Recenze: SMRT MEZI ŘÁDKY (Alice Slater)

Atraktivní osobitý thriller se silnou atmosférou

Zabili byste pro dobrý příběh? Tak zní motto knihy, velice lákavé a tajuplné. Alice Slater je britská spisovatelka, která u nás debutovala románem s vzrušujícím názvem Smrt mezi řádky a přitažlivě jedovatou barvou obálky. Počin je velice speciální, nenadchne sice každého, ale ty, pro které byl napsán, ty se z něj posadí na zadek.

Vypravování v er-formě je zaměřené na dva úhly pohledu – Laury a Roach, každá má svou pasáž s výraznou atmosférou, avšak šikovně odlišnou. Komorné, dramatické a surové čtení je už takhle silné, ale jelikož je dán důraz na vrahy, je o to temnější. Čtení sice odsýpá, ale děj není přímo dynamický. Nabádá k zamyšlení, když si čtete o známých, čí méně známých sociopatech společnosti. Podle všeho si Slaterová dělala ve většině případů rešerše, pokud vás téma zajímá, dozvíte se tedy mnohé a věřím, že i náročnější čtenář, znalý námětu, bude příjemně přesvědčený o kvalitách.

Dá se říct, že hrdinky nejsou sympatické. Ba naopak působí spíše negativním dojmem, což je velice zvláštní. Čtete o lidech, které byste třeba potkat nechtěli, kteří jsou pochybní, posedlí a zřejmě nemají zdravou mentalitu, a přesto ve vás vzbuzují touhu číst dál. Jejich vzájemná nevraživost/fascinace je stěžejní a děsivá. Kladně vytvořené charaktery jen bravurně podkresluje vzájemná chemie mezi hrdinkami.

Roach je vážně případ. Je posedlá sériovými vrahy, nemá potřebu mít kolem sebe přátelé a zkrátka ráda působí temně. Má ráda chlad a skrze řádky působí, že je studená i zevnitř. Bez emoční potvora, která chce burcovat dav a cítí nepopiratelnou touhu po...

Laura je lidštější, ale také má své mouchy. Tím více máte pocit, že je to reálná postava, kterou byste mohli někde poslat. Je to osobitá žena, která spolu s Roach pracuje v knihkupectví. Obě jsou zvláštní, ale každá jiným způsobem a společně dotváří duo nezapomenutelných hrdinek, po kterých vám zůstane pachuť na patře.

Dějová linie je chvílemi poměrně hutná a tíživá. Někdo může vnímat až nechutné živočišnosti ve stylu brilantního Iana McEwana. Autorka se dotýká i závažných témat, jako je alkoholismus, vraždy, nevhodný životní styl a další poměrně temná a silná témata.  Lákadlem je pro mnohé i prostředí knihkupectví, práce s knihami a celkově zkrátka velice atraktivní směr pro čtenáře.

Velkým kladem je psychologie, která z tohoto thrilleru činí skutečně mrazivý psychothriller. A to ne v brutálním americkém stylu, ale ve skutečně mrazivém čtení, které má skvěle vybudovanou atmosféru a krok za krokem vás dohání k šílenství.

Jaké by bylo přátelství ve stylu sociopata, když je život protějšku o opíjení se do němoty? Tak takovým směrem se děj postupně ubírá a vše během dění narůstá a víc a víc děsí. Závěr je očekávaně nejdramatičtější a je to takové vyústění, protože celou dobu se na to autorka připravovala a pak to najednou tak bylo a stejně to bylo neuvěřitelné a přesto pochopitelné.

Smrt mezi řádky je velice silné čtení, neotřelé, velice specifické a originální. Bohužel/bohudík není pro každého, ale čtenář, který jej ocení si v sobě tento zážitek rozhodně ponese dlouho a možná nikdy nezapomene, jak osobité a kvalitní psycho na něj čekalo.

Já jsem tohle nečekala. Opravdu ne a bylo to tedy hodně silné, výrazné a asi i trochu nad mé síly. Laura a Roach, ty byly šílené obě. Čtení bylo mnohdy odpudivé a strašně mě štvalo, podobně mě z něj i mrazilo. A i když můžu upřímně říct, že to byla odporná knížka, a přesto nebo spíš právě proto naprosto kvalitní a úžasná. Mohu doporučit, jen této knize přeju odvážné a otrlé čtenáře, kteří ji skutečně ocení, protože stojí za to!