Poutavé čtení o přátelství, lidských osudech i knihách
Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta
Chci zakoupit tento titul
Australská rodačka Moira Mcdonald je dlouholetá umělecká kritička deníku The Seattle Times. Storybook Ending neboli Tři v knihkupectví je její debut, který letos vyšel u nakladatelství Beta a získal si příznivce motivů knih a knihkupectví.
Počin je velmi originální, byť se dotýká poměrně tradičního námětu. Osamělá April zanechá v knížce tajný vzkaz pro pohledného knihkupce. Jenže netuší, co všechno tím rozproudí, když dojde k ohromnému nedorozumění.
Dějové linie jsou tři a poukazují na všední životy protagonistů - April, Laury a Westleyho. April je osamělá mladá žena, kterou její situace neuspokojuje. Má pocit, že žije planě a něco jí chybí. Hodně hodnotí vše kolem sebe, ale vlastně příliš nepřemýšlí nad podstatnými náležitostmi. Laura je svobodná matka, která musí pracovat na plný úvazek. Manžel zemřel a život je pro ni o to složitější. Chybí jí spřízněná duše a pochopení. Do jejích emocí se rozhodně snadno vcítíte. Westley je skoro typický představitel romantických knížek, protože je velmi pohledný. Ovšem nevyužívá toho, i když ví, že na ženy působí opravdu přitažlivě. Živí se jako knihkupec a je se svým místem spokojený, nepotřebuje růst. Příjemné je, že není klasicky kladným hrdinou a nemusí vám být sympatický.
Charaktery jsou velmi dobře vypracované. Jelikož jsou jiných věkových kategorií, máme před sebou škálu různého chování a osobností, které jsou svým způsobem velmi osvěžující. Rozhodně potěší náročnější čtenáře, protože psychologické profily jsou velmi zajímavé. I vedlejší postavy mají, co nabídnout.
Dění se hodně dotýká života a jeho aspektů, ale vévodí motiv knihkupectví, literatury - včetně množství knižních tipů. Mezi dalšími je námět mezilidských vztahů, porozumění, přátelství, lidskcýh osudů, lásky atd. Děj se odehrává v Seattlu, což značí poutavou atmosféru.
Vypravování v er-formě na někoho může působit popisnějším dojmem, i když každá dějová linie je odlišná. U April jsou pasáže rozepsanější, u Westleyho zas převládají tipy z literatury a zážitky se čtenáři. Laura se jako svobodná matka potýká více s emocemi. I styl psaní je pohlazením pro náročnější čtenáře, kteří mají v oblibě společenské romány. Jako zpestření jsou v textu uvedené e-maily a zprávy. Především závěr se skládá zejména z mailové konverzace.
Námět putujícího dopisu je poměrně ohrané téma, které autorka nemá tolik propracované. Hrdinové nad dopisy příliš nepřemýšlí, neřeší je, jednají spíše lehkomyslně, aby se děj záměrně posunul tam, kam má. Když už jsou životní situace tak zajímavě propracované, většina čtenářů bude očekávat stejnou kvalitu i od hlavního motivu, který se prostě jen veze jako by šlo o ryzí oddechovku. Pak by ale i témata měla být jednoduchá a bez závažnosti, což se nestalo. V některých situacích se spisovatelka bohužel zacyklila, opakování faktů nadbytečně prodlužuje dění a kazí požitek. Zřejmě se jedná o neobratné podsouvání zprávy.
Čím více čtete, tím více ve vás kvete naděje, přestože se nejedná o jednoduché a vřelé čtení. Humor je přítomný, ale vyvažuje emocionální dramata a smutné lidské osudy, které naštěstí autorka neprezentuje srdceryvně, ale s nadhledem. Proto vás čtení zasáhne, ale nevyvolává účelově soucit a pláč.
Závěrečné scény jsou vlastně rozuzlením a spojením všech tří osudů. Emoce jsou na vrcholu a stejně tak i naděje, láska a přátelství. Musím uznat, že konec byl opravdu nejsilnější a potěšil mě, byť se nejednalo o překvapení a bylo jasné, kam vše směřuje.
Tři v knihkupectví vás mohou anotací navnadit jako romantické drama, ale vlastně hraje prim zejména přátelství a lidské osudy. Milostné zážitky jsou upozaděné, což je ovšem osvěžující, pokud máte za sebou spousty romantických děl a chcete si oddechnout. Knihu bych doporučila nenáročným i náročnějším čtenářům, který však počin musí brát jako oddechovku, protože dění není natolik kvalitně vypracované, jako ostatní aspekty.
Já jsem očekávala něco jiného, ale ve výsledku jsem nebyla zklamaná. Osobnosti byly skvělé a moc mě bavily. Kazil to však nepromyšlený motiv, který jel na vlně oddechovky, zatímco všechno ostatní bylo nad očekávání. Lehce nadpůrměrný debut, což je škoda, protože potenciál je vyšší.

Žádné komentáře:
Okomentovat