Recenze: DETEKTIV KOSTLIVEC - HRA S OHNĚM (Derek Landy)

Netradiční dobrodružství s detektivem kostlivcem

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart - #Booklab

Irský spisovatel Derek Landy je známý svou fantasy sérií o detektivu Kostlivcovi. Ta nejprve vyšla u nakladatelství Argo, ale nyní ji v nových obálkách a s tematickými ořízkami vydává nakladatelství Slovart - #Booklab. Není nad to mít moderní verzi této správně ulítlé a lehce morbidní ya.

Já už jsem měla možnost vám představit první díl s názvem Detektiv Kostlivec – žezlo prapředků, ve které se teprve fantasy detektivka rozjíždí. Čtenáři se setkávají se Štěpánkou, která je sama o sobě zvláštní hrdinkou a když se k ní přidá detektiv, který vypadá jako kostra, máte netradiční pár, který velmi efektivně a okázale řeší vše, co je potřeba. A někdy i to, co potřeba řešit není. V pilotu jsme se s nimi nenudili, jak je na tom pokračování?

Smrtihlav Hezoun nemá nikdy klid. I když zničil čaroděje Hadovce, pořád má své netradiční případy, kterým se pečlivě věnuje. Očekáváte, že se zas něco stane? Rozhodně, z vězení totiž uteče nebezpečný zločinec, baron Mstislav, který náleží k Beztvárným.

Už od prvních chvil se Valkýra, která na čtenáře může působit jako ta vytříbenější a rozvážnější, vrhá do jednoho dobrodružství za druhým. Sekunduje jí detektiv, kterému autor do vínku přispěl špetkou nerozvážnosti, hravosti, nezodpovědnosti a zkrátka vším, co by asi pravý detektiv mít neměl. Právě proto je s ním taková legrace a dostanou se do větších nesnází, než by čekali. Ač je to účelové, tak věřím, že právě cíloví čtenáři tento záměr ocení a budou se skvěle bavit. Ke všemu se taková zvláštnost ke konceptu víc než hodí, jelikož celá kniha je prostě neskutečně ulítlá, i když má své pevné základy.

Fantasy v rukách Dereka Landy je tvárnější, než čekáte. Jedná se spíše o takovou grotesku, která hýří humorem, ale přesto vždy dokáže zaujmout něčím navíc. Ať už se jedná o originální zápletku nebo akčními scénami v jemnějším stylu Jackie Chana s důrazem na komediální stránku.

I přesto, že se jedná tedy o silně humornou a nadsázkou prošpikovanou detektivku, se spisovateli podařilo vykreslit komorní atmosféru skutečné detektivky. S ohledem na námět, kdy je série opravdu morbidnější než většina (všechny) young adultky, které jsem kdy poznala, předpokládám, že čtení je cíleno na dospívající, ale spíše nad patnáct let. K tomu se vážou tedy i případy, které by určitě nebyly vhodné pro mladší čtenáře. Kniha tak obsahuje thrillerové až hororové prvky, jejichž hrany jsou díky komediální složce obroušené, ale přesto poměrně výrazné.

S ohledem na cílové obecenstvo jsou i zápletky, mezilidské vztahy a komunikace mezi postavami přizpůsobená trochu ostřejší verzi ya. Náznaky sexuálních narážek, lehké jiskření, zkrátka náhled na dospělost, její klady i zápory. Ke všemu to neotřelé téma. Dá se říct, že sérii si neoblíbí každý, jelikož její zaměření je tak hodně specifické. Na citlivější čtenáře i někdy řízné až drsné.

Smrtihlav je frajer, spolu se svou učednicí skutečně prožívají neskutečné zážitky, u kterých stojí za to být, ať už jde o humor, napětí nebo nebezpečí. V závěru, kterému předcházelo povedené pátrání, vyslýchání, bitky a další, se čtenář dočká i nejednoho překvapení. Jak nakonec dopadne boj na život a na smrt? Zvládnou všechno, co si Valkýra se Smrtihlavem vzali za své? S ohledem na to, že pokračování jsou k dispozici se můžete těšit na další dobrodružství, ale podstatné je řešení. K tomu se autor uchýlil po svém, lstivě, čímž u čtenářů určitě získá další bonusové body.

Jak jsem říkala, tak série není pro každého: Je specifická, nabízí toho opravdu hodně a  ačkoliv se tváří jako komorní detektivka s groteskou dohromady, je skutečně chytrá, i když působí jako triviální, a lstivá, i když se tváří upřímně. Krásně protikladné ya bych doporučila spíše starším dospívajícím milovníkům netradičních knih a klidně po knize může sáhnout i dospělý fanoušek ulítlých publikací, když touží po osvěžení. Věřím, že detektiv nezklame a rozhodně překvapí.

Já mám ze čtení rozporuplné pocity. Líbí se mi, je to chytré, vtipné, a přitom vnímám i ty protiklady. Velmi nejednoznačné a neskutečné čtení. Bavila jsem se a někdy to bylo i příliš. Mám pocit, že autor se nebojí riskovat a možná někdy až trochu zachází dál, než by měl. Záleží tedy jen na čtenářích, kam až je schopen zajít s autorem a zda si ho plně užije. Být cílová skupina, nejspíš bych byla nadšenější, takhle už tuhle originalitku plně ocenit bohužel nedokážu. Ale čtyři hvězdy za mě si rozhodně zaslouží!