Recenze: DETEKTIV KOSTLIVEC – ŽEZLO PRAPŘEDKŮ (Derek Landy)

Před slávou neochrání ani smrt

Derek Landy, irský spisovatel, je známý především svou sérií Detektiv Kostlivec/Smrtislav Hezoun, která od roku 2016 vycházela na Slovensku u nakladatelství Slovart.sk. Knížky jsou velmi dobře hodnocené a je jen dobře, že se konečně i čeští čtenáři dočkají tuzemského překladu, aby mohli zažít netradiční dobrodružství v příznačně švihlém stylu.

Vypravování v er-formě se v prvé řadě orientuje na Štěpánku, která je v prvním ročníku střední školy. Je to zvláštní dívka, nesnese autority, a proto to má ve škole těžké. Momentálně se potýká se smrtí strýce, známého spisovatele, neoblíbence rodiny, ke kterému měla poměrně blízko. I on ji měl rád, není tedy divu, že jí v poslední vůli odkázal ze všech rodinných příslušníků nejvíce. S ohledem na jeho skon tak získává netušený majetek, ale také práva na jeho knihy. Strýček byl totiž spisovatel, jehož knihy nebyly úplně vymyšlené, a to zlo a temno v nich nejspíš skutečně prožil...

A to společně s detektivem Smrtislavem Hezounem, který na světě je už dobrých několik století, a to i v podobě kostlivce. Proto brání lidem, aby mu viděli do tváře či očí, protože zkrátka nic takového nemá, ovšem naplno odhaluje záhady, zachraňuje mladičké slečny z nesnází a prožívá nejrůznější nebezpečná dobrodružství a k tomu umí i používat magii. I když je trochu rezervovaný, to bude tou letitostí, tak se s ním čtenář skvěle pobaví.

Hezoun je v tandemu se Štěpánkou, která hraje prim, i když se v pasážích psaných kurzívou podíváte i za padouchem této knihy. Tím je Hadovec, který má nepěkné plány a potřebuje k jejich uskutečnění právě Žezlo prapředků. Štěpánka se Smrtislavem ho musí najít první a zabránit Hadovci a jeho lidem, aby uskutečnili, co si zamanuli, jinak svět, jak ho známe skončí. A stejně tak vás bude bavit i náhled na Tanitu, mladou ženu, která má pro strach uděláno.

Nebezpečná hra se rozjíždí záhy. To, když Štěpánka zůstane sama v domě, který zdědila po strýčkovi. Vkrade se do něj totiž vysoce nebezpečný muž, který po ní žádá klíč. O tom však Štěpánka nemá ani tušení a na poslední chvíli ji zachrání Smrtislav, no, prakticky na chvíli, protože už v další kapitole prožívají o dost horší dobrodružství, které už je hodně akční a vážně jde o život. Jak vidíte, tak postupně se laťka zvyšuje, napětí a drama stupňuje a ulítlá detektivka nabírá na síle, že se budete smát i valit oči. Ono to vlastně není příliš humorné, ale některé hlášky, a hlavně vydařená fantazie je prostě správně humorná a pobaví.  Především, jestli inklinujete k černému humoru. Autor umí být tvůrčí a ničeho se nezalekne stejně jako jeho hrdinové.

Během odhalování světa, který je náhle vzhůru nohama, se Štěpánka dočká nejednoho nepříjemného překvapení. To jedno nejdůležitější, které objeví sama, aniž by jí to Smrtoslav řekl, ji zasáhne a donutí začít pátrat o to víc. Tak trochu jim pomáhá vědma Čína. Podstatná jsou i jména, spisovatel jim dal novou úroveň důležitosti, což příběh příjemně ozvláštňuje.

Derek Landy se nebál využít fantastických bytostí, takže se dočtete o upírech, trollech, samozřejmě detektivech ve stylu kostry, lidech, kteří to umí s magií, a dalšími postavami, jež vás zaujmou.

Ačkoliv titul spadá do žánru middle grade, nevidím důvod, proč by s ním nemohl být spokojený i starší necílový čtenář. Derek Landy si dal opravdu záležet na originálním a osobitém dobrodružství s detektivními a fantasy prvky, určitě jeho snahu oceníte. Tak trochu Indiana Jones ve stylové fantasy, protože pátrání po žezle nebude jednoduché, a navíc je Štěpánka velmi často v ohrožení života.

Knížku bych tedy doporučila nejen cílovým, ale i necílovým čtenářům. Zkrátka všem, kteří mají v oblibě fantasy originalitky s krásnými ořízkami a silně působivým obsahem, plným napětí a nečekaných zvratů.

Já jsem si užívala od prvních stránek až na závěr. Čím víc jsem četla, tím víc se mi svět, který autor vymyslel líbil. Real s fantasy prvky, a navíc takový zvláštní a lehce komorní. Nemělo to chybu! Všechny ty rituály, magie, kameny, které pomáhaly hojit, no zkrátka vážně originální čtení, správně švihlé a osvěžující. A ten konec? Je naprosto jasné, že pokračování bude ještě lepší a napínavější! Už teď se těším.