Recenze: ZKOUŠKA RÁJEM (Adam Sternbergh)

Dramatický thriller plný překvapení

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelskému domu Grada

Americký spisovatel v tuzemsku debutoval thrillerem Zkouška rájem. Než se stal literátem, živil se jako kulturní redaktor New York Times Magazine a byl i šéfredaktorem časopisu. Jeho články se dokonce objevovaly i v různých publikacích. Zkouška rájem se v originálním znění nazývá The Eden Test a informuje, že Sternbergh je držitelem ceny Edgara, kterou získal za román, dokonce zřejmě debut, Spademan.

Vypravování v er-formě je z počátku trochu zvláštní, protože je urychlené a obsahuje minimum přímé řeči. O jednu dvě kapitoly později se děj mění, stává se přítomnějším a konečně započíná skutečný příběh. Ten má z počátku velmi dobrý náběh, dynamické tempo a napětí, které polevuje až za polovinou, kdy se vzrušení trochu zjemňuje a přelévá v emocionální úseky. Překlad je povedený, i když některá souvětí jsou účelově tvořena trochu zvláštně, aby podpořila správnou surovou atmosféru a prazvláštnost, která se objevuje v pozadí děje. Plynulý děj přerušuje několik textů v kurzívě, které jsou psané z úhlu pohledu někoho zcela jiného. Předpokládám, že během první poloviny už budete tušit, o koho se jedná a začne vám postupná mozaika dávat smysl.

Vypravování nadchne i náročnější čtenáře, lze ho vnímat jako chytré a příjemně komplikované. Obsahuje spousty odkazů na různé biblické, literární či mytologické milníky - ať už se jedná o Adama a Evu, Romea či Julii nebo zkrátka Januse. Je znát, že autor je sečtelý, nebál se ukázat své schopnosti, umí pracovat s textem a hlavně dokáže zaujmout sečtělostí a zapracovat do díla různé prvky jako bonusy navíc pro ty, kteří nechtějí plytké čtení. Přesto však udržuje vypravování v míře, aby bylo přístupné i nenáročnému publiku, takže nic překombinovaného nebo nadměrně složité. Opravdu příjemně vyvážené.

Vše začíná jednoduše. Daisy se rozhodla pro víkend v terapeutické náruči, protože její vztah s Craigem je v kritickém období. Hádají se, nedokážou spolu najít stejnou řeč a přestávají si rozumět. Tohle odtržení od reality je nejspíš poslední možná záchrana, která se buď podaří nebo všechno pomine. Jeden z nich však netuší, že víkend v chatě daleko od civilizace je vlastně kalkul, u kterého je čeká spousta dramatických chvil...

Craig sice jede na chatu za Daisy, ale má jasnou představu o tom, jak všechno bude. V kufru má sbalené kufry, protože má v úmyslu odjet se svou milenkou do Caba. Jenže nakonec je to jinak. Není jednoduché říct své manželce do očí, co se chystá a tak samozřejmě rozhodnutí oddaluje až se nakonec rozhodne pro zcela jinou budoucnost. U té však netuší, co je v plánu a jakým způsobem ho ovlivní.

Nejprve to vypadá skoro idylicky. Oni dva v pěkné chatě a široko daleko jenom příroda. Sedm dní, kdy mají najít jiskru a zachránit svůj vztah. Každý den jeden dopis, ve kterém je otázka, jež má jejich milostnému vzplanutí pomoci a posunout je vpřed. Nebo snad ne?

Rozhodně se nejedná o romantický příběh. Autorem je muž, takže nečekejte květnatá vyznání lásky, ale naopak surovou realitu, kdy k sobě milenci skutečně hledají cestu. Velmi přirozeně zobrazený troskotající vztah ve vás může vzbuzovat ty správné emoce. Je trochu upozaděn spolu s děním, které se postupně rozehrává. Napětí díky tomu skutečně stoupá až do výšin, protože netušíte, co se to vlastně děje a jestli se nejedná o nějaký román o venkově, na kterém není radno se vyskytovat. Prostředí je v pořádku, ale ti lidé jsou zvláštní. Co za tím je? Věřím, že budete překvapeni, protože takové drama je originální a nečekané. Na jednu stranu však zcela pochopitelné, protože autor dává z počátku spoustu náznaků a jen jsou mylně zaměňovány.

Postav není mnoho. Mezi ty nejzásadnější patří Daisy, která se postupně začne dělit o svůj životní příběh. A také Craig, jež se rozhodne odkrýt nemilé průšvihy, které by jako správný manžel mít neměl. Co se vedlejších postav týče, tak jsou snadno zapamatovatelné. Některé mají větší roli, jiné menší, ale přesto každá má svůj účel. O jejich osudu se příliš nedozvíte, autor se rozhodl zaměřit na protagonisty a odpustil si nadbytečné odbočky, což sice někomu může vadit, ale pro jiné může být naopak osvěžující, že se nekoná melodrama o více hrdinech, které by děj jen zbytečně protáhlo a beztak by nešlo do hloubky, protože tohle není společenský román, ale thriller a nebyl by vhodný prostor.

Jak jsem tedy informovala, postupně se rozkrývají tajemství, kterých je opravdu dost. Vypadá to nejdřív na něco zcela jiného a nakonec se přece jen pravdu dozvídáte postupně. Jedná se o emotivní až srdceryvný prvek, nad kterým lze polemizovat. Pravda se nakonec přece jen ukáže. Díky tomu, že napětí se postupně obrousí právě kvůli zobrazování dramatické minulosti, pak ani závěr nemá takovou sílu, což je škoda. Je akční, silný a uvěřitelný. Čekáte drama? Určitě se ho dočkáte, jen to nebude tak přímočaré, jak to v prvních chvílích možná vypadalo.

Zkouška rájem je plná emocí, surové reality a napětí. Skvělé čtení pro náročné i nenáročné. A v případě, že toužíte i po troše toho dojetí, přijdete si na své. Milostná zápletka také stojí za to, takže když nechcete typickou romantiku ve stylu Sandry Brown, je dílo Adama Sternergha velmi osvěžujícím čtením. Mohu doporučit.

Já jsem první dvě třetiny zhltla na posezení. Vážně se mi čtení líbilo. Lákala mě tajemství, která se postupně odhalovala. Zajímalo mě, jak to s hrdiny dopadne, protože jejich vztah byl velice dobře popsán. I charaktery se povedly. Jediné, co potom zbrzdilo děj, bylo Daisyino odhalování a potom už nebylo tak snadné se začíst, protože osobně se mi směr, kterým se autor vydal, tolik nelíbil. Je originální, nečekaný a vlastně mu nelze nic vytknout, jen to nebylo podle mého gusta. To nevidím jako chybu, jen škoda, že to mělo vliv i na napětí a dynamiku. Trochu se všechno zmírnilo a když přišel dramatický závěr, neměl už takovou sílu, což je škoda. Čtyři  a půl hvězdy za čtení, které mě hrozně potěšilo, protože bylo opravdu poutavé a chytré. Oceňuji, že autor šel do hloubky a konečně se nejednalo o jednoduché prosté čtení, ale naopak skutečně příjemný komplikovaný oříšek. Moc ráda bych si přečetla od Sternbergha víc, má talent i znalosti.