Recenze: ZAČNI SI VĚŘIT (Lisa M. Schab)

Rádce pro teenagery pro rozvoj sebedůvěry

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál

Lisa M. Schab není jen spisovatelkou, ale také psychoterapeutkou, která má na svém kontě již bezmála dvacet knih, velmi dobře hodnocených. Patří mezi členy Národní asociace sociálních pracovníků a pravidelně publikuje v časopisu Chcicago Parent sloupky, určené pro dospívající. O autorce i jejích dílech se více dozvíte na webu nakladatelství Portál.

V anotaci jste informování, že Začni si věřit je vlastně příručka, která má pomoci se čtyřmi podstatnými body sebedůvěry.

• Přestat se srovnávat s ostatními.
  • Být asertivní a nastavovat si zdravé hranice.
  • Zvládat kritiku, neúspěchy a pochybnosti vůči sobě.
  • Rozvinout znalost sebe sama, sebepřijetí a vědomí vlastní hodnoty.

Stejně tak je to vlastně rozděleno i v obsahu, který je samozřejmě rozepsanější a čítá přes čtyřicet zásadních kapitol (46, pokud jsem se nepřepočítala).

Mimo čtivého všeříkajícího úvodu o tématu obsahuje publikace také kapitolu s názvem Pro rodiče, odborníky a všechny pomáhající dospělé. Ta se dotýká informací o knize – kniha od roku 2013 byla přeložena do osmi jazyků a je považována za jeden z hlavních zdrojů pro budování sebevědomí u dospívajících. A také co je jejím účelem – pomáhat teenagerům – a dotýká se závažných témat, se kterými se potýkají dospívající po celém světě.

• - Jak se zbavit sebeshazujícího sdělení
  • - Jak zvládat sociální sítě
  • - Problém tělesného obrazu (dle aktivity)
  • - Oslavování silných stránek a práce s těmi slabými
  • - Asertivní komunikace
  • - Základní sociální dovednosti
  • - Nastavování zdravých hranic
  • - Nebrat si věci osobně
  • - Vyrovnat se s tím, že nás nemají všichni rádi
  • - Zdravé myšlenkové návyky
  • - Schopnost řešit problémy
  • - Jak zvrátit negativní životní rozhodnutí
  • - Získávání vnitřního klidu
  • - Jak se zdravé sebevědomí projevuje navenek
  • - Jak požádat o pomoc

Což je opět shrnutí, které není natolik rozepsané, jako v úvodu, ale vlastně se dotýká všech podstatných bodů. Kniha je fantastická v tom, že je skutečně psaná tak, aby jí dospívající rozuměl. Některé publikace mají nadbytečně odborné texty nebo naopak silně odosobnělé nebo si dokonce na něco hrají, ale v tomto případě je "přednáška" upřímná, čtivá, poutavá, a především mluví skutečně k věci.

Obrovským plusem je, že je interaktivní a vlastně nejenže k teenagerům promlouvá, ale snaží se, aby oni komunikovali s ní a byli upřímní zejména sami k sobě. Proto obsahuje možnost do knihy psát, má připravené řádky či různé zábavné testy, zkoušení v rámci tématu, aby se čtenář dopídil jádra problému.

Osobně oceňuji také to, jak "lahodí oku". Měkké písmo, tedy bezpatkový zakulacený font písma, byl vybrán pro nadpisy, zatímco běžnější čtivý font ve stylu Times New Roman (možná je to on, nejsem bohužel typograf) je u všech textů. Ke čtivosti slouží i šikovné dělení, různé využití obdélníků a minimálně i obrázků. Je jen dobře, že kniha nepůsobí jako pro děti, a přesto ji lze vnímat jako hravou a hlavně kreativní.

Já mohu titul jen doporučit a myslím, že v mnohém pomůže i dospělým, kteří mají problémy s vlastní sebe hodnotou. Nejen dospívající se s podobnými problémy potýkají. Samozřejmě by bylo lepší vybrat si publikaci tedy přímo pro dospělé, ale mně se natolik zalíbil styl psaní a design knihy, že ji vážně doporučuji i starším čtenářům. Je to nesmírně příjemné čtení, které vás učí znát svou hodnotu, a navíc velmi zábavné.

Já nejsem cílovou čtenářkou, ale přesto jsem titul hodně ocenila. Dokonce jsem z něj předčítala svému devítiletému synovi, a předpokládám, že si jej za pár let přečte a pomůže mu. Samotné se mi líbilo, jakým způsobem autorka pracuje s texty, nebo spíše jak skrze ně umí pracovat s dospívajícími dětmi. Zaujmout a vštípit radu. Navíc se nebojí ani tabuizovaných témat jako je kupříkladu kyberšikana, která je sice brána jako něco běžného, ale přesto se na ni zapomíná, co se populárně naučných publikací týče. Opravdu moc poučné a výstižné čtení, které by si měl přečíst každý pubescent.

Anotace a bližší informace na stránce knihy u Booxy