Recenze: ALCATRAZ VERSUS LEGIE ZAKLADATELOVÝCH KOSTÍ (Brandon Sanderson)

Zábavné dobrodružství se Smedryovými!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart - #Booklab

Vítejte opět v Tišinách! Brandon Sanderson přichází na českou scénu s pokračováním atraktivní, neskutečně originální a nedoložitelné middle grade fantasy Alcatraz. Série se dotýká třináctiletého chlapce Alcatraze Smedryho, který se v prvním díle dozvěděl, že patří k tajnému spolku okulátorů, bojujících s ďábelskými knihovníky! Prakticky běžný svět ve velmi neotřelé verzi vyšel u nakladatelství Slovart - #Booklab a rozhodně zaujme cílové i starší čtenáře.

Americký spisovatel Brandon Sanderson je oblíbený nejen v zahraničí, ale také v České republice, kde publikoval již třiatřicet knih a předpokládám, že se můžeme těšit na další. Je v nejlepší formě a to, co nám předvádí ve své nové sérii, je neskutečně originální i tradiční zároveň. Co kniha, to originál, a i když nemám načteno z jeho předchozích děl, musím uznat, že je to neskutečný talent a mohu jen doporučovat. Pojďme se na titul podívat blíže.

Vypravování je zvláštní. Nejedná se o typické dějové vyprávění, ba naopak je autor příjemně upovídaný, skáče do řeči, baví svými hláškami a postřehy. Umí nadchnout pro děj i pro chvíle, které jsou klidnější a přesto zajímavé. Důraz dává na atmosféru, ale především nevtíravý humor ve stylu dospívajících. Moderní, ale přesto nepůsobí drze nebo naopak násilně, ba naopak spisovatel spíše poukazuje na nenásilný, a hlavně velice originální a přirozený humor. Díky tomu je čtení velice dynamické a čtivé i ve chvílích, kdy dění není přímo akční.

Předešlý díl byl hned v úvodu velmi dramatický a napínavý. Autor na čtenáře udělal malou habaďůru, protože zatímco první chvíle byly opravdu silné, tak poté se obrátil na začátek příběhu, kdy to vlastně všechno začalo. Takový nečestný úskok, který však Sandersonovi snadno odpustíte, protože v tom umí chodit a takových překvapení a obratných otoček jste od něj možná i navyklí. K této publikaci se to více než hodí a naopak to zvyšuje napětí. Naštěstí tvůrce ví, kdy může přitlačit a kdy naopak má ubrat. Je to skutečně zkušený a talentovaný spisovatel, který umí pracovat s textem, a tak si může plně dovolit okořenit nám takhle čtení.

V tomto díle, i když autor na začátku slíbí, že nás nebude takhle napínat, se k tomu však uchyluje velmi často. Už první chvíle, kdy Alcatraz sedí na letišti vypovídají o zdánlivém klidu. Za pár chvil se na něj totiž vrhá komando knihovníků spolu s policií a on musí v mlze utíkat, aby ho mohla nabrat jeho sestřenice Austrálie. S tou se čtenář i hoch teprve seznámí a spolu s ní přichází na scénu i Basille, její matka a další zajímavé a vtipné postavy. Kde je děda Smedry? Tak na to bude muset Alcatraz přijít a věřte, že ho čeká další nebezpečné a napínavé dobrodružství!

Prostředí Tišin opouštíme a vrháme vstříc Egyptu. Tentokrát se autor nezaměřil na pravěké veleještěry, kteří byli vtipným zpestřením předešlého dílu, ale rozhodl se pro zapracování sci-fi a hororových prvků. Setkáváte se s boty i poměrně děsivými tvory, kteří nahánějí hrůzu svými prázdnými otvory v lebce.

Sanderson svůj svět dále rozvíjí a propracovává, takže i když nás částečně v prvním díle oslnil, i nadále nás informuje, oč mají okulátoři pestřejší bytí než my. Co všechno vyrábí, kam až sahá jejich minulost, kde všude se mohou objevit a o čem všem knihovníci lhali. Zkrátka a dobře, zas budete okouzlení i překvapení zároveň, jakou fantazii a promyšlenost do své knihy spisovatel vložil.

Těšili jste se na Bastille po boku Alcatraze, protože mezi nimi možná je ya platonická chemie? Určitě vás potěší, že tihle dva spolu prožijou spoustu scén, o kterých je radost číst, ale už byste je zřejmě nechtěli prožít. Ti dva jsou opravdu zajímavým párem kamarádů, rozvíjí se mezi nimi pevné pouto.

Mezi velké klady publikace patří i černobílé fotografie, které skvěle ztvárnili hlavní hrdiny v nádechu mangy. Máte tak možnost přesně vědět, jak postavy vypadají, ať už se jedná o kladase nebo padouchy, ale stejně tak vám mohou pomoci rozvíjet v mysli obrazy prostředí a daného dění. I když to Sanderson umně převypráví, nikdy není doprovod ilustrací na škodu.

Závěr je velmi dramatický. Na scéně je problém, vlastně jich je mnohem víc, a děj je příhodně tajemný, protože tušíte, že spisovatel má esa v rukávu a vytáhne je až bude třeba. Napětí, nebezpečí a hmatatelná blízkost smrti, která sahá účastníkům dramatické cesty za krk, potěší cílové i starší čtenáře. A jestli chcete i takový ten dovětek na závěr, tak ani o něj vás samozřejmě autor nepřipravil. I když je to krásně zamotané, hádankářské a hodně dojemné dění. Věřím, že jako já zatoužíte po pokračování, protože to, co se bude dít dál, to bude ještě velice zajímavé!

Jelikož nelze číst druhý díl bez prvního, doporučuji si přečíst oba díly. Jsou naprosto báječné, originální, okouzlující, geniální. Nadšen bude nejen cílový čtenář, ale dokonce i dospělý, pokud má rád kreativní napínavé dobrodružství.

Nečekaně jsem si Smedryho klan zamilovala. Tohle je prostě tak nádherně nápadité až je to skutečně geniální dobrodružství. I když jsem starší čtenářka a do cílovky mám daleko, hltala jsem stránky jako by šlo o mé vlastní dobrodružství. Alcatraz se svou rodinou i celý neskutečně promyšlený svět okulátorů a knihovníků mě prostě dostal. Kéž je brzy pokračování, protože tato díla Brandona Sandersona nemají chybu!