po lásce. Dokonce se odvíjí ze dvou úhlů pohledů v ich-formě, jak ze strany Liry, tak i prince Eliana. Charaktery jsou zajímavé a dobře vypracované. Zatímco Elian je skutečně mužský k pohledání, tak Lira je dcerou své matky a přesto je mnohem víc. Skutečně vyvážené a zajímavé osobnosti, o kterých se čte s radostí. Vedlejších postav není mnoho, takže se ani neztrácíte.

Pokud vás láká příběh mořských pirátů a sirény, postavený na mýtech, pak vám mohu tento young adult příběh doporučit. Skvěle se čte, rozhodně si zaslouží vaši pozornost a věřte mi, že některé scény jsou tak napínavé až se tají dech. Ačkoli je knížka primárně určená pro cílové čtenáře ya, tak i dospělý bude spokojený a nebojím se ji doporučit.

Já sama jsem byla nadšená. Jelikož mám zrovna tyto vybrané mýty moc ráda, tak se mi ztvárnění opravdu zalíbilo. Hodně jsem si oblíbila i prince Eliana a samotnou Liru. Skutečně to bylo dost surové čtení až mě to překvapilo a o to víc mě bavilo prožívat takové vzrušující dobrodružství. Sice bych dala zavděk, kdyby bylo psané více pro dospělé, aby kniha obsahovala i více romantiky, ale vlastně i tak to bylo skvělé.